• Iluna

Designa sitt eget barn? Gentekniken går framåt.

Genforskningen går framåt hela tiden och rent teoretiskt skulle man inom några desenier kunna designa sitt eget barn. Men är detta rätt? Ska möjligheten verkligen få finnas att tex bestämma ögonfärg på sitt barn, eller att det ska bli en tjej som är supersmart? Ska de barn som inte blivit genmodifierade känna sig mindre bra och kanske komma efter i skolan, eller inte kunna bli bra på sport eftersom det finns andra som är designade proffs på fortboll?
    Men om forskningen fortsätter skulle man kunna hindra att mycket svåra sjukdommar sprids vidare i arvsmassan. Om man viste att ens barn garranterat skulle få reumatizm eller cancer senare i livet, skulle man inte då vilja ta bort dom generna om det gick?

Vad säger ni, skulle ni vilja välja hur ert barns ka se ut eller ta bort vissa ärftliga sjukdommar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-29 16:27
    www.plusett.nu/hdpoll.php&g_res=1

här kan ni gå in och rösta!

• Svar på tråden Designa sitt eget barn? Gentekniken går framåt.
  • Iluna

bajs de gick inte att göra som jag ville..kan man inte kunna kryssa i fler alternativ? hur gör man då?

• Rhoda Horswunce
    Iluna skrev 2010-11-29 15:06:25 följande:
    bajs de gick inte att göra som jag ville..kan man inte kunna kryssa i fler alternativ? hur gör man då?
    Det går inte. Man får istället ha med typ "alternativ 4-5 är ok men inte alternativ 1-3", eller "att ta bort sjukdomsgener är ok men inte att förändra utseende eller personlighet", eller något liknande.
  • Iluna

hmmm okej krångligt..kanske finns någon annan sida man kan göra en omröstning på?

• Iluna

puffar fram tråden..hoppas ni ser länken längst ner i ts tråden..

• Iluna

jag puffar igen...vill ha så många röster som möjligt..

• Iluna

puffar igen..om ni undrar varför jag har undersökningen så är de till mitt projektarbete :)

Svar på tråden Designa sitt eget barn? Gentekniken går framåt.