• Anonym (ARG)

Hur kan man påstå att det inte är farligt?

Träffade på en gravid bekant på stan idag.
    Efter en stund tar hon upp en cigarett och börjar blossa jag frågade då vänligt om hon inte hade tänkt sluta röka eftersom det är skadligt för barnet, till svars får jag ett argt:
    Det är minsan inte alls farligt att röka när man är gravid, det sa min barnmorska!
    Jag blir så paff hur är det ställt däruppe?
    Jag gillar inte att folk röker när de är gravida men tänker absolut inte vara elak och hoppa på dem på något vis, men det här var lixom droppen att bli arg och påstå att det inte på något vis är farligt, vilken värld lever denna människa i?

• Svar på tråden Hur kan man påstå att det inte är farligt?
  • Fru Draken

Vidrigt anser jag att det är att röka när man är gravid. Har själv varit rökare, men dagen jag får besked att jag är gravid så fimpar jag. Hur egoistisk får man bli?
    Sedan har jag trillat tillbaka i rökträsket, gång på gång på gång- för nikotinet är en lömsk "vän", men aldrig, aldrig, aldrig att jag skulle röka under grav.

• daxare
    Gurkan skrev 2010-11-24 08:37:44 följande:
    Såna här uttal gör mig riktigt förbannad.

Det har ju visats att halterna av nikotin och kolmonoxid är dubbelt så hög i fostret som i modern. Ofta är moderkakans blodkärl hos rökande mödrar åderförkalkade och tunnare än hos en ickerökare som direkt orsak av just bland annat nikotinet. Med tanke på hur mycket blod moderkakan hanterar varje dag skulle inte jag vilja ha tunna, åderförkalkade kärl där! Det här händer även navelsträngen vars blodkärl också kan bli åderförkalkade och därmed skörare. Redan eftger en cigarett har man sett att blodflödet till moderkakan minska och att fostrets andningsrörelser minskar. Det är viktigt att fostret övar på att andas för att klara av att göra det efter förlossningen.
    Kolmonoxiden påverkar ju så de röda blodkropparna inte binder syre. Betänk då att hälten är dubbelt så hög hos fostret som hos modern. Syre är rätt livsviktigt även för ett foster.

Så nej, det är inte bara röken som är farligt och jo det är farligt för fostret som dessutom inte gjort valet att bli förgiftad varje dag!
    Som rökande mor riskerar du att moderkakan släpper för tidigt, ingektioner,  hämma tillväxten på fostret (och då inte bara längd och vikt utan även alla inre organ som i värsta fall kan bli bestående!), missfall, för tidig förlossning, risken att barnet dör i och omkring förlossningen ökar, risken för psd ökar. Risken att barnet för luftrörsbekymmerökar också.
    Men klart att detkan vara farligare för den som röker men den personen har gjort det valet själv! Det har inte fostret!
    En grav överdrift du presenterar här.
    Varför frågar jag mig, är det för ge skuld till de mammor som rökar?

Sen en OT på det hela, vad som jag finner riktigt lustigt är att kvinnor som är gravida och slutar röka i 9månader.
    Sen när bäbisen kommer så börjar de igen.
    Det tycker jag riktigt tokigt.
  • Anonym (ARG)
    daxare skrev 2010-11-24 11:59:20 följande:
    Sen en OT på det hela, vad som jag finner riktigt lustigt är att kvinnor som är gravida och slutar röka i 9månader.
    Det är aldrig överdrivet när det gäller så farliga saker!
    Varför är det tokigt? De har låtit bli att förgifta sitt barn under 9 månader, om de sedan vill börja , fine man kan röka ute och tvätta sig noga efter samt ge flaska istället för amning.
    Då har de iaf gjort allt de kan.
  • Gurkan
    daxare skrev 2010-11-24 11:59:20 följande:

På vilket söätt är det en grav överdrift?
    jag hämtar min information från bland annat growing people där en docent (fd överläkare) och en barnmorska författat en artikel om just det här ämnet och de i sin tur har hämtat information från bland annat en doktorsavhandliong från karolinska. varför är det en överdrift att presentera forskningsresultat som visar på just det jag skriver?
  • R3becca
    Anonym (ARG) skrev 2010-11-23 16:26:58 följande:
    Träffade på en gravid bekant på stan idag.
    Efter en stund tar hon upp en cigarett och börjar blossa jag frågade då vänligt om hon inte hade tänkt sluta röka eftersom det är skadligt för barnet, till svars får jag ett argt:
    Det är minsan inte alls farligt att röka när man är gravid, det sa min barnmorska!
    Jag blir så paff hur är det ställt däruppe?
    Jag gillar inte att folk röker när de är gravida men tänker absolut inte vara elak och hoppa på dem på något vis, men det här var lixom droppen att bli arg och påstå att det inte på något vis är farligt, vilken värld lever denna människa i?
    Att rökning som pågått en längre period är skadligt för oss är ju ingen nyhet, men nu är det faktiskt så att INGEN kan säga VAD och HUR MYCKET skada 1 cigarett eller 1 PAKET cigaretter om dagen gör för skada på barnet i magen.
    Precis som med alkohol - ingen vet VAD för skada det gör på barnet, men att det KAN skada - det tror vi.

Min barnmorska avrådde mig från att sluta röka tvärt när jag blev gravid (6 mån. sedan) , och sa att självklart var det bästa för både mig och barnet att jag skulle sluta, men att jag inte skulle känna någon press och ta det i min egen takt.

Än idag har jag inte slutat helt. Vissa dagar röker jag 1-5 cigg och vissa dagar röker jag ingenting alls.

Alkoholen har jag dock avstått från då man vet att man faktiskt får en temporär hjärnskada när man är berusad, och det är väl ingenting jag vill orsaka mitt barn. Eftersom ett barn är så pass mycket mindre så har h*n ju svårare att återhämta sig. Men det jag får i mig efter 4 cigg är ju ingenting jämfört med vad jag får i mig av 10 öl eller en sjua sprit.
  • Anonym (ARG)
    R3becca skrev 2010-11-24 14:15:32 följande:
    Att rökning som pågått en längre period är skadligt för oss är ju ingen nyhet, men nu är det faktiskt så att INGEN kan säga VAD och HUR MYCKET skada 1 cigarett eller 1 PAKET cigaretter om dagen gör för skada på barnet i magen.
    Precis som med alkohol - ingen vet VAD för skada det gör på barnet, men att det KAN skada - det tror vi.

Min barnmorska avrådde mig från att sluta röka tvärt när jag blev gravid (6 mån. sedan) , och sa att självklart var det bästa för både mig och barnet att jag skulle sluta, men att jag inte skulle känna någon press och ta det i min egen takt.

Än idag har jag inte slutat helt. Vissa dagar röker jag 1-5 cigg och vissa dagar röker jag ingenting alls.

Alkoholen har jag dock avstått från då man vet att man faktiskt får en temporär hjärnskada när man är berusad, och det är väl ingenting jag vill orsaka mitt barn. Eftersom ett barn är så pass mycket mindre så har h*n ju svårare att återhämta sig. Men det jag får i mig efter 4 cigg är ju ingenting jämfört med vad jag får i mig av 10 öl eller en sjua sprit.
    Menar du att du har missa VAD för skador cigaretter gör på fostret?
    Det trodde jag faktiskt alla visste idag, om du vill veta kan jag mer än gärna länka lite fakta till dig.
  • R3becca
    Anonym (ARG) skrev 2010-11-24 14:21:30 följande:
    Menar du att du har missa VAD för skador cigaretter gör på fostret?
    Det trodde jag faktiskt alla visste idag, om du vill veta kan jag mer än gärna länka lite fakta till dig.
    Nej, det blev fel, jag precis som många andra vet vad som KAN hända :)
    Men det är som sagt inget som säger att barnet faktiskt alltid tar skada.
    Att blodkärlen krymper pga nikotinet vet vi, och att det som sagt KAN göra skada, men att det alltig GÖR det kan ingen säga.

Klart jag kan stå ibland och undra riktigt varför jag fortsätter röka..
    Är det liksom värt risken?
    Nu är jag på noga kontroller varje vecka pga tidigare mf,ma och skrapningar.
    En oro lurar ju alltid, men som det ser ut nu så har min rökning inte gjort någon som helst skada på mitt barn.
    Nu vet jag också att allt kan hända över en natt, men än så länge så litar jag fullt ut på alla prover och ul jag gör.
    Jag ska och VILL sluta, men nej, jag har faktiskt inte den självdisciplinen att kunna sluta utan att slita mitt hår och spy galla över allt och alla i min närhet. 
  • Anonym
    R3becca skrev 2010-11-24 14:31:05 följande:
    Nej, det blev fel, jag precis som många andra vet vad som KAN hända :)
    Men det är som sagt inget som säger att barnet faktiskt alltid tar skada.
    Att blodkärlen krymper pga nikotinet vet vi, och att det som sagt KAN göra skada, men att det alltig GÖR det kan ingen säga.

Klart jag kan stå ibland och undra riktigt varför jag fortsätter röka..
    Är det liksom värt risken?
    Nu är jag på noga kontroller varje vecka pga tidigare mf,ma och skrapningar.
    En oro lurar ju alltid, men som det ser ut nu så har min rökning inte gjort någon som helst skada på mitt barn.
    Nu vet jag också att allt kan hända över en natt, men än så länge så litar jag fullt ut på alla prover och ul jag gör.
    Jag ska och VILL sluta, men nej, jag har faktiskt inte den självdisciplinen att kunna sluta utan att slita mitt hår och spy galla över allt och alla i min närhet. 
    Det nya studier kommit fram till ÄR att din rökning PÅVERKAR ditt barns fortplantningsförmåga.
  • Anonym (ARG)

Då förstår jag vad du menar, man blir lite paff när folk 2010 säger att det inte är farligt ;)
    Nej även fast det är bra med kontroller kan du ju omöjligt veta vad som händer imorgon eller när barnet fyller tex 15. Ja alla gör som de vill jag skulle då inte våga ta risken, och jag vet faktiskt hur svårt det är att sluta röka gjorde det själv innan jag blev gravid. Alla upplever det ju självklart olika men någon ömöjlighet är det inte.
    Hoppas du lyckas iallafall :)

• Moderator

.
    OBS!

Tråden har flyttats ut ur Känsliga Rummet.
    Det är inte längre möjligt att vara anonym.
    /Moderator

.

• Pimpinellan

Rökare har bevisligen mindre förstånd eftersom de ständigt stryper syret till hjärnan .Detta gör att  de ständigt hittar ursäkter att fortsätta röka. Det borde vara tvång på rökstopp när man är gravid! Om man inte tycker sitt blivande barn förtjänar bättre är frågan om man förtjänar barn ö.h.t?

• R3becca
    Pimpinellan skrev 2010-11-24 15:45:59 följande:
    Rökare har bevisligen mindre förstånd eftersom de ständigt stryper syret till hjärnan .Detta gör att  de ständigt hittar ursäkter att fortsätta röka. Det borde vara tvång på rökstopp när man är gravid! Om man inte tycker sitt blivande barn förtjänar bättre är frågan om man förtjänar barn ö.h.t?
    hahahahaha!
  • Matillin

Det man vet alltid händer är att man förtjockar blodkärlen i kroppen på barnet när man röker. Ju mer man röker ju värre givetvis. Detta kan eventuellt beroende på skada och hur barnet sedan lever leda till hjärt och kärlsjukdomar.

• VirrigaVerna
    seejtaan skrev 2010-11-23 17:49:10 följande:
    hur vet du att det var abstinens?
    På en BB avdelning kan du i princip avgöra vilka mammor som rökte under graviditeten p.g.a. barnens abstinens. Den lindras sedan när mjölken rinner till och barnet får i sig nikotin igen.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • April barn
    VirrigaVerna skrev 2010-11-24 22:07:57 följande:
    På en BB avdelning kan du i princip avgöra vilka mammor som rökte under graviditeten p.g.a. barnens abstinens. Den lindras sedan när mjölken rinner till och barnet får i sig nikotin igen.
    Gråter stackars barn....
  • Här och nu
    Anonym skrev 2010-11-23 16:36:26 följande:
    Tydligen så har det visat sig att barnet i magen blir lugnare av att mamman röker....tycker det verkar konstigt :s

Lugnare än att man slutar tvärt o om man slutar o går upp för mycket i vikt, kan ett par cigg per dag va mindre farligt än övervikten. Men allmänt är rökning farligt.
  • Fröken Susidus

Hur kan en barnmorska säga att det är bättre att röka lite än att sluta tvärt? Är det bara för att inte såra röka de gravida eller vad? Det är helt oförsvarbart att röka när man är gravid.
    Jag slutade tvärt när jag fick veta att jag väntade barn 2008 och har inte börjat än och tänker inte göra det. Mitt barn förtjänar mer än att växa upp som passiv rökare.
    Man andas ut gifter långt efter att cigaretten släckts så det hjälper inte att röka ute, barnet får i sig skiten ändå.

Om det var svårt att sluta? Jag mådde dåligt som fan men jag såg faktiskt inga andra alternativ för rökning plus graviditet har alltid varit big no no för mig!

Idag är jag så glad över att jag slutat. Det luktar förfärligt illa och är dessutom farligt både för mig och min familj. Jag kan idag inte förstå hur min icke rökande sambo kunde fall för mig när jag var en vidrig rökare?

Svar på tråden Hur kan man påstå att det inte är farligt?