• angelina244

Crescent barnvagnar visar intressant film om bebisspråk

Det här gillar jag skarpt. Ungen är så cool när mamman fattar vad hon vill.

Fördelar med teckenspråket:
    Mindre frustration särskilt för barnet då både du och barnet förstår varandra bättre. Den ömsesidiga träningen stimulerar barnets intellektuella utveckling och språkinlärning.

Kan man gå kurs i det här? Tacksam för svar. 
  • Svar på tråden Crescent barnvagnar visar intressant film om bebisspråk
  • johan38

Hitta denna film om samma unge som körde sign language. Här visar det sig att hon kan läsa som 2,5 åring. Inget problem med att lära sig läsa alltså kanske tack vare sign language. 

Jag fattar inte varför jag inte hittar några svenska videos om det här.

• angelina244

Det är så coolt. Hon blir så himla glad när hon lyckas om och om igen. Bara 2 och ett halt år och hon grejar varje bokstav. Jag börjar fatta varför kineserna börjar träna sina gymnaster som 1 och 2 åringar. Inte för att tycker det är bra, men jag fattar att det går att få ungar att utvecklas tidigt. 

• AndersLi

Apropå kolik har det kommit igång en jäkligt bra diskussion om varför barn har så kallad kolik.

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m55830386.html

Flera verkar anse att kolik är en jäkla slasktratt för man inte vet inte varför barnet skriker. 

När det gäller teckenspråk verkar det finnas många skäl till att snabbt lära sin barn det. "Kolik" är bara en anledning.  

• GunnarGunnar
    Mycket bra artikel här (slutet)

Tala med tecken
    Bland småbarnsföräldrar i USA har ett slags teckenspråk som kallas Baby Sign blivit mycket populärt. Genom att tidigt hitta på gester, som att klappa i händerna eller föra ihop fingertopparna, för ord som till exempel ”hungrig” eller ”bada” kan föräldrar och bebisar få ett gemensamt teckenspråk innan barnen har lärt sig tala med ord. 

En del hävdar att det kan ge barnen ett större framtida ordförråd. Eeva Klintfors är dock skeptisk och värjer sig mot de kommersiella ­syftena.
    – Det är ju jättebra om föräldrar blir glada av att uppleva en tidigare kontakt med barnet. Baby Sign förefaller främst vara för föräldrarnas skull. Barn lär sig tala ändå och deras ordförråd blir sannolikt lika stort utan ett förberedande teckenspråk, säger hon.

Den som ändå är nyfiken kan gå in på www.babysigns.com. På nätet kan man också beställa engelskspråkiga böcker om Baby Sign.

• angelina244
    GunnarGunnar skrev 2010-12-04 13:00:32 följande:

En del hävdar att det kan ge barnen ett större framtida ordförråd. Eeva Klintfors är dock skeptisk och värjer sig mot de kommersiella ­syftena.
    – Det är ju jättebra om föräldrar blir glada av att uppleva en tidigare kontakt med barnet. Baby Sign förefaller främst vara för föräldrarnas skull. Barn lär sig tala ändå och deras ordförråd blir sannolikt lika stort utan ett förberedande teckenspråk, säger hon.
    Tråkig attityd tanten har. Vad spelar det för roll om någon tjänar pengar på att lära ut teckenspråk för barn?

Den som levererar en tjänst har rätt till en motprestation!!
  • spraysara

Spännande ämne. Vill veta mer! Finns det några teckenspråksgrupper i regionen runt Bandhagen?

• AndersLi
    Salhander skrev 2010-12-03 22:14:50 följande:
    Smart: läkare -> alternativläkare -> alternativ läkare. 

Frågan är öppen om du menar alternativläkare eller en alternativ läkare till en annan läkare. Eller? 
    Antar det. Kan inte en skolläkare lösa problemet för att kompetens saknas skulle jag inte tveka att gå till en alternativläkare i bemärkelsen naturläkare. Tillbaka till ämnet. Teckenspråk för barn.  
  • GunnarGunnar
    spraysara skrev 2010-12-04 17:30:53 följande:
    Spännande ämne. Vill veta mer! Finns det några teckenspråksgrupper i regionen runt Bandhagen?
    Kollade faktiskt upp det. Hittade ingenting specat, med det fanns ju en del barnomsorg där att kolla med. Jag har vuxit upp nära det området.
  • Salhander

Mer film. 

Samma tjej som ovan. Hon kan alfabetet och är typ ett och ett halvt. 

• Pinje

Det finns många många runt om i sverige som använder tecken med barn. Kallas oftast för TSS eller TAKK, inte samma sak som teckenspråk (TSP). Börjar vara mer och mer vanligt på småbarnsavdelningar på förskolor. Finns massor av material, hemsidor och filmer på YouTube där man sjunger med tecken. Kolla min presentation så finns där massor av länkar. Har ni nyfödda barn och vill göra detta för att det är kul har DHR en DVD med babytecken, men att sjunga sånger är nog allra roligast och bäst, rekommenderar stark 'Kika på Ika' för minsta barnen.

På den småbarnsavdelning min dotter gick på kommer de att fortsätta använda tecken nu när hon slutat. Vet också att de skall ha områdesmöte i veckan och då presentera tecken för alla andra förskolor i rektorsområdet. De har upplevt att barnen kan förklara vad de vill så mycket tidigare och att det har get otroligt mycket till hela barngruppen. Rektorna har sett fördelarna och är inte bara positiv utan rent drivande! Barnen utveckar det talade språket mycket bra. Nu snackar jag här om alldeles 'vanliga' barn som bara råkat gå på samma avdelning som min dotter som har downs syndrom. Jag äääälskar TAKK, det är helkul! Finns en hel del att låna på biblioteken. Babblarnas hemsida och böckerna och figurerna är också otroligt omtyckta av nästan alla barn på förskolan.

Svar på tråden Crescent barnvagnar visar intressant film om bebisspråk