• Sapho

Får barnen säga "det suger"??

Får era barn säga "det suger". Det är mina barns nya favorit mening "åå det suuger". Min 2,5åring tittade i en toys´rus tidning på bussen och pekade på allt säger "det suger och det suger..". Folk vände sig om och rynkade på näsan. Mina två andra barn är 5år och 6år. De säger såhär hela tiden, väldans roligt. Tyckte det var lite komiskt från början men nu tycker jag bara det är fult, något inte barn borde säga. Det klangar verkligen illa! Men får inget medhåll från min sambo som bara ser uttrycket som att det betyder "det är dåligt" ungefär.

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Får barnen säga "det suger"??
  • Bonanza

Ja, det får de.

De får inte vara elaka och de får inte använda könsord och ord som kan såra, men de får använda slanguttryck och svära också för den delen.

• April barn

Ja det var inte så illa tycker jag.

• Selfish Geene

ja, det får dom
    Dom får säga "det suger ap-balle" också om dom vill det
    Huvudsaken att det inte görs vid en olämplig tidpunkt (tex när mormors-mor eller någon småtting hör) eller är riktat mot en person ("du suger....")  

• Sapho

Intressant. Det är lite roligt, det brukar vara jag som inte tycker saker är så illa. "skit" får de tydligen inte säga på dagis medan jag tycker det är oerhört fånigt...skit är väl inget svärord.
    Men det suger...tycker det är så fult, särskillt när de upprepar det hela tiden.
    Vad jag är fin i kanten då..för en gångs skull.

• Miss Cee

Haha jag had enog inte gått så långt som Selfish Green men att saker "suger" säger jag ju själv rätt frekvent.
    Håller med din man, det är bara ett uttryck för att något är dåligt.

• Magrat

Ja, visst skulle dottern få säga det.
    Fast jag skulle förklara att det är ett slang-uttryck och stämma av så hon visste vad hon egentligen sa/menade. Efter det skulle hon troligtvis bara köra med det när hon ville markera ordentligt. (Hon är på god väg att bli lika noga med sitt språk som jag är...Flört )

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Lizette4barn

Verkligen inte. Det låter inte alls trevligt. Förstår dig.

• tahira

Nej, det får han verkligen inte. Han får inte svära överhuvudtaget.

Han får använda slang, men då frågar jag alltid så att han vet det riktiga ordet.

Han är snart fem år.

Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Miss Lau

Ja det får de.  Svära är också okej i "rätt" sammanhang. Min erfarenhet är att barnen har perioder då de testar olika uttryck. Mina barn har gått egenom både det suger, fett coolt och en massa andra slanguttrycksperioder. Säger ni vuxna inte det suger i tid och otid kommer barnet antagligen sluta med det när testperioden är över.

• Sapho

Åh några som håller med mig iaf  : ) Jag håller nog på mig faktiskt. Det låter inte alls bra och eftersom folk runtomkring oss reagerar negativt så betyder det ju att det har en negativ klang för många. Därför tycker jag inte att de ska använda det. Min egen pappa tyckte det var självklart att inte barn säger så. Jag använder det absolut inte, för mig är det ett ord som tonårspojkar använder, för mig alltså men det är ju så olika det där vad man är van vid.

Svar på tråden Får barnen säga "det suger"??