Vad för kläder?
Jag vill ha tips!
Efter förlossningen, vid både vaginalt och vid kejsarsnitt.
Vad för kläder ska man ha när man åker hem och en tid främåt?
När brukar vanliga kläder gå att ha på sig?
Jag vill ha tips!
Efter förlossningen, vid både vaginalt och vid kejsarsnitt.
Vad för kläder ska man ha när man åker hem och en tid främåt?
När brukar vanliga kläder gå att ha på sig?
Jag hade vanliga kläder på mig direkt
Gravidkläderna är sköna nån vecka efter. Byxorna e mjuka runt magen men blir snabbt stora. Amningskläder o sköna mjuka amningsbhar e praktiska. Amningssjal e praktiskt att gömma sig o barn under när släkten kommer på inspektion av bäbisen så man slipper flasha så mycket för svärfar. Hehe.
Jag hade gravidkläderna hem från bb och nån vecka efteråt, trots att ja kunde använda vanliga kläder. Men magen är ju "degig" och slapp och då va de skönt med mammabyxorna som höll magen lite på plats.
För mig blev det akut snitt första gången. Efteråt hade jag inte ens gått ner de kilon som barnet vägde och magen var fortfarande gigantisk. Fick inte på mig några av de kläder jag hade tagit med mig (vanliga mjukisbyxor och t-shirt). Jag fick inte ens på mig skorna, som var öppna sandaler... Hade samlat på mig en massa vatten efter förlossningen. De fyra dagar jag var kvar på BB hade jag bara sjukhusets kläder, så jag upptäckte inte förrän jag skulle åka hem att jag inte fick på mig något. Fick ta mannens kläder, men även hand byxor fick jag ha gylfen öppen på och försöka binda ihop med ett band under magen...
Så mitt tips skulle vara att ta med några sköna gravidbyxor som du verkligen är säker på att magen får plats i och/eller riktigt stora/töjbara mjukisbyxor. Och så är det bra och praktiskt med amningströjor, och de är ju ofta mjuka och sköna också.
Andra gången födde jag vaginalt. Även den gången var det skönt att ha gravidkläderna ett bra tag efteråt.
Gravidkläderna var ett måste veckorna efter. Min pappa sa att det såg ut som att de glömt kvar en bebis i magen :)
Jag hade mjukisbyxor med riktigt mjuk midja och amningströja... Något att tänka på, kanske speciellt om det är vaginal förlossning som man kanske glömmer av lite är sköna och bra trosor som funkar med gigantusbinda - man blöder ju ganska kraftigt i början
Alla ser ju olika ut efter förlossning oavsett om det är vaginal eller kejsarsnitt, men satsa på något som sitter mjukt med ändå sitter uppe oavsett om magen är kvar "stor" eller om den minskar mycket (min var ganska liten nästan direkt efter). Tänk även på att det ska sitta mjukt om det blir kejsarsnitt så det inte skaver... Tröja å så är väl lite mindre viktigt, men kan ju vara värt något som du lätt kan komma åt och amma med (om du tänker amma vill säga) - jag har ofta töjbara linnen/t-shirt och en dragkedjetröja istället för amningströja... tycker inte de är så praktiska och sitter sällan bra, i alla fall inte på mig.
Vid vaginalförlossning kan jag rekommendera lösa, mjuka byxor och stora trosor så att du kan fästa den enorma bindan som du kommer få ;)
Sköna toppar upp till, helst lösare skjortor tycker jag, för då kan du lätt knäppa upp när du ska amma. Så där jätte tight vill du nog inte ha de närmsta dagarna.
Jag kunde ha vanliga kläder efter nån vecka, storleksmässigt funkade det direkt men jag var lite för öm för att ha tighta byxor.
Tips på sovbh. På apoteket, även deras webshop har dem, finns simpla bhar i ett nätigt material. De är inte så mycket stöd men det är det som är skönt på natten när man vill ha lite stöd men ändå få lite luftigt. Lagom när man ammar på nätterna, har ömma bröst som behövs hållas på plats o när man behöver amningsinlägg när man sover. Lätta att hiva upp när man ska amma.
Tror dessa rätt billiga bhar främst är tänkta som bhar efter bröstingrepp, tex efter en operation. Tips, köp 2-3 st svarta så man kan tvätta regelbundet. Iaf jag hade mjölkkaos o mjölkade ner en per natt, trots inlägg. Hehe. De svarta håller sig snyggare.
Tack för era svar!
Skönt att vara lite förberedd .