• Rickard A

Undvika plötslig spädbarnsdöd

Hej,

Observera att detta inte är samma undersökning jag har haft här på forumet tidigare!

Jag och några klasskamrater läser en produktutvecklingskurs på KTH. Just nu håller vi på att ta fram en baby-monitor som mäter andning och temperatur (bland annat) för att kunna varna föräldrarna om något står galet till. Samtidigt som vi arbetar med själva produkten så gör vi också en marknadsundersökning och därför skulle jag behöva hjälp med att svara på 2-3 frågor.

Frågorna tar några sekunder att svara på och jag ser helst att personer som har eller har haft spädbarn svarar.

Länk till frågor:
    spreadsheets.google.com/viewform

Tack på förhand!

• Svar på tråden Undvika plötslig spädbarnsdöd
  • Rickard A

Jag har upptäckt att jag får fler som går in på min tråd när svar läggs in i tråden och den hamnar bland "Senaste inläggen". Därför kommer jag själv att kommentera lite då och då. Hoppas ingen tar illa upp!

• Zygo
    Rickard A skrev 2010-11-30 16:35:01 följande:
    Vad jag har förstått av barnmorskor och läkare är att det är viktigt att ett spädbarns temperatur inte blir för låg, då detta är något som kan leda till PSD (för hög temp är inte bra heller men det leder till andra problem än PSD). Du har alltså helt rätt i att det inte är rummets temperatur som spelar någon roll. "Vår produkt" mäter dock barnets temperatur och bryr sig inte om temperaturen i rummet.
    Jag är narkossköterska och när vi läste om respirationen hos spädbarn var det tvärtom, att en högre kroppstemp. kunde leda till psd eftersom det påminde om värmen i livmodern och barnet därför gick tillbaka till fetal andning.
  • Hannathu

Ett tips om ni ska utveckla ett sådant är att det går att använda vid samsovning och inte bara i egen säng...

• Zygo
    Rickard A skrev 2010-11-30 19:41:27 följande:
    Glad
    Ingen replik på det jag skrev?
  • Hannathu
    Zygo skrev 2010-11-30 19:37:46 följande:
    Jag är narkossköterska och när vi läste om respirationen hos spädbarn var det tvärtom, att en högre kroppstemp. kunde leda till psd eftersom det påminde om värmen i livmodern och barnet därför gick tillbaka till fetal andning.
    det har jag oxå läst i ngn studie, minns inte vilken...

Det vore ju bra om TS har kött på benen när de designar en ny produkt...
  • Rickard A
    Zygo skrev 2010-11-30 19:37:46 följande:
    Har hört från flera olika att en låg temperatur är det viktiga att mäta, men det där måste jag verkligen undersöka!

Tack för tipset!
  • xXMaLoXx

Infon vi fick från bl a BM och BB os v, är att en temp på 18-20 grader var idealiskt för ett litet spädbarn. Både för varmt och för kallt kan påverka andningen tydligen.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Rickard A

Tack för alla kommentarer! Kollar upp allt som ni säger Glad

Svar på tråden Undvika plötslig spädbarnsdöd