Mamma S skrev 2010-11-24 20:41:58 följande:
Jag håller faktiskt inte med er som tycker det är helt okej att bjuda tonåringen på 2,2 % glögg. Det är själva principen att inte bjuda minderåriga på alkohol som jag tycker är viktig, hur mycket alkohol det är spelar mindre roll. Det är faktiskt olagligt att ge alkohol till minderåriga, så jag skulle inte göra det själv. Jag tycker du tänker helt rätt ts!
Det här håller jag helt med om. Även om "saft-cider" innehåller 1,5% alkohol och ungen kan köpa det själv.
Det skulle bära mig emot att ge en tonåring lättöl också, eller ens vår alkoholfria Carlsberg, men det har mer att göra med att jag inte tycker att man behöver "öva" på att dricka öl innan man har åldern inne. För mig som har en far som dog i alkoholmissbruk så är alkohol en drog, ett nervgift, och skall hanteras med respekt. Barn ska inte dricka det och inte öva inför att börja.
Saftglögg är tyvärr rätt äckligt. Men vi hittade kullamusts glögg i år, gjord på äppelmust och jäklar vad den var god - och HELT alkoholfri.
(Och kultist - du är medveten om att dina bekanta motsäger alla studier som finns vad gäller alkoholdebut och bruk senare i livet, eller hur? De barn som blir bjudna på alkohol hemma dricker mer och tidigare än de barn som nekas alkohol av sina föräldrar. )