• enlitenbitkaka

Student och gravid?

Finns det någon mer som är student och gravid? Eller som varit student+gravid som vet hur allt är?

Kommer ha 1år kvar när bebisen kommer. Om allt går som det ska och räkan stannar så har jag BF 1/8....skolan börjar ganska exakt en månad efter. Har haft tankar på att studera distans (lärare) men tror ni man pallar det 1mån efte förlossningen, ensam hemma med bebisen? Hade tänkt studera deltid....

Om man pluggar deltid och är mammledig...hur gör man med föräldrapenning då? Jag får i dagsläget  bara ut grundnivån.

Räkan BF 1/8 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Student och gravid?
  • svealo

jag studerar på stockholms universitet till engelskalärare :) har bf 28 dec, kommer ta 1 års uppehåll.

• liams mamma07

jag pluggade när jag var gravid med äldsta sonen. han föddes i april näst sista terminen. jag gick färdigt vårterminen, han föddes mitt i kandidatuppsatsen... han var med mig i skolan de gånger vi hade handledning, annars var det ju mycket hemarbete. sen tog jag uppehåll höstterminen och började igen i januari., sonen var då 9 månader och var hemma med pappa.så här i efterhand kan jag se hur jobbigt det var att hålla på med skolan och ha nyfödd hemma! och dessutom med första barnet. så som jag känner nu och om jag varit i din sits hade jag tagit studieuppehåll i ett år och varit helt mammaledig. skolan finns alltid kvar men inte den första tiden med bebisen!
    hur det fungerar med mammapeng och csn vet jag inte, men rent logiskt borde du ju få 50% från vardera ställe...

• Sofia Johanna

jag pluggar på högskolan och väntar mitt andra barn i början av april, tänkte först läsa klart terminen ut, men har bestämt mig för att det blir ett uppehåll i 1 år istället. vill inte ta mig vatten över huvudet o framförallt vill jag passa på att njuta av tiden hemma med bebis. jag kommer att ha ca 1½ år kvar när jag kommer tillbaka.
    lycka till!

• mrs lundin

pluggar oxå, bf i början av april. Kommer läsa en kurs i vår som har tenta 1 mars, sen tar jag ledigt (ska va i praktik på sjukhus så funkar inte att köra på hela vägen). Kommer ta ett års uppehåll och börja igen i mars 2012. Saknar dock en valfri kurs på 4 veckor som jag tänkt försöka få till i jan eller feb innan jag börjar igen. Min man jobbar och kommer kunna ta ut mycket pappaledighet! Får se lite hur vi kan dela upp det, men om det går så är planen att han tar 4 veckor i sommar (+ semester 4 veckor så vi får 8 veckor tillsammans), sen evt 1-2 veckor i november (vill gärna resa till värmen då!) och sen fulltid ledig från december och till barnet fyller 1.

• Barapåbesök

Jag har en en tjej på två år och blir färdig med studierna till jul! Ventilerade min c-uppsats 10 dagar innan dottern föddes i september 2008:)

Mitt råd till dig med distansstudierna är att söka kurser för säkerhets skull, du kan ju alltid dra dig ur om du känner att det blir för tufft. jag tycker dock att du ska fundera på om du verkligen måste göra detta nu? Om du har ekonomisk möjlighet tycker jag att du ska överväga att unna dig att njuta av din föräldraledighet och av barnet utan en massa annan stress. Man behöver inte alltid vara den duktiga flickan som jobbar 200%:)

• vadhurvarför

Jag är också student och gravid. Har BF kring 24 juli om allt går bra. Jag har tänkt vara hemma 1 år för att sen ta tag i de sista delarna av min utbildning och ta examen. Kommer då ha ett halvår kvar. 

Om man hinner med beror nog på en massa olika faktorer, hur barnet sover, hur man själv mår efter förlossningen, hur mycket pappan hjälper till o s v. Så kan nog vara svårt att förutse. 

Vart pluggar du? Och till vilken åldersgrupp ska du bli lärare? 

• Barapåbesök
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-24 21:10:16 följande:
    Finns det någon mer som är student och gravid? Eller som varit student+gravid som vet hur allt är?

Kommer ha 1år kvar när bebisen kommer. Om allt går som det ska och räkan stannar så har jag BF 1/8....skolan börjar ganska exakt en månad efter. Har haft tankar på att studera distans (lärare) men tror ni man pallar det 1mån efte förlossningen, ensam hemma med bebisen? Hade tänkt studera deltid....

Om man pluggar deltid och är mammledig...hur gör man med föräldrapenning då? Jag får i dagsläget  bara ut grundnivån.
    Något som jag tyckte gjorde vår föräldraledighet lättare var att jag började jobba på mitt deltidsjobb igen efter 5 månader. Då jobbade jag var tredje helg, eftersom det var inom handels (på ica maxi) var det väldigt bra helgbetalt så jag drygade ut föräldrapenningen rejält (hade 220 kr i timlön på helger). Nu kanske det är svårt att få ett jobb nu när du är gravid med kanske efter att du fött? Jag tyckte att det var bättre än att plugga på distans för då slapp jag vara stressad över pluggande under föräldraledigheten, utan kunde "lämna jobbet på jobbet" så att säga och vara helt ledig de dagar i månaden då jag inte jobbade
  • helene306

Jag blev gravid augusti -09 och läste fram till v37 (fick barn i april -10). Sen gav jag upp och tog det lugnt. Avslutade inte ursen jag läste men skit samma. Jag hade tänkt börja skriva uppsats nu i höst men la ner det projektet. Vi har fått en bebis som inte sover alls om dagarna Jag vill kunna koncentrera mig på studier och inte bli avbruten stup i kvarten så jag sa ifrån och tog studieuppehåll hela denna hösttermin och jag har även lagt in om studieuppehåll i vår. Till nästa höst räknar jag med att börja igen.
    Min föräldrapenning låg vilande och grundade sig på det jag jobbat innan jag började läsa. Ring Försäkringskassan och prata med dom om du är tveksam.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • enlitenbitkaka
    Barapåbesök skrev 2010-12-07 12:04:10 följande:
    Något som jag tyckte gjorde vår föräldraledighet lättare var att jag började jobba på mitt deltidsjobb igen efter 5 månader. Då jobbade jag var tredje helg, eftersom det var inom handels (på ica maxi) var det väldigt bra helgbetalt så jag drygade ut föräldrapenningen rejält (hade 220 kr i timlön på helger). Nu kanske det är svårt att få ett jobb nu när du är gravid med kanske efter att du fött? Jag tyckte att det var bättre än att plugga på distans för då slapp jag vara stressad över pluggande under föräldraledigheten, utan kunde "lämna jobbet på jobbet" så att säga och vara helt ledig de dagar i månaden då jag inte jobbade
    Jag har faktiskt ett extrajobb på G Är också inom butiksbranschen.  Är bara gravid i v7 så det är inte som det syns. Hoppas kunna varva FL med jobb när bebisen blivit lite äldre.
    Räkan BF 1/8 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Barapåbesök
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-08 17:18:43 följande:
    Jag har faktiskt ett extrajobb på G Är också inom butiksbranschen.  Är bara gravid i v7 så det är inte som det syns. Hoppas kunna varva FL med jobb när bebisen blivit lite äldre.
    superbra:) det låter som att det här kommer att gå jättebra för dig
Svar på tråden Student och gravid?