Thursday skrev 2010-11-25 21:52:01 följande:
Är det verkligen så? Jag menar, verkligen.
Mångårig knarkare som snetänt har huggit kniven i en ung, gravid ambitiös kvinna som ägnar sig åt välgörenhet på helgerna. Knarkaren hoppar sen i förtvivlan utför en lagom hög höjd och blir svårt skadad. Det finns en ambulans. Den man tar med sig överlever, den andre dör. Tycker du helt uppriktigt, att båda har lika stor rätt till vård och omsorg och att ambulanspersonalen bör singla slant om vem som ska få vård, eller finns det därinne en känsla av att det kanske vore bättre att satsa på någon som inte knarkade...?
I just det fallet skulle jag välja den gravida eftersom det då handlar om att försöka rädda TVÅ liv och inte bara ett.
Men i valet en missbrukare - en vanlig "svensson" som idgar välgörenhet och arbetar hårt skulle det bli att singla slant. Dock är det ju sällan någon vet på plats vem som kommer dö och vem som överlever ifall man tar med sig bara en, utan då görs en bedömning om vem man tror har störts möjlighet att överleva och den tar man med sig, alt vems skador som verkar behöva vård snabbast. (Tex om en har brutit benet och en har ett knivhugg i magen klarar sig ju den med brutet ben utan vård längre).
Men kort och gott: JA, jag anser att alla har lika mycket rätt till vård oavsett omständigheter. Knarkaren som får vård kanske skärper sig efteråt, blir ren och spenderar resten av livet med att försöka ge tillbaka till samhället och hjälpa andra människor. Den som var så ambitiös och "helgonlik" där vid olyckan och får förtur för att den personer är mer värd än knarkaren kanske själv åker dit och blir missbrukare senare, eller misshandlar sina barn, eller förskingrar pengar osv. osv. INGEN vet ju vad livet kan föra med sig längre fram!