• Lisa1

Gravid med tjänstebil, hur gör ni när ni är hemma?

Hej!

Jag är gravid och skall ha barn i juli först men börjar ju fundera på hur det går med bil….

Hade en kollega på mitt gamla jobb som fick barn och det var så himla dyrt att behålla tjänstebilen när man var hemma så hon köpte en privat bil under det året hon var hemma och tog tillbaks tjänstebilen när hon började jobba igen.

Känns konstigt, för företaget får väl fortsätta betala bilen även när jag är hemma, men tror det blir typ 4000 r/månad om jag ska ha den när jag är hemma…

Så hur gör ni andra, måste ju finnas fler i samma sits….

Kram

• Svar på tråden Gravid med tjänstebil, hur gör ni när ni är hemma?
  • Impega

Kul rubrik. Ganska ovanlig kombination.

• birkisch

Beror på om du har bil via företaget för att de vill ta hand om dig som nyckelperson, eller om du tex är säljare och måste ha bilen i jobbet.

• mallanis

Har tänkt att behålla bilen. Beror ju lite på hur kontraktet är skrivet och vad man kan komma överens med sin chef... Hur mycket betalar du idag och blir det skillnad när du går hem menar du? Just för att fp påverkas eller hur tänker du?  för min del kommer det inte löna sig att köpa en bil som man bara ska ha ett år och sedan sälja...

Tredje gången gillt!?
  • Lisa1

mallanis:

Jag tänker så här, jag har tjänstebil och har de även privat så är det överenskommet, jag redovisar bra min privata resp tjänstekörning och betalar bara min privata bensin allt anat står jobbet för.

Jag har ett förmånsvärde på min volvo v70 på 3125 kr, men det är ju inte vad jag betalar för att ha bilen.

Min månadslön är 38 000 kr så detta läggs på min lön så jag betalar skall på en lön på 41 125 kr, så det jag betalar är ju egentligen bara en förhöjd skatt på ca 1000 kr.

Men har hört av en gammal kollega att på hennes nya jobb skulle hon få betala hela förmånsvärdet när hon var hemma för då har man ju ingen lön att dra det på…

Om jag kunde fåt betala in ca 1000 kr hade det ju känt helt okej.

Var bara nyfiken på hur andra hade det…el om det fanns någon standard att så här gör man.

Pratade med facket för nån vecka sen och hon sa att det fanns inga regler för sånt utan upp till varje företag att avgöra
Svar på tråden Gravid med tjänstebil, hur gör ni när ni är hemma?