• bonnieloveskim

Lär sig ett barn rätt och fel om man ser mellan fingrarna åt småsaker?

En tråd om en 14åring som "snodde" styvmammans chokladkaka har upprört många i frågan om man får ta allt bara för att det ligger i kylskpåpet och om hur barnet lär sig fel om man ser mellan fingrarna för saker eftersom ett barn inte kommer lära sig skillnaden mellan rätt och fel.

Jag tror att ett barn kommer lära sig rätt och fel mycket noga oavsett om man ser mellan fingrarna på vissa banala saker, men en del anser att man ska vara noga med att påtala för  barnet om alla fel så att barnet ordentligt lär sig skillnaden mellan rätt och fel.
    Bla så får inte barn tro att det är ok att sno pengar ur en vuxens plånbok eller äta upp någons födelsedagstårta.

Är det viktigt att påtala alla fel som barnet gör för att när barnet är myndigt ska veta skillnaden mellan rätt och fel,  har minsta småsak sådan stor betydelse i sammanhanget att man inte ens kan rycka på axlarna iblnad och acceptera att alla är mänskliga?

Tror på på fullaste allvar att om man inte påtalar för barnet att du tog en godisbit som inte var din att då uppfostrar man en brottsling?

Hur ska vi lära barnen att ha överseende oich förståelse för att vissa saker händer och hantera när saker helt enkelt bara inträffar för allt är ju rätt eller fel?

• Svar på tråden Lär sig ett barn rätt och fel om man ser mellan fingrarna åt småsaker?
  • TessaS

I allmänhet så tycker jag att vissa saker kan man se mellan fingrarna med.
    Men sen finns det ju en gräns för hur många gånger man ser mellan fingrarna... En chokladbit är en chokladbit, men när det är den 30:e chokladbiten så blir man ju förbannad att personen i fråga inte förstår mitt och ditt.
    Inte för att man inte har råd att köpa ny choklad utan för att det är jäkligt respektlöst.

Sen behöver det ju inte vara regelrätt utskällning varje gång. Ett enkelt "den där chokladen skulle jag ha till kakan jag skulle baka till jobbet. Fråga nästa gång innan du tar" förstår ju vilken tonåring som helst.

• JackAnneli

Jag brukar säga att man väljer sina tvister! Jag har nog inte tänkt så långt som tills barnen är 18 år när jag säger till eller inte.
    Jag kan VÄLJA att inte säga till om en sak ena gången men säga till nästa...
    Tror inte att barnen blir hulliganer när dem är äldre för det!

• lillasötarara

Väldigt intressant detta. Tyvärr har du inte fått så mycket respons även om den andra tråden har samma kontenta. Men det krävs väl som i dem tråden att man drar till ordentligt när man skriver för att få respons. Det måste jag säga att ts i den tråden lyckades med. Jag anser att man har all rätt och säga till sina barn om de tagit utan och fråga, men man behöver inte göra det varje gång. Tror det blev droppen för den ts. En gång för mycket och därför skapade hon en sådan provocerande tråd. Lite småbil faktiskt.

• lillasötarara

Småkul skulle det vara

Svar på tråden Lär sig ett barn rätt och fel om man ser mellan fingrarna åt småsaker?