• livet leker

Ge alkoholsglögg till 16 åring????

Jag blev så förvånad nyss när min man frågar mig om jag ville ha glögg (han köpt på Ica.. 2,2 % eller va det är) OCH så frågar han sin son som är 16 år!? Är du galen tänkte jag,. Saftglögg kallar han det, men shit det är ju alkohol i.

Är han ute o cyklar eller?

• Svar på tråden Ge alkoholsglögg till 16 åring????
  • livet leker
    Rockan skrev 2010-11-24 21:10:57 följande:
    Ursäkta att jag frågar, men nolltolerans mot vad? Fylla? Alkohol? Båda är helt förståeliga!

Men 2,2% klassas inte som alkoholhaltig dryck, så vari ligger nolltoleransen?
    Nolltolerans mot alkohol, OK jag vet att det kan finnas 0,0002 promille i vissa maträtter men det är inte de jag menar, 2,2 är för mkt enl mig.
  • Mamma S
    livet leker skrev 2010-11-24 21:08:35 följande:
    tack hihi jag bara känner att det är HELT fel det är för mig en principsak att det ÄR nolltolerans hemma
    livet leker skrev 2010-11-24 21:09:48 följande:
    Jag tycker precis likandant, som att bjuda 16 åringen på en grogg hemma, eftersom dom ändå kan få ta på det LÄTT av nån annan? Nej det går inte...
    Skönt att det är någon mer som tycker som jag... =) 
  • livet leker
    tjej87 skrev 2010-11-24 21:15:49 följande:

När jag får barn kommer dom få dricka 2,2% glögg så mkt dom vill! Gott med glögg ju :D
    Hade det varit glögg från systemet hade jag däremot förstått om du inte gillade det för då krävs det ju att man är över 18, annars är det olagligt.
    Jag och mina syskon har alla druckit 2,2% glögg och cider under vår tonår och ingen av oss har problem med alkohol idag eller började dricka jättetidigt.

Det låter ju bra, då kan mina 2 tjejer 4 o 6 få njuta av glöggen tillsammans med oss i morgon
  • tjej87
    livet leker skrev 2010-11-24 22:07:49 följande:
    Det låter ju bra, då kan mina 2 tjejer 4 o 6 få njuta av glöggen tillsammans med oss i morgon
    Det kan dom väl få göra om dom gillar det :) Dock kanske inte för mkt men en liten mugg borde ju inte vara något problem iaf. Jag drack inte ens saftglögg när jag var så liten så chansen finns ju att dom inte vill ha...
  • Kultist

Glöm inte att undvika andra farliga saker såsom 7up light (0,6 promille) eller mogen frukt (runt 0,2 promille)... och som sagt är det inte olagligt med den halten som nämnts.

Tycker att TS överreagerar. Om en sextonåring vill så finns det bra mycket värre saker att dricka när man är i den åldern.

Det intressanta är att de jag känner som bjudits på alkohol tidigt i hemmet dricker måttligt i dag överlag, medan de riktiga problemen finns hos de som var för strängt hållna.

• livet leker
    Kultist skrev 2010-12-03 19:40:52 följande:
    Glöm inte att undvika andra farliga saker såsom 7up light (0,6 promille) eller mogen frukt (runt 0,2 promille)... och som sagt är det inte olagligt med den halten som nämnts.

Tycker att TS överreagerar. Om en sextonåring vill så finns det bra mycket värre saker att dricka när man är i den åldern.

Det intressanta är att de jag känner som bjudits på alkohol tidigt i hemmet dricker måttligt i dag överlag, medan de riktiga problemen finns hos de som var för strängt hållna.
    Nej det är helt fel, man vet i dag att ungdommar som bjuds på alkohol hemma faller dit oftare och får alkoholproblem.
  • Tygtiiger
    Mamma S skrev 2010-11-24 20:41:58 följande:

Jag håller faktiskt inte med er som tycker det är helt okej att bjuda tonåringen på 2,2 % glögg. Det är själva principen att inte bjuda minderåriga på alkohol som jag tycker är viktig, hur mycket alkohol det är spelar mindre roll. Det är faktiskt olagligt att ge alkohol till minderåriga, så jag skulle inte göra det själv. Jag tycker du tänker helt rätt ts!

Det här håller jag helt med om. Även om "saft-cider" innehåller 1,5% alkohol och ungen kan köpa det själv.

Det skulle bära mig emot att ge en tonåring lättöl också, eller ens vår alkoholfria Carlsberg, men det har mer att göra med att jag inte tycker att man behöver "öva" på att dricka öl innan man har åldern inne. För mig som har en far som dog i alkoholmissbruk så är alkohol en drog, ett nervgift, och skall hanteras med respekt. Barn ska inte dricka det och inte öva inför att börja.

Saftglögg är tyvärr rätt äckligt. Men vi hittade kullamusts glögg i år, gjord på äppelmust och jäklar vad den var god - och HELT alkoholfri.

(Och kultist - du är medveten om att dina bekanta motsäger alla studier som finns vad gäller alkoholdebut och bruk senare i livet, eller hur? De barn som blir bjudna på alkohol hemma dricker mer och tidigare än de barn som nekas alkohol av sina föräldrar. )
    Krupke, we've got problems of our own!
  • livet leker
    Kultist skrev 2010-12-03 19:40:52 följande:

http://www.drugnews.nu/article.asp?id=5732

http://www.newsmill.se/artikel/2010/11/05/drick-inte-alkohol-n-r-barnen-r-med
  • kaji

saftglögg (som även jag kallar glögg med alkoholhalt 2,2%) är skitäcklig.

skulle aldrig bjuda någon oavsett ålder på det.

våra småttingar får julmust och de äldre tonåringarna bjuds på blossas trestjärniga glögg som jag tror har en alkoholhalt runt ca 20 %. skadeverkningarna av en liten mugg riktig och god glögg tror jag är försumbara.

• Kultist

Det är ju intressant att "studier" säger något helt annat än verkligheten... men så går det väl om man tycker om att stirra sig blind på artiklar och forskning i stället för det som händer omkring en.

• vivianne

Han är inte ute och cyklar. Lättglögg till en 16-åring är ingen stor grej.

Blossas apelsinglögg var faktiskt ett riktigt gott lättglöggsalternativ (tips till de i tråden som tycker saftglögg är för sött).

• livet leker
    Kultist skrev 2010-12-03 20:16:56 följande:
    Det är ju intressant att "studier" säger något helt annat än verkligheten... men så går det väl om man tycker om att stirra sig blind på artiklar och forskning i stället för det som händer omkring en.
    Så du har följt alla ungdomar vars föräldrar bjudit dom på alkohol hemma samt alla som nekats -och sett hur det gått för dom? Intressant
  • EttLångtOchJolligtNamn

Wait what..

TS. Ta och vakna upp ur din dröm och inse att du ha fel :), din man har rätt och du är ute och cyclar.

• livet leker
    EttLångtOchJolligtNamn skrev 2010-12-06 22:25:44 följande:
    Wait what..

TS. Ta och vakna upp ur din dröm och inse att du ha fel :), din man har rätt och du är ute och cyclar.
    vi pratade om det sen och när jag förklarade varför jag tyckte så -då höll han med, ingen alkohol till minderåriga här hemma

Tack för din åsikt men vi löste det själva
  • iti
    livet leker skrev 2010-11-24 20:06:52 följande:
    Jag blev så förvånad nyss när min man frågar mig om jag ville ha glögg (han köpt på Ica.. 2,2 % eller va det är) OCH så frågar han sin son som är 16 år!? Är du galen tänkte jag,. Saftglögg kallar han det, men shit det är ju alkohol i.

Är han ute o cyklar eller?
    Ja, mina barn får smaka på det trots att jag är emot alkohol.

Jag vet ingen som skulle kunna hinka i sig en massa sockerglögg och bli fulla av det.
    och därför kan man inte heller jämföra glögg med öl eller cider - för dessa drycker kan man dricka som läsk eller vatten, men inte glögg. En vanlig glöggmugg är ju pytteliten .

Att dricka varmt glögg 2,2%
    (om man värmer det så vet jag inte om det ens finns ngn alkohol kvar längre)
    är faktiskt rätt mysigt
    - med mandel o russin o pepparkakor. :)

Det är nog farligare med övermogna bananer!
  • La Lola

Jag skulle ge det utan att ens fundera på saken....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Suzanne takes you down

Men herregud, såklart grabben skulle få. Skulle som La lola inte ens fundera på det faktum att den innehåller 2.2% alkohol. Ni som resonerar annorlunda måste vara smått hysteriska. 

• JuliaåRonjasmammis

2,2%-glögg har både min 14-åring och min 8-åring druckit. Inget jag hetsar upp mig över.

Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Ge alkoholsglögg till 16 åring????