• Aloisia

Lämna barnet hos dagmamma

Jag ska föda mitt andra barn runt nyårsafton alltså om ca 1 månad. Hittills har jag jobbat 100 % som förskollärare. Men nu känner jag att även jag behöver ta det lite lugnare och behöver vila. Min sons dagmamma påstådd idag att jag  inte får lämna min son hos henne eftersom jag är på semester sista månaden innan förlossningen.
    Vad är sanningen?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Lämna barnet hos dagmamma
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Bra att du tar det lugnt sista månaden! Det är ett tufft fysiskt jobb vi har.
    Jag vet inte exakt hur avtalen ser ut, dessutom vet jag att privata dagmammor har egna avtal om klämdagar och dyl.
    Jag tror du ska fråga din hemkommun. Låter konstigt om du inte får ta ledigt innan förlossningen. Ta reda på vad som gäller i din kommun, efter förlossningen också. Hur många timmar får du ha då? Kanske gäller samma sista månaden.
    Fråga din MVC sköterska hon kanske vet. Försäkringskassan borde ju uppskatta att du tar semester och inte är sjukskriven sista månaden. Barnomsorg är ju till för barnen. Vart har ditt barn det bäst? Hemma hos en höggravid mamma eller hos en pedagog och kompisar några timmar per dag?

Lycka till som tvåbarns mamma!
    Kram Inger

Svar på tråden Lämna barnet hos dagmamma