• s89

Någon som ger ersättning till nyfödd?

Hej!

Någon som ger ersättning till nyfödd?
    Jag ger både ersättning samt pumpar.

Hur många ml per mål ger ni? Våran dotter är 2 veckor på onsdag, hon äter ca 45-60 ml per mål. Varierar väldigt mycket. Är orolig att det är för lite för henne.

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Någon som ger ersättning till nyfödd?
  • Mälaröbo

Mitt yngsta barn fick både ersättning och bröstmjölk. Jag minns inte hur mycket han fick, men det var fri tillgång tills han inte ville ha mer och det varierade från dag till dag och från mål till mål.

• arathea

Min lille är 3 månader nu och han fick ersättning från dag 2. Om jag minns rätt så började det med 20 ml och skulle ökas med 10 ml per dag ett tag. Äter hon ofta?

• s89
    arathea skrev 2010-11-27 12:53:31 följande:
    Min lille är 3 månader nu och han fick ersättning från dag 2. Om jag minns rätt så började det med 20 ml och skulle ökas med 10 ml per dag ett tag. Äter hon ofta?
    Okej! Hon äter var tredje timma. Idag åt hon ca 50-65 ml. Men om vi ökar med 10 varje dag så blir det för mycket för henne, då kräks hon!
  • Mälaröbo

Att de kräks är ingen fara alls. Det behöver inte betyda att man gett för mycket. Det kan vara överskottet som kommer upp oc då vet du att du gett tillräckligt eller så har hon omogen magmun och då kommer det en skvätt oavsett. Att de kräks är inte samma sak som att vi kräks.

• s89
    Mälaröbo skrev 2010-11-27 23:42:43 följande:
    Att de kräks är ingen fara alls. Det behöver inte betyda att man gett för mycket. Det kan vara överskottet som kommer upp oc då vet du att du gett tillräckligt eller så har hon omogen magmun och då kommer det en skvätt oavsett. Att de kräks är inte samma sak som att vi kräks.
    Ok. Vad skönt att höra. Det ser väl mer ut än vad det är?
  • Joonzon

Våran 3 veckors dotter äter ca 90 ml per mål. Jag både pumpar och ger ersättning då hon inte blir nöjd av min mjölk :(

• WoWi

Min 7 veckor gamla tjej äter oftast 90 per mål. Det är ju olika hur mycket de vill ha, huvudsaken att de växer som de ska och i början väger man ju ganska ofta.

• s89

Ok, är väldigt olika verkar det som. Idag åt våran lilla tjej 100 ml.. Blev rätt chockadTungan ute

• Little me

Vår lilla är tio dagar och vi varvar ersättning med ammande och utpumpad mjölk (pga strul med amningen på BB) och hon äter ungefär 70ml ersättning.
    Dock är tanken att få igång helamning så gott som

• LV2

min dotter som är 4 veckor äter 120 ml hon äter bara tillägg

• Issa03

Samma här min dotter är fem veckor och äter mellan 120 till 140 ml bara ersättning

• s89

Tack för era svar. Våran dotter är ca 5 veckor nu. Hon äter mellan 135-165 ml varannan/var tredje timma nu..

• Suna75

Våran son är snart 4 veckor och äter endast ersättning 120-150 ml var tredje var fjärde timme.

• benedikten

Min dotter är 5 dagar gammal och hon äter 70 ml var tredje timme. Vi var tillsagda att inte öka mer än 10 ml men igår natt skrek hon hela natten. Vi ringde BB och dom sa till oss att ge 10ml till. Idag träffade vi en bm för amning och hon sa att vi ska ge henne så mycket mat som hon vill. Kanske 70ml räcker på dagen men att hon behöver så mycket mer på natten. Så i natt ska hon få äta så mycket hon vill, hoppas det håller henne lugn.

Svar på tråden Någon som ger ersättning till nyfödd?