• kokos

potträning-hur?

Tänkte börja pottträna min 20-månaders kille. Men jag har verkligen ingen aning hur Drömmer

Ska jag låta honom vara helt utan blöja och visa /sätta honom på pottan med jämna mellanrum? Eller ska han få ha blöjan på sig och bli satt på pottan med den? Hur ofta bör man sätta honom på pottan?

Mina frågor är många....

Berätta gärna hur ni gjort!

• Svar på tråden potträning-hur?
  • TheLove

Vi pottränade sonen under sommaren och då var han oftast naken eller i tunna byxor med bara kalsonger under. Vi satte honom på toan med jämna mellanrum och han tyckte det var jätte roligt. Han var så gott som torr och sen hände nått och han vägrade toan och pottan. En dag när vi skulle till dagis nu under hösten sa min son att han inte ville ha blöja. Men jag ville prata med dagis innan han skulle dit utan blöja och vi bestämde att han på måndagen skulle komma utan blöja och att vi skulle hårdträna under helgen. De gav lite tips om hur vi skulle göra.
    Under helgen var han inte torr, men måndag, tisdag, onsdag och torsdag gick helt utan olyckor.
    Sen hände några olyckor i veckan och det fortsätter så då han ofta vägrar toan, säger att han inte är kissnödig och 5 minuter senare kissar påsig.

Men vi har som regel att kissa honom en gång per timme-1½ timme... Det varierar lite... På dagis sker nästan inga olyckor men hemma blir det ett par i veckan.

På natten har han blöja.

Mitt bästa tips är att prata med dagis först och köra på även där. Min son blev förvirrad av det faktum att han ibland hade blöja och annars inte. Bättre att köra på ordentligt från början.

Han är 2½ år. Lycka till!

• supersötasilversara

Med dottern började vi med att ta av blöjan och sedan sätta henne på pottan med jämna mellanrum och sa rill henne att om hon behlvde kissa så kunde hon gå och sätta sig på pottan. Hon var nog 20 månader ungefär och det gick rätt snabbt för henne att förstå och klara av det. Hon blev blöjfri dagtid ganska snabbt och kissade sällan på dig. Däremot tog det lite längre tid innan hon ville bajsa på pottan.

Sonen är snart 2 år och honom har vi gjort likadant med, låtit honom vara utan blöjan och påminnt honom om pottan. Han säger ofta till men vi skulle inte våga prova utan blöja i overallen tex, inte om man ska iväg. Och han går inte blöjfri hela dagarna för då måste man verkligen vara med hela tiden - vilket inte alltid hinns med. Kanske han skulle klara av det bättre om vi verkligen lät honom få vara utan hela dagarna?

Det är nog viktigt att de får vara utan blöja och så att om de kissar på sig verkligen känner att de gör det. Det är säkert inte alltför obekvämt att kissa i blöjan - och gör man inget åt potträning så kan barnen idagens sköna blöjor ha blöjor väldigt länge.

Jag har på bara en vecka varit med om löst bajs i hela byxorna - då han varit utan blöja och bajsat utan att säga till. INTE kul att ta reda på, det är nästan så man vill slänga byxorna och köpa nya Sonen verkar absolut inte vilja gå och bajsa på pottan, men kissa går bra.

• gladare

Varför ska han sitta på pottan med blöja på? Vad vill du uppnå med det? Ha pottan framme på toan o låt han sitta på den bli inte arg om det inte kommer nåt i. Låt han sitta när du är på toa. Syrrans pojk tyckte det var kul men hemskt att göra nåt i pottan under lång tid mina barn hajja galoppen snabbt men trivdes aldrig med potta så vi köpte nåt till toastolen. Sen gjorde vi en kul grej av att gå på toan o ibland tog vi hjälp av klistermärken men var nog mer när blöjan skulle bort helt. Lycka till o ha kul när ni håller på med pottan

• kokos
    gladare skrev 2010-11-30 07:02:45 följande:
    Varför ska han sitta på pottan med blöja på? Vad vill du uppnå med det? Ha pottan framme på toan o låt han sitta på den bli inte arg om det inte kommer nåt i. Låt han sitta när du är på toa. Syrrans pojk tyckte det var kul men hemskt att göra nåt i pottan under lång tid mina barn hajja galoppen snabbt men trivdes aldrig med potta så vi köpte nåt till toastolen. Sen gjorde vi en kul grej av att gå på toan o ibland tog vi hjälp av klistermärken men var nog mer när blöjan skulle bort helt. Lycka till o ha kul när ni håller på med pottan
    Som sagt så har jag ingen aning om hur man ska gå tillväga Därför funderade jag på om man skulle ha blöjan på och ändå sätta på pottan.
    Tycker detta är så svårt då jag inte riktigt kan se signalerna på hans "toanöd"
  • gladare

Ta bort blöjan när han sitter på pottan annars tror jag du får samma problem som syrran. Sätt han på pottan en stund innan ni går ut innan lunch efter lunh osv så får du tjata lite: är du kissnödig bajsnödig så han lär sig tyda sina egna signaler. När jag höll på tyckte bvc att ca 15 min efter han drickt nåt så kunde man gå på pottan o sitta en stund. När han börjar bli kissnödig höll min son ihop benen el handen för el så blev han lite stirrig o helt okoncentrerad o ofokuserad på vad han gjorde så det var mina tecken att läsa av. Men komma ihåg o påminna om pottan ofta ofta o inte bli arg när det sker olyckor

• Millah

pröva sätt han på potten när ni gått upp på morgonen , efter maten, när han har lekt, innan läggdags o,s,v och tänk på att han ska tycka att det är kul att sitta på pottan så att det inte blir som ett tvång. Sen berömmer du han när han sitter på potten även om det inte kommer nått. Läs hans favorit bok medans han sitter på pottan, du kan gå på toaletten samtidigt .. Det bästa är att han själv ska få bestämma hur länge han vill sitta och alltid berömma :) berätta även för personalen på förskolan att ni pottr'na så kan dom köra samma metod där. Lycka till och hoppas att det går bra.

Svar på tråden potträning-hur?