linte skrev 2011-05-27 21:24:58 följande:
Ja, adoption har alltid varit mittförstahandsval och något jag varit helt inställd på i många år. Sen visade det sig att jag pga en kronisk sjukdom har i princip noll chans att kunna adoptera. Det har gjort att jag nu försöker ställa in mig på mitt "andrahandsval", dvs biologiska barn. Jag antar att det är ungefär samma process och omställning, som de som har biologiska barn som försthandsval men som inte kan få barn, går igenom.
Nu är det bara att hålla tummarna att vi kan få biologiska barn för sen känns det som om våra alternativ är slut. Ganska stressande...
Samma för oss fast det var en sjukdom (ärflig) som gjorde adoption till vårt förstahandsval från början. Har i många år varit inställd på att ev barn skulle vara adopterade men sen blev vi lite otåliga och tog till reservplanen (donatorinsemination) och nu är vår dotter 10 månader. Står dock kvar i adoptionskö (med betydligt bättre könummer) så ev syskon kommer den vägen.
Det pratas ju om att de som ska adoptera först måste sörja klart de barn de inte fått biologiskt, under min graviditet fick jag istället sörja det barn jag inte adopterade. Jag vet att det låter konstigt men så var det och jag funderar än idag på hur det hade varit om vi adopterat direkt istället och hur vårt start på föräldraskapet då hade blivit. Har haft ett väldigt krävande barn och ibland blir det lätt att romantisera och tänka att det hade varit så mycket lättare att adoptera (trots att jag vet att det kan vara tvärt om) och vara frisk och utvilad när man möter barnet för första gången.