• Mamma87

Börjat med smakisar men vill inte ha ersättning

Hej , Jag har en fråga. Hur gör ni?
    Min dotter har börjat med smakisar och jag börjar märka att ersättningen minskar. Hon vill inte ha lika mycket som förr. På morgonkvisten och till natten vill hon ersättning men under dagen vill hon inte ha.
    Räcker det med barnmat under dagen eller ska man försöka få i henne mer ersättning.?
    Hon äter vid lunch nån sorts varmrätt som tillexempel potatis och majs. Sen får hon päronpure. Vilket uppskattas väldigt mycket. Hon äter så hon blir galen när man tar bort skeden från henne.
     Till middag får hon gröt. Under dagen försöker jag ge henne ersättning men hon vägrar.

• Svar på tråden Börjat med smakisar men vill inte ha ersättning
  • syntharen

Jag känner igen mig. Min 5 månaders är inte alls förtjust i ersättning längre. Han har fått smakisar sedan lite mer än 1 månad, nu får han mer än smakisar. Han dricker bara en stor mängd på kvällen (då har jag visserligen i lite välling, typ 1/3 del) och så på natten, vägra sova hela natten... På morgonen äter han inte särskilt mycket, sedan får han hemmalagad lunch, ca 6 isfacksbitar och lite frukt till efterrätt. Sedan ger jag honom lite gröt på eftermiddagen om han verkar hungrig. Vid 15 erbjuder jag ersättning igen, men det går inte ner mycket. och så äter han på ersättning+välling vid 18.45 och då äter han hela 270 ml!!! Jag utgår ifrån att han är nöjd med mängden mat. Men det känns inte bra att han inte äter så mycket ersättning. Om det fortsätter så tills vi ska till BVC om 2 veckor så ska jag fråga. Annars kanske man kan ge 2 mål riktig mat om dagen.

• Mamma87

Hej !
    Okej . vad skönt att veta att det är en till som har samma problem.
    Jag fick tipset av bvc sköterskan att man ska ge vatten efter varje måltid så dom små får i sig mer vätska.
     Min dotter får tre isfacksbitar till lunch och fruktpure till efterrätt men tycker dock att det verkar för lite. Men hon verkar nöjd ändå. Ersättning brukar jag försöka ge henne på eftermiddagen men där har jag samma som dig. Hon vill inte ha så mycket.
    På morgonen får hon 230 ml och även 230 ml ersättning på kvällen. Och det går nästan alltid ner.
    Men jag ska til bvc nästa vecka så då får jag se om hon går upp i vikt som hon ska. Ska även passa på att fråga hur jag ska göra med maten under dagen.

• joppis84

Min dotter ville inte äta ersättning vid 5 månader när jag började med pure. Så jag testadeatt byta ut ersättningen mot mild välling och det åt hon med god aptit. Så kanske testa ge välling i stället och se hur det fungerar.

• syntharen

Jag har försökt ge min son välling, men fy sjutton, det var inte gott... Och jag förstår honom, den smakar ju ingenting, ersättningen är i alla fall söt, medan vällingen bara smakar lite grynigt, fett och bara litelite sött. Men jag blandar i lite välling i kvällsersättningen och det går ju bra. Men det får inte bli för mycket välling för då vägra han äta.

Svar på tråden Börjat med smakisar men vill inte ha ersättning