• Jess86

SNÄLLA, är denna handläggare orättvis mot mig eller går det till så här?!

Ska försöka fatta mig kort.
    Är i vecka 30 och har precis fått det första utlåtandet angående min SGI.
    Jag arbetade på en arbetsplats i tre år, fram till i april i år då jag sade upp mig pga att jag inte stod ut med chefen längre. Jag tjänade hyffsat bra där, fick oftast ut 12-14.000 efter skatt.
    Började samtidigt i april på mitt nya jobb som pers. ass och i maj blev jag gravid. Kan ju säga att jag inte alls kunde jobba som vanligt i och med illamående och trötthet i början plus att jag tjänar mycket mindre på nya jobbet, nu får jag ut c:a 10.000 efter skatt- då som gravid med diverse krämpor som gör att jag inte kan jobba som vanligt. I början av graviditeten kunde jag tjäna så dåligt som 5-8000 efter skatt. Min handläggare har nu beräknat min SGI på hur jag arbetat från och med april i år och 7 månader fram och det känns så jäkla orättvist! Hon har slagit ihop vad jag tjänat dessa 7 månader och delat på 7 och fått ett snitt på så sätt. Hon säger att hon inte kan räkna med min förra anställning eftersom jag inte längre är anställd där.
    2008 och 2009 deklarerade jag 190 resp 180.000 kr. Hon har fått fram att jag nu tjänar 123.000 per år.

Kommer få ut 180 kr per dag efter skatt så som hon räknat och jag har ringt och pratat med henne och hon säger att det är såhär det går till.
    Mår skitdåligt nu. Kommer få ut 3700 om jag tar ut 5 dagar i veckan som planerat. Hur orättvist som helst kan jag tycka!
    Ska jag ta det här eller ska jag kriga vidare och försöka nå hennes chef eller en ny handläggare eller hur gör man?

/Förtvivlad och höggravid

• Svar på tråden SNÄLLA, är denna handläggare orättvis mot mig eller går det till så här?!
  • Jess86
    Jordgubbssmak skrev 2010-11-29 15:31:18 följande:
    Din SGI beräknas på på din beräknade inkomst. Alltså vad det ärkontrakterat med din arbetsgivare att du ska tjäna och påverkas inte av sjukdomsbortfall osv.
    Har du ingen fast inkomst så görs ett genomsnitt av de inkomster du haft på arbetet du har minst 6 månader bakåt i tiden och detta beräknas din SGI på.
    Fast jag kan tycka att om man har en återkommande inkomst under 3-4 års tid så bör väl den kunna betraktas som fast,? Var även behovsanställd på mitt förra arbete. Dom anställer inte folk på tillsvidaretjänster i den här byhålan
  • mamma smurfen
    En Åsa skrev 2010-11-29 15:37:39 följande:
    aha, ja om du har tackat nej och alltså inte sjukskrivit dig så tror jag tyvärr att hon har räknat rätt.
    japp...tyvärr e d nog så
  • Finesse
    Jess86 skrev 2010-11-29 15:37:13 följande:
    Jag skulle med andra ord ha tjänat på att inte ta det nya jobbet och gå hemma som arbetslös för då hade min SGI beräknats på mitt förra arbete? Det är ju helt absurt i så fall...
    Jag är inte inskriven på AMS eftersom jag tjänar bra och går runt som behovsanställd när jag inte är gravid- arbetade där även för 4 år sen och man väljer själv hur många arbetsplatser man vill vara tillgänglig på och det finns ALLTID mycket jobb om man bara KAN och vill.
    Man anställs i 3-månadersintervaller på mitt nya arbete.
    Ja så kan man oxå se det..

Jag har oxå mått otroligt dåligt å har sån hemsk foglossning nu så jag snart behöver kryckor att gå med.. håller i mig i väggen när jag har en sån i närheten.. Men eftersom jag varit inne i den här svängen förut så visste jag hur FK gör.. Jag jobbade som ett tok å har mer än dubblerat min sgi sen jag var mammaledig sist.. Tråkigt att du inte visste om hur FK tänker och gör..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Jordgubbssmak
    Jess86 skrev 2010-11-29 15:39:40 följande:
    Fast jag kan tycka att om man har en återkommande inkomst under 3-4 års tid så bör väl den kunna betraktas som fast,? Var även behovsanställd på mitt förra arbete. Dom anställer inte folk på tillsvidaretjänster i den här byhålan
    Ja, självklart är hade den inkomsten varit SGi grunande om du arbetat kvar där oavsett om arbetet var ett tillsvidare eller visstid. Men som jag förstått det har du bytt till en annan anställning? Och då är det den som ligger till grund för din beräkning av sjukpenninggrundad inkomst.
    Alltså jag förstår precis hur du menar men säg att du varit vd och tjänats 150 000 i månaden sen väljer du själv att säga upp dig och börja arbeta som deltidsanställd kassörska och tjänar 12000, då är det ett val du gjort och du har förmodligen gjort ställningstagandet att du är beredd att sänka din inkomst till den nivån för att kanske ha mer fritid eller mindre stress eller dyl. När du sen ska ha ersättnig som är SGI grundad så ska den beräknas på den aktuella situationen dvs det arbeta du har och fortsättningsvis skulle varit på om du inte blivit sjukskriven eller föräldrarledig.
  • En Åsa
    Jess86 skrev 2010-11-29 15:39:40 följande:
    Ja, fast din gamla lön hade det ju beräknats på om du hade jobbat kvar där, oavsett om du hade jobbat 1 år med samma inkomst eller 4. Det som spelar roll är att du nu har bytt jobb till ett med sämre lön och jobbat mindre än innan och det är den lönen FK beräknar på.
  • Okändgäst

De räknar ju inkomsten de sista 6 mån och ska då ha fp på den lönen men jag tror nog att hon ska räkna på din månadslön och inte vad du får ut om du är sjuk.

Ring in och prata med en annan handläggare och fråga och Du ta namn på den personen så du kan hänvis till din nuvarande.

• En Åsa
    Okändgäst skrev 2010-11-29 18:27:30 följande:
    De räknar ju inkomsten de sista 6 mån och ska då ha fp på den lönen men jag tror nog att hon ska räkna på din månadslön och inte vad du får ut om du är sjuk.

Ring in och prata med en annan handläggare och fråga och Du ta namn på den personen så du kan hänvis till din nuvarande.
    TS har inte varit sjuk, hon är timanställd och har tackat nej till att jobba.
  • Jess86

Ja, jag har tackat nej till dom jobb och pass som innebär en risk för mig som gravid.
    Jag böt jobb för att min förra chef var en maktgalen mansgris, inte för att få bekvämare arbetstider för nu jobbar jag kväll-natt och helgskift.

Har pratat med min handläggare nu och hon hade räknat fel. Den nya SGI:n är 144.645 kr och det är fortfarande för lågt så jag ska be om ett möte med henne och ta med alla mina lönespecifikationer från nya jobbet så jag kommer få upp den ytterligare så det känns bättre nu!

• Caathrine

Jag vet nog som fick räkna med vad dem hade tjänat för 1 år sen men det kan ha varit för att hon var arbetslös nu?

Liam 100813
  • Amlin
    Jess86 skrev 2010-11-29 22:42:59 följande:
    Ja, jag har tackat nej till dom jobb och pass som innebär en risk för mig som gravid.
    Jag böt jobb för att min förra chef var en maktgalen mansgris, inte för att få bekvämare arbetstider för nu jobbar jag kväll-natt och helgskift.

Har pratat med min handläggare nu och hon hade räknat fel. Den nya SGI:n är 144.645 kr och det är fortfarande för lågt så jag ska be om ett möte med henne och ta med alla mina lönespecifikationer från nya jobbet så jag kommer få upp den ytterligare så det känns bättre nu!
    Ja se till att få med var enda krona du tjänat på nya jobbet och frösök få det inräknat. Kolla också på om du har någon ersättning som är återkommande som OB eller liknande så att du får möjlighet att få med det också.

Att du ska få en SGI på ditt nya jobb är nog rätt men du ska ju försöka få upp det så mycket som möljigt. Har du även varit anmäld hos AF undertiden ska du se om du kan få hålla en del av din tidigare SGI skyddad och då räkna in den.
  • Jess86
    Limael skrev 2010-11-30 10:12:57 följande:
    Är det inte så att man måste arbetat sammanhängande 8 månader innan BF för att få högre FP?
    Jo, det har jag gjort också men jag har bytt jobb och det måste man väl få göra?
  • Lavish

Jag tror tyvärr att du får nöja dig med att det är din nya lön på nya jobbet som ligger till grund för SGI.

MEN, är det en fast anställning med grundlön eller är det på timmar? Har du en grundlön borde din SGI väl baseras på den även om du råkat vara sjuk mycket och därför inte kommit upp i den summan. Är det på timmar och du tackat nej till jobb är det så det är, skulle jag tro.

• Finesse
    Jess86 skrev 2010-11-30 19:35:39 följande:
    Jo, det har jag gjort också men jag har bytt jobb och det måste man väl få göra?
    Fast det är väl vad du egentligen skulle ha tjänat om du inte blev mammaledig som räknas?
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden SNÄLLA, är denna handläggare orättvis mot mig eller går det till så här?!