Biom och Biop EJ överens
Hej,
Jul står för dörren och så även var barnen ska vara och när...
Jag är tillsammans med en kille som har två barn där relationen mellan mamman och pappan är minst sagt infekterad. Nu ska det bestämmas hur vi ska göra över jul med barnen. Barnen är varannan vecka hos vardera föräldern.
Förra året lämnade pappan barnen till mamman kl 12 på julafton. Hon hade de sedan resterande helg (dvs juldag samt annandag). I år skulle de byta. Men eftersom det inte alls blev lyckat då barnen blev jätteledsna var förslaget i år från pappan att barnen skulle vara hos oss på julafton och att de sedan kunde vara hos henne from juldagsmorgon. Detta vill hon inte alls utan hänvisar till att hon vill träffa sina barn på julafton och att juldagen inte är någon jul alls.
Pappan säger då att de istället får köra som förra året, dvs hon har barnen till kl 12 och sedan byter de (även om detta inte är det bästa för barnen). Mamman vägrar detta oxå och kräver att bytet ska ske kl 16 på julafton då det är mest rättvist för alla parter. Förra året räknas inte in enligt henne då hon mådde så dåligt (psykiskt) och därför förtjänade hon att ha barnen mer. Mamman använder, i mitt tycke, inga hållbara argument; vi har inga andra barn där (i hennes familj finns hennes syster som är 12), pappan mådde så bra eftersom han redan hade sin nya familj (mig), hon kan tänka sig att gå med på att ändra planerna den dagen hennes farmor och mamma dör och om barnen själva får välja var de ska vara på julafton så skulle de välja henne framför honom.
Pappan menar att det inte alls blir rättvist men om mamman inte vill ha vartannat år med början att de är hos oss (eftersom de var hos henne under hela julen ex. en förmiddag) så är det logiskt att de byter som förra året. Mamman säger att hon vägrar ge med sig "in i döden" så i nuläget är det totalstopp.
Jag är fullt medveten om att man kan vara pragmatisk och gå mamman till mötes och låta henne få sin vilja igenom, men det känns inte heller rätt att lösa det på det sättet för att få en lugn jul utan strul.
Har du några tips?