• s89

Ersättning till prematurbarn.

Hejsan!

Har en dotter som blir 1 vecka imorgon. Hon föddes i vecka 35+6. Hon suger ej på bröstet, men suger bra på flaskan. Pumpar bröstmjölk så mycket som jag kan. Sen kör jag även med Baby semp resten..
    När jag åkte från BB skulle hon äta ca 55-60 ml per mål. Sen skulle jag öka 10 ml varje dag. Känns som väldigt mycket tycker jag!

Hon spyr kaskader samt bajsar väldigt mycket. Känns som hon får i sig för mycket. Vad har ni gett till era barn i denna vecka?

Ska väga henne imon på bb-hemvård, men hoppas att hon ej gått ner i vikt. 

Tacksam för tips och svar!Glad 
  • Svar på tråden Ersättning till prematurbarn.
  • s89
    Niikki90 skrev 2010-11-25 22:07:49 följande:
    min son föddes i v 34 gav honom 60-70 ml efter 3 veckor men han va ett matvrak ;) Men tycker du det är mkt du ska öka med så titta på förpackningen där har dom vad barn i olika månader ska äta, iaf så har nan mjölkersättning det.
    Tack! Hon ska äta ca 400 ml.. Så det blir ju ca 50 ml då. Hoppas att det räcker som står.

kram 
  • Niikki90
    s89 skrev 2010-11-25 22:14:15 följande:
    Tack! Hon ska äta ca 400 ml.. Så det blir ju ca 50 ml då. Hoppas att det räcker som står.

kram 
    Det gör det säkert, har ett ppar kompisar som följer den tabellenoch deras dotter har gått upp jätte fint :) Lycka till
  • Jiinii
    s89 skrev 2010-11-25 22:02:45 följande:
    Okej! Hur hjälpte dem till med maten då?
    dom hjälpte att tillmata henne med kopp.. jag skötte det mesta själv men fick stöd och dom fick i henne mer mat för som dom sa dom hade ingen känslomässig kontakt med min dotter det var lättare för dom och hon kände det.
  • s89
    Jiinii skrev 2010-11-26 10:41:16 följande:
    dom hjälpte att tillmata henne med kopp.. jag skötte det mesta själv men fick stöd och dom fick i henne mer mat för som dom sa dom hade ingen känslomässig kontakt med min dotter det var lättare för dom och hon kände det.
    Ok. Kanske man skulle testa. Ska fråga dem idag på BB-hemvård. Så du stannade 4 nätter? Vilken vecka föddes ditt barn i? Hur mycket åt h*n när du gav mat?

• knäppisen

När dottern var jämngammal med din tös så fick hon ca 55-60 ml 8 gånger per dygn.
    I och för sig bröstmjölk, men det spelar kanske ingen roll.

• s89
    knäppisen skrev 2010-11-26 16:41:15 följande:
    När dottern var jämngammal med din tös så fick hon ca 55-60 ml 8 gånger per dygn.
    Gick hon upp bra i vikt på det? Vi var o vägde henne idag. Hon hade gått upp 15 g sen igår. Så det kändes skönt! Ska väga henne på måndag igen. Så hoppas hon har gått upp, eller åtminstone inte gått ner.

Började ni succesivt att mata mer eller märkte ni av att hon ville ha mera? 
  • AbouSamra
    s89 skrev 2010-11-25 22:04:59 följande:
    Lycka till! Håller tummarna för er!Skrattande
    tacktack
  • Niikki90
    knäppisen skrev 2010-11-26 16:41:15 följande:
    dom säger att ersättning är mer mättande, men kanske beror på hur tjock bröst mjölken är
  • knäppisen
    s89 skrev 2010-11-26 17:51:20 följande:
    Gick hon upp bra i vikt på det? Vi var o vägde henne idag. Hon hade gått upp 15 g sen igår. Så det kändes skönt! Ska väga henne på måndag igen. Så hoppas hon har gått upp, eller åtminstone inte gått ner.

Började ni succesivt att mata mer eller märkte ni av att hon ville ha mera? 
    ja det gjorde hon. Vi avvecklade sonden sen och då fick jag mindre koll på hur mkt hon åt. 
    Niikki90 skrev 2010-11-26 18:32:37 följande:
    dom säger att ersättning är mer mättande, men kanske beror på hur tjock bröst mjölken är
    ja, visst är den säkert det. Men magsäcken rymmer ju inte mer eller mindre för det om du förstår hur jag menar.
  • Niikki90
    knäppisen skrev 2010-11-27 07:33:07 följande:
    ja det gjorde hon. Vi avvecklade sonden sen och då fick jag mindre koll på hur mkt hon åt. 
    Niikki90 skrev 2010-11-26 18:32:37 följande:
    ja, visst är den säkert det. Men magsäcken rymmer ju inte mer eller mindre för det om du förstår hur jag menar.
    Jo det har du ju rätt i :P
  • Jiinii
    s89 skrev 2010-11-26 12:45:00 följande:
    Ok. Kanske man skulle testa. Ska fråga dem idag på BB-hemvård. Så du stannade 4 nätter? Vilken vecka föddes ditt barn i? Hur mycket åt h*n när du gav mat?

hon är född vecka 35+3 
    men hon åt sämre än ditt barn hon åt 40 ml kanske 8 ggr per dygn om ens det....
  • Sunkiissed

Mina tvillingar är födda i v24. 
    Gav dem helt bröstmjölk  i 12 veckor, sen hälften i 3 veckor till. Sen bara ersättning i stor sätt.
    Gav dem Nan, och gav dem så mycket de ville ha, oftast följde de den tabellen rätt bra som står på paketet =)

Iofs så väger de lite, 15 månader nu och flickan väger 8,1kg och pojken 8,9kg. De har varit små hela tiden men deras vikt började ju på 650g så huvudsaken är att de följer sin egna kurva =) 

Svar på tråden Ersättning till prematurbarn.