• Tingeling83

Designa sitt eget barn , vad anser du om det ?

www.genteknik.nu/index.asp

Designa sitt barn , vad tycker du om det ?

♥ ? * ¨ `* ?Glad mamma till 2 busungar ? * ¨ `* ? ♥
  • Svar på tråden Designa sitt eget barn , vad anser du om det ?
  • Titrania

Riktigt skrämmande tanke... Grundidén är väl bra (med att kunna välja bort sjukdomar etc), men det skulle nog tyvärr gå rätt snett tillslut;
    "Jag SKA ha en blond, grönögd dotter, som ska kunna spela piano som en gud, annars får det vara!"

• Tingeling83
    Titrania skrev 2010-11-25 18:43:37 följande:
    Riktigt skrämmande tanke... Grundidén är väl bra (med att kunna välja bort sjukdomar etc), men det skulle nog tyvärr gå rätt snett tillslut;
    "Jag SKA ha en blond, grönögd dotter, som ska kunna spela piano som en gud, annars får det vara!"
    ja kan med tänka som dig , bra med sjukdomarna men ej resten , kommer gå över styr känns de som.
    ♥ ? * ¨ `* ?Glad mamma till 2 busungar ? * ¨ `* ? ♥
  • Neko

Rätt kul, så länge som man är medveten om att det inte alltid blir som man tänkt. Men så är det ju alltid när man skaffar barn, man hoppas på/förväntar sig ett friskt barn och så blir det inte så, men man älskar ju barnet ändå, samma med designade barn, tror jag. Är bara emot designgrejer som blir krångliga för barnet rent fysiskt, tex om man skulle vilja ha betar på sitt barn =S

• lennartsdotter

Jag tror att hemskt många kommer bli "besvikna" på resultatet eftersom genetik och genteknik inte riktigt är som LEGO. Man sätter inte ihop bitar och får precis det man ha de tänkt sig. Det är oerhört komplext och även miljön påverkar en individs fenotyp.

Är det bra att kunna sortera bort embryon som bär på allvarliga skador som med stor sannolikhet kommer leda till stort lidande? Ja, det tycker jag men det är ungefär så långt jag sträcker mig till att se nyttan med tekniken.

Svar på tråden Designa sitt eget barn , vad anser du om det ?