-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Du sitter på bussen som är fullsatt. In kommer en höggravid kvinna som ber om din plats för att hon inte orkar stå? Får hon den?
-
Ja, naturligtvis.
-
Hade erbjudit henne platsen utan att hon hade behövt be om den.
-
Ja, fast hon hade inte behövt fråga om det.
Samma med äldre och såna som ser ut att ha det svårt att stå/gå/hålla balansen. -
Absolut.
En självklarhet. -
Samma som många andra, hon hade förmodligen inte hunnit be om den ens.
-
Ja, det är väl klart.
-
Hon skulle inte hinna fråga innan jag hade erbjudit henne platsen,
samma gäller äldre och människor med tex krykor eller käpar.
-
Om hon BER om platsen, och jag inte själv just då har problem med att stå, så får hon platsen. Men om jag själv av en eller annan orsak känner att jag inte klarar av att stå, så får hon be någon annan istället.
Och jag ger henne heller inte min plats om hon bara står och blänger argt på mig och förväntar sig att jag ska resa mig utan att hon behöver öppna käften. -
Självklart! Jag hade erbjudit henne min plats utan att hon hade behövt fråga.
-
Ja,men det är inte säkert att hon måste fråga! Hinner jag reagera står jag redan upp. Taskigt om de ska behöva fråga
-
Hon hade inte hunnit fråga. Jag hade erbjudit henne platsen direkt. Jag gör detsamma med äldre och handikappade. Jag är ung och frisk och kan gott stå upp.
-
Ja, om det inte varit så att jag själv vart gravid med foglossning som det är just nu. Men i annat fall, absolut.
-
Självklart!
-
Annat. Hon får den såklart, om det inte är så att jag själv har svårt att stå just då.