Jag är och har varit helt ensam från början. Att min son som nu är 4 saknar pappa ibland är tufft. Jag vet att han knappt minns honom, de träffade varann kanske 5 gånger allt som allt och sista gången var över 2 år sen nu. Att sonen vet att han inte vill träffa honom är tungt och jag har ingen tröst att ge. Ingen förklaring. Det är bättre att bara säga att han vill men inte klarar av att vara pappa. Jag känner igen det där att inte ha ngn att dela upplevelser med. Ingen som också ser honom som den fantastiska lilla människa han är.
Det känns som att om inte jag minns allt och dokumenterar all utveckling så minns ingen. Han är liksom bara ett jobbigt barn för alla andra och ett åtagande och jag är så avundsjuk på de andra som åtminstone HAR en pappa där i periferin som också ser och delar känslan av allt det här underbara. Eftersom jag genom mitt föräldraskap inte kan jobba så är det också etremt jobbigt att veta att jag fick välja bort att leva som andra, fick välja bort att tjäna pengar och kunna spara för framtiden, kunna åka på semester och inte kunna ge honom den grunden som är självklart för andra familjer, är också tufft och innebär en stor sorg och tragedi i mitt liv. Att veta att orkar inte jag så har han ingen alls. All den här stessen satte sig i kroppen ett tag sen och en natt fick jag akut diskbråck. Det gick inte ens att åka till sjukhus. hade ju ingen som kunde ta sonen. Jag fick ligga på golvet och instruera honom i hur han gjorde sig egen välling. Han grät och jag grät. Fick sedan tag i morfin och kunde ställa mig upp. Det är ingen normal och sund tillvaro det här och kommunen skiter fullständigt i ur det går för min son. Kan inte jag dygnet runt så tar de bara honom ifrån en. Ingen hjälp finns att få i dagens sverige. Det är tydligen viktigare att skattepengar går till sammanboende par att köpa sig hemhjälp...
Livet stannade upp helt och det kommer det troligtvis att göra tills dess att han blir så stor att han kan vara själv en och annan kväll. Jag är oerhört bitter på den stigmatiseringen ett ensamförälderskapp innebär i vårt s.k moderna samhälle. Oerhört besviken på föreningar som "makalösa föräldrar" och på att ingen som säger sig vilja representera ensamföräldrar, vill ta med såna som jag i beräkningarna. Inte nog med att man blir en minoritet som ensamförälder, man blir också en minoritet bland minoriteten när man som jag inte alls har någon avlastning eller ngn som helst kontakt med pappan och heller inte har möjlighet att jobba. Man blir helt enkelt ointressant ur alla perspektiv. Man blir en ickemänniska. Jag fattar inte att jag klarat av det så här långt. Jag fattar inte att jag klarar att gå upp på morgonen alls, faktiskt. Jag finns i ett slags limbo, en ickevärld som mittemellan fantasi och verklighet.Man undrar verkligen hur jag skulle kunna leverera något lags normalitet med det slags liv vi lever och har levt sedan han föddes.