• Louise89

Kan någon hjälpa mig?? Måste man söka arbete när man är föräldraledig??

Hej!
    Just nu studerar jag på Komvux, omvårdnadsprogrammet. Jag blir klar den 21:a december.
    Från och med 22:a december vill jag ta ut föräldrapenning, vi ska ha barn den 17:e januari.
    Jag vet att jag har rätt till att ta ut FP 60 dagar innan BF, så alltså har jag rätt att vara hemma och inte göra någonting redan nu om jag vill.
    Jag kommer få lägsta FP (180 kronor/dag) eftersom jag inte har jobbat.

Jag har pratat med Försäkringskassan 3 gånger nu och blir bara mer och mer förvirrad. Varenda person har tydligen egna regler och jag har ingen aning om vad som stämmer.

För några veckor sedan när jag fick mitt moderskapsintyg från barnmorskan gick vi upp till Försäkringskassan för att söka föräldrapenning. Han vi fick prata med hjälpte oss att fylla i pappret och skickade iväg det, han sa att vi skulle få hem några andra papper att fylla i och allt verkade bra.
    Någon vecka senare fick jag hem ett brev som min arbetsgivare skulle ha, men eftersom jag inte arbetar skulle jag strunta i det.
    Sen fick jag två andra. Ett papper som jag skulle fylla i om jag var studerande och ett annat papper om jag var arbetslös. Då ringde jag upp Försäkringskassan för jag blev tveksam till vilket jag skulle fylla i eftersom jag slutar ju skolan den 21:a december och vill ta ut FP från den 22:a, men jag är inte inskriven på Arbetsförmedlingen och söker inget jobb.
    Hon jag fick prata med då säger att jag ska fylla i pappret Arbetslös och kryssa i "Ja, jag söker arbete" och att jag var tvungen att skriva in mig på Arbetsförmedlingen.

Jag tyckte att det lät konstigt så vi gick upp ännu en gång till Försäkringskassan här hemma. Vi fick prata med samma person som första gången. Han vi fick prata med nu verkar inte kunna någonting om Försäkringskassan och det är inte bara vi som har haft problem med honom. Tydligen ska han jobba på Skatteverket och inte Försäkringskassan men ändå tar han hand om ärenden som gäller FK.
    Jag hade med mig alla papper jag fått med dit.
    Han fyller i pappret Studerande och skriver in när jag började (HT 2009) och när jag slutar (HT 2010).
    Sen säger han att den 22:a december måste jag komma tillbaka och skriva in mig på Arbetsförmedlingen. Jag hade berättat allt för honom vad hon jag pratade med innan hade sagt.
    När vi sitter där kommer jag på att jag ska inte behöva söka arbete från 22:a dec - 17:e jan eftersom jag har rätt att vara hemma med FP då.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag blir bara stressad av allt det här och vet inte vad jag ska göra. Jag vill söka om allting och prata med någon som fattar något, men tydligen så gör dom inte det på FK.

Måste jag söka arbete fast jag har rätt att bara vara hemma? Är det någon som kan hjälpa mig med det här, om det nu går?

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig?? Måste man söka arbete när man är föräldraledig??
  • Wennman

Jag kan nog inte ge dig något bättre svar än att det är nog bra om du skriver in dig som arbetssökande.
    Det spelar ju ingen roll egentligen vad det står på dina papper. Du är ju inte studerande efter 21 dec vilket automatiskt gör dig till arbetssökande eftersom du inte pluggar eller jobbar. Sen hur vida du söker jobb eller inte spelar ingen roll.. Men inskriven på arbetsförmedlingen ska man vara om man är arbetslös och det blir du ju även om du är hemma på fp.
    Så kryssa för det du så du får dina pengar någon gång för det är ju gärna 6v handlingstid på fk..

Jag hade jobb men vart av med det när jag vart sjukskriven i v15. Sen när jag pratade med fk efter ett par månader efter min son föddes även fast jag va föräldraledig så tyckte dom att jag skulle skriva in mig som arbetssökande. (hade ju inget jobb att gå tillbaka till) Gjorde det och sen fortsatte allt att rulla på. Bara å göra som dom säger

- Memphis, min själ, mitt hjärta, mitt liv -
  • Ramborg

Du är arbetssökande så du ska vara inskriven hos Arbetsförmedlingen, och du gör "uppehåll i ditt arbetssökande" för att vara föräldraledig. När föräldraledigheten är slut återgår du till din ordinarie sysselsättning. Dvs arbetssökande.

Så tror jag systemet kommer se på dig.

Grattis till graviditeten!

• Louise89

Tack för era svar!
    Det jag är orolig över om jag står som arbetssökande är att det kanske blir problem med FP om jag inte söker något jobb alls?
    För i rutan där jag skulle kryssa i "Ja jag söker arbete" ska jag välja mellan två alternativ. Antingen att jag söker jobb på heltid eller på deltid och då ska jag skriva i procent.

• Louise89

Sen sa han på försäkringskassan att jag ska komma tillbaka den 22:a december och skriva in mig på arbetsförmedlingen och då skicka in pappret till försäkringskassan.
    Men jag vill ju ha ut föräldrapenning från den 22:a december så vi får pengar utbetalt i januari.
    Dom har redan fått in pappret för vilka period jag vill ha utbetalt (22 dec - 20 maj 2011) men om dom nu har så lång handlingstid så blir vi väl helt utan pengar i januari?

• Wennman

Gå upp på arbetsförmedlingen och skriv in dig redan i morgon då. Du behöver inte vara helt sysslolös för att skriva in dig.

Kryssa i att du söker på heltid eftersom du är arbetslös på heltid.

Du kommer inte vara tvungen att skicka in något intyg till fk om vilka jobb du sökt så det behöver du inte göra men du blir som sagt automatiskt arbetssökande då du är sysslolös.

Jag fick vänta i 2 månader innan jag fick mina pengar från fk första gången så jag skulle inte räkna med att hinna få dom i januari om du måste skicka in papper i slutet av december tyvärr...  

- Memphis, min själ, mitt hjärta, mitt liv -
  • Louise89

Fan vad jag blir trött på försäkringskassan!!

Jag får gå upp till arbetsförmedlingen imorn som du säger och så skriver jag in mig direkt och skickar iväg pappret också. Det var det jag var orolig för, att bli utan pengar i januari. Och det har jag talat om för honom här på försäkringskassan och att jag bara vill att allting ska bli rätt så jag slipper tänka på det och stressa. För stress är ju det sista jag behöver just nu.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig. Tack så jättemycket för din hjälp

• MissMurrig
    Louise89 skrev 2010-11-28 08:04:08 följande:
    Tack för era svar!
    Det jag är orolig över om jag står som arbetssökande är att det kanske blir problem med FP om jag inte söker något jobb alls?
    För i rutan där jag skulle kryssa i "Ja jag söker arbete" ska jag välja mellan två alternativ. Antingen att jag söker jobb på heltid eller på deltid och då ska jag skriva i procent.
    Då menear de om du är heltidsarbetslös eller deltid. Har du inget jobb så söker du jobb på HELTID, även om du inte aktivt söker på heltid, det finns ingen som kan kolla att du verkligen söker.
  • Ramborg

Håller med miss Murrig, dessutom gör du ju uppehåll i ditt aktiva arbetssökande för att ta hand om barn, så även om nån skulle kolla dig borde det inte vara något problem.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig?? Måste man söka arbete när man är föräldraledig??