• emelilla

Backpacka i sydamerika med bebis, någon med erfarenhet av liknande?

Hej! Jag och min sambo ska ut på långresa runt i norra Argentina och kanske även ta oss uppåt till Bolivia. Eventuellt ska vi även till Peru, men allt beror på hur vår 7-månaders son fungerar på resande fot.

Vi kommer att resa med ryggsäck och bärsele. (Kommer även ha med en paraplyvagn som vi ska använda i de stora städerna i Argentina)

Någon som har några tips eller råd? Hur har det funkat för er? Skriv gärna även om ni backpackat med barn någon annanstans i världen! Något som varit ovärderligt att ha med? Något som varit extremt onödigt?
    Alla tips är välkomna!

Vi åker 7:e december och blir borta till 8:e maj!

Kram!

• Svar på tråden Backpacka i sydamerika med bebis, någon med erfarenhet av liknande?
  • ciccir

Oj va spännande! Hoppas du får många bra tips! :) Själv har jag inga att ge vad det gäller detta... :)

• Cillisen

Jag har ingen erfarenhet alls av att resa utomlands med småbarn men fick höra av en psykolog från bvc som sa att det är smart att amma så små barn när man är utomlands eftersom det inte går att vaccinera dem så lider de större risk att bli sjuka av maten osv. Kanske ta med lite svensk barnmat? Men de e ju himlans länge ni ska vara iväg å så många burkar vill man kanske inte asa på...
    Jag tror det mesta löser sig om man är en cool förälder. Lycka till!

• emelilla

amma ska jag absolut göra, barnmatsburkar, njaae. däremot på flyget :)

men puff! är det ingen som rest på det sättet?

• RiverRide

Tummen upp alltså!

Fan va grymt, jag väntar min första bebis i Mars och är också hel inne på att resa inom hans/hennes närmsta år!
    Jag tror att många har starka åsikter om detta så därför blev jag lite extra glad när någon tänker lite som jag!
    Hoppas du får många bra tips, själv är jag än så länge okunnig men lycka till! :)

• resemamman

Vi har backpackat i Asien med bebis. Helt underbart och väldigt smidigt att resa med barn. Kul att någon väljer ett annat resmål än Thailand ! Det var vi inne på oxå, men vi blev för "slöa" och valde ett känt resmål! 

• Pie de limon

HEJ!

Vad roligt!
    Har ej rest med barn i Sydamerika men backpackat tillsammans med en annan vuxen. En del av tiden gjort ett projektarbete på 5 veckor på en ort. Totalt reste vi  under drygt 3 månader. Mesta tiden spenderad i Bolivia men även Peru, Chile och till sist Brasilien. Bolivias befolkning otroligt vänlig men tyckte det var tufft att resa där.
    Skulle gärna åka till Argentina.

Kan ej jämföra med att resa i Asien, har aldrig varit där. Tror dock att det är enklare resmål generellt och även med barn. Mer turisttillvänt.

Bärsele låter bra, tror ni kommer ha mycket användning för den. Vagnen nog mest användbar i städer i Argentina som du skrev. Gator ej så anpassade för fotgängare överhuvudtaget så kanske svårt ta sig fram med vagn. Trafiken är brutal!

Ni tar väl med vätskeersättning för barn? Visserligen finns ju apotek med bra sortiment i städer men kanske inte i närheten när man som bäst behöver det. Livsmedelshygienen är definitivt inte som hemma - inte ens på turistorterna och både jag och min kompis blev dåliga i magen, var sjuka nog drygt halva restiden, kompisen fick en amöba och jag var jättehängig. Från foton i efterhand har jag sett hur mycket vikt jag förlorade....

Ska ni upp i Anderna?
    Tag med ordentligt med kläder till ert barn!

Djungeln?
    Svenska "Mygga" på apoteket effektiv tyckte vi, fick inga bett...

Förutom våtservetter och handsprit skulle jag rekommendera att alltid ha en liten flaska med tvål tillgängligt.... Ofta finns ju vatten att tvätta sig i på offentliga toaletter men ej tvål.

Lycka till och hoppas ni får en härlig resa!

• Pie de limon

När det gäller blöjor så verkar marknaderna (i Bolivia finns knappt supermercados) ha det mesta i hygienartiklar, i alla fall tvål , bindor etc så finns säkert även blöjor

• emelilla

Uppdatering såhär två år senare: Det gick verkligen jättebra och var en sjukt kul upplevelse som jag verkligen rekommenderar. 

Långflyget gick hur bra som helst och kändes som en lugnande klapp på axeln inför alla busstimmar vi planerat att göra.

Sonen sov oftast 10-11 timmar per natt (då han var runt 8-10 månader) på min eller pappans mage under de långa nattliga bussresorna. 
    Vi lärde oss dock snabbt att inte resa när han var som piggast under dagarna. De ggrna vi var tvungna att göra det så var det ett sjå att hålla honom sysselsatt och nöjd.

Vi reste upp genom norra Argentina och en bit in i Bolivia. Därefter tog vi oss tillbaka till Cordoba i Argentina där vi hade vår bas. Sen åkte vi på "barnvagnssemester" till Buenos Aires i en och en halv vecka. Vilket var en skön kontrast till allt bärande månaderna innan.

Argentina har många bra campingar så vi köpte oss ett tält och ett litet stormkök och campade de första veckorna på resande fot.
    I Bolivia bodde vi bara på hostel.

Vid ett tillfälle var det lite svettigt. Då han fick nya tänder och fick feber och kräktes ner alla sina varma kläder i en liten by i norra Argentina. Men då fick vi låna barnkläder av de snälla människorna som ägde campingen.

Annars höll han sig friskast av oss tre. Jag ammade tills han var ca 10 månader och därefter blev det mycket mosande och lånande av kök på olika hostel. Blöjor var aldrig ett problem att få tag på. Inte heller mjölkersättning som vi körde på istället för välling (som ju inte finns där)

Spanska är en fördel att kunna. Reser man utanför de stora städerna får man det svårt att klara sig på enbart engelska.

I alla fall, det jag ville med det här inlägget är att PEPPA alla er som finurlat på att göra något liknande under föräldraledigheten. Det är ett minne för livet.

Happy travelling!        

• Krupskaja

Oj, vilken fantastisk resa! Vad roligt att allt gick bra, det låter helt underbart.
    Här sitter jag och grubblar över om vi alls vågar åka buss i Egypten med vår ettåring, men du får mig att känna mig lite feg :)

Svar på tråden Backpacka i sydamerika med bebis, någon med erfarenhet av liknande?