• anyXX

Vad tycker DU om Anna Wahlgren?

Är lite nyfiken på vad folk generellt har för inställning. Diskussioner finns det tillräckligt så du måste INTE motivera ditt val, bara rösta tack :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker DU om Anna Wahlgren?
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2010-11-28 19:12:47 följande:
    Eller denna betydligt nyare intervju från i veckan som var:
    www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?t...
    Det är sant. För mig var dock den intervjun rätt ointressant eftersom det handlade mest om hennes privatliv. Det är metoderna jag vänder mig mot.
  • Caranlachiel

Generellt bra. Så som vi tolkade hennes SHN-metod funkade jättebra för vår son. Dock har jag i efterhand förstått lite mer varför folk ogillar hennes metoder, och har stor förståelse för det. Vi visste dock inte om detta i förväg, vilket jag tror är bra.

Anna Wahlgren som person har jag ingen åsikt om, jag känner henne inte.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • CaCC

Generellt dålig. Jag har VÄLDIGT svårt för henne och hennes "ideér".

• Uppöveröronenförälskad
    StoraD skrev 2010-11-28 18:17:36 följande:
    Hej! Jag har läst Barnaboken och jag slogs av vilken enorm kärlek till barn hon har, hon skriver verkligen oerhört fint om småknattar tycker jag. Vissa saker tycker jag är kloka, t.ex. vikten av social delaktighet och uppmuntran till upptäckarglädje och frihet, andra saker (t.ex. standardmodellen, SHN) är jag inte så förtjust i personligen. Men hon är ju debattör och för fram sina råd och åsikter utifrån vad hon kallar "beprövad erfarenhet", sen kan väl ta till sig det som är bra och strunta i det som är sämre. Vissa saker, t.ex. rörande PSD är ju helt galna, men å andra sidan så är det ju tydligt att det är just hennes (ovetenskapliga) åsikt, och det står väl folk fria att hålla med eller att kritisera. 
    Att vara retoriskt riktig för att få med folk i sin sektliknande gemenskap är inte så vårt i dagens samhälle där alla osäkra föräldrar söker konkreta svar på allt de stöter på. De vågar inte chansa och ge sitt förnuft lite tilltro ifall de skulle misslyckas. Då skulle hela skulden ligga på dem, jobbigt värre för en redan skuldsatt människa.
  • SaramedM
    Hej! Jag har läst Barnaboken och jag slogs av vilken enorm kärlek till barn hon har, hon skriver verkligen oerhört fint om småknattar tycker jag. Vissa saker tycker jag är kloka, t.ex. vikten av social delaktighet och uppmuntran till upptäckarglädje och frihet, andra saker (t.ex. standardmodellen, SHN) är jag inte så förtjust i personligen. Men hon är ju debattör och för fram sina råd och åsikter utifrån vad hon kallar "beprövad erfarenhet", sen kan väl ta till sig det som är bra och strunta i det som är sämre. Vissa saker, t.ex. rörande PSD är ju helt galna, men å andra sidan så är det ju tydligt att det är just hennes (ovetenskapliga) åsikt, och det står väl folk fria att hålla med eller att kritisera. 
    hur kan du komma fram till den slutsatsen?

I den upplaga jag har dödshotar hon ett rätt litet barn och uppmuntrar på ett annat ställe att man ska låta ett barn som svär tvätta sin mun med tvål!
  • CaCC
    SaramedM skrev 2010-12-09 13:25:24 följande:

I den upplaga jag har dödshotar hon ett rätt litet barn och uppmuntrar på ett annat ställe att man ska låta ett barn som svär tvätta sin mun med tvål!
    Inte direkt kärleksfullt.
  • StoraD
    SaramedM skrev 2010-12-09 13:25:24 följande:

Ja, som sagt finns vissa saker som jag inte håller med om, och andra saker som jag håller med om. Jag läser ju inte böcker för att hitta "sanningar", utan läser, inspireras ibland, ilsknar till ibland, och tar till mig det jag tycker är bra, och lämnar det jag inte tycker är bra därhän. På samma sätt läser jag Jesper Juul och andra som skrivit och debatterat om barn. Att hon har vissa metoder (som jag inte tycker om) förtar inte för mig, den grundton hon har om barn, som är mkt kärleksfull.
  • StoraD
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-12-09 13:17:16 följande:
    Att vara retoriskt riktig för att få med folk i sin sektliknande gemenskap är inte så vårt i dagens samhälle där alla osäkra föräldrar söker konkreta svar på allt de stöter på. De vågar inte chansa och ge sitt förnuft lite tilltro ifall de skulle misslyckas. Då skulle hela skulden ligga på dem, jobbigt värre för en redan skuldsatt människa.
    det här förstår jag inte alls, vad menar du med "retoriskt riktig"? Är det Anna Wahlgrens fel menar du att människor inte "vågar chansa" och lita till sig själva? 

Det finns säkert de som är osäkra på sin föräldraroll, och som okritiskt tar till sin färdiga recept, jag har dock aldrig stött på en förälder som helt okritiskt läser en bok och använder den rakt av! De flesta människor kan ju tänka kritiskt och tar till sig av det som de känner sig bekväma med, och struntar i resten.
  • SaramedM
    StoraD skrev 2010-12-09 20:32:23 följande:
    Ja, som sagt finns vissa saker som jag inte håller med om, och andra saker som jag håller med om. Jag läser ju inte böcker för att hitta "sanningar", utan läser, inspireras ibland, ilsknar till ibland, och tar till mig det jag tycker är bra, och lämnar det jag inte tycker är bra därhän. På samma sätt läser jag Jesper Juul och andra som skrivit och debatterat om barn. Att hon har vissa metoder (som jag inte tycker om) förtar inte för mig, den grundton hon har om barn, som är mkt kärleksfull.
    jag läste ockås för att få inspiration, detta är flera år sen, men när någon uppmannar till misshandel spelar det ingen som helst roll vad som står för övrigt
    Jämför INTE detta med Juul, han uppmanar inte till mishandel

Jo det sas ju förr att den man älskar agar man...
  • SaramedM
    hon är desutom med i en undergrupp till scientologerna, anser att ADHD inte finns och är nått som psykiatrin hittat på för att kunna droga ner barn!

ALLA människor lyckas då och säga nått som taget ur sitt sammanhang låter bra, det är inte AW ensam om
  • Trollet Ludenben

Jag tänker inte ens skriva vad jag tycker om Anna Walhgren här för jag skulle nog inte kunna låta bli att gå till personangrepp med varning och avstängning som följd... men mina tankar om barnuppfostran, närhet, sömn, ADHD mm är så långt bort i från hennes man kan komma och jag tycker det är sorgligt att föräldrar får sådan usel hjälp av tex bvc med sina barns sömn att de tar till SHN. Beklagligt....

Älskade ungar
  • StoraD
    SaramedM skrev 2010-12-09 21:06:40 följande:
    hon är desutom med i en undergrupp till scientologerna, anser att ADHD inte finns och är nått som psykiatrin hittat på för att kunna droga ner barn!

ALLA människor lyckas då och säga nått som taget ur sitt sammanhang låter bra, det är inte AW ensam om
    Ja du, jag håller - återigen - med dig om att hon har knepiga tankar i mångt och mycket. Jag kan dock fortfarande tycka att hon har en kärleksfull ton i sin bok, jag kommer inte sluta tycka det för att du radar upp den ena anklagelsen efter den andra. Jag kan läsa en bok, hålla med om vissa saker, vara kritisk mot andra saker - utan att för den sakens skull tycka illa om PERSONEN. 

Visst kan jag jämföra med Juul, det är samma sak där - vissa saker håller jag med om, och andra inte. Inte går jag tycker OM eller tycker illa om Juul för det. 
  • SaramedM
    StoraD skrev 2010-12-09 21:29:04 följande:
    Ja du, jag håller - återigen - med dig om att hon har knepiga tankar i mångt och mycket. Jag kan dock fortfarande tycka att hon har en kärleksfull ton i sin bok, jag kommer inte sluta tycka det för att du radar upp den ena anklagelsen efter den andra. Jag kan läsa en bok, hålla med om vissa saker, vara kritisk mot andra saker - utan att för den sakens skull tycka illa om PERSONEN. 

Visst kan jag jämföra med Juul, det är samma sak där - vissa saker håller jag med om, och andra inte. Inte går jag tycker OM eller tycker illa om Juul för det. 
    Var uppmanar Juul till misshandel? var går han emot allt vad forskning säger?
  • StoraD
    SaramedM skrev 2010-12-09 22:54:15 följande:
    Var uppmanar Juul till misshandel? var går han emot allt vad forskning säger?
    Nu ser jag att du har missförstått. Jag säger inte att Juul och Wahlgren säger samma sak - jag säger att de båda är debattörer som har olika ideal och tankar om hur barn ska bemötas. Om vi säger så här, så blir det kanske tydligare - de JOBBAR MED samma sak, men de SÄGER INTE samma sak. Blir det tydligare då?

Jag kan läsa olika böcker av olika personer som JOBBAR MED att skriva om barn, sen så håller jag med vissa saker och inte andra - men det finns ingen som jag håller med om allt! Inte Wahlgren, inte Juul, inte Lars Gustavsson osv. osv.  

Jag tycker att det är märkligt att se böcker som ett "paket" där man antingen gillar/inte gillar ALLT. Människor kan väl plocka russinen ur kakan? Måste det vara svart/vitt eller antingen/eller?

(dessutom skrev jag själv, i mitt första inlägg, att jag är starkt kritiskt mot delar av AWs tankar, t.ex. det hon skriver om PSD).  
Svar på tråden Vad tycker DU om Anna Wahlgren?