Nån här som kan ARBETSRÄTT? Diskriminerad vid anställning...
Hej!
Jag blev uppsagd när jag vid förra grav. hade havandeskapspenning vilket innebar att jag ännu har min anställning kvar men bara för att efter föräldraledigheten gå tillbaka och jobba min uppsägningstid. När jag då får sluta så har jag återanställningsrätt i 9 månader vilket innebär att företaget inte får ta in någon med kortare anställningstid än mig om det inte är något extremt jobb som kräver speciell utbildning (jag jobbar på en industri och ett sånt jobb skulle ex vara elektriker.)
Nu har företaget frångått denna regel och anställt en yngre kille som bara var vikarie på ett jobb som jag kan!!!! De hänvisar till att han hade specialkompetens (kunde fler jobb på andra ställen som är mer avancerade) men denna spec. kompetens är han ensam om, dvs den ordinarie personalen som jobbat i typ 20 kan inte denna spec. kompetens och det är inget som står i arbetsbeskrivningen att man ska kunna! Det stod inte ens i annonsen för jobbet att det krävdes sk "specialkompetens" så jag tycker det är så ruttet att företaget kan handplocka dem de vill ha trots att det finns en regel som säger att de måste ta alla oss som har anställningen kvar före, liksom dem som fått gå hem inom de senaste 9 månaderna.
Har pratat med facket som säger att jag har helt rätt i mitt resonemang men att detta var ett akutfall!?!?!?!? Kan berätta att denna tjänst har varit ledig i 6 månader och bedöms ta max 6 månader att lära sig. Att det nu skulle vara akut är en ren lögn men ändå har facket godkänt att företaget låter denna vikarie-kille gå före mig och många andra!
Vad ska jag göra? Vill verkligen tillbaka till detta jobbet och blev lovad att få möjlighet att få jobb iom att det finns en regel ang återanställningsskydd!
Kan även nämna att facket sa att jag nog inte är så attraktiv eftersom jag är föräldraledig på obestämd tid!!!!!!!!!!!!!!!! Men har jag helt fel när jag tror att man inte ska diskrimineras pga graviditet och föräldraledighet? Anledningen till att jag inte sagt när jag kommer tillbaka beror på att så länge jag är föräldraledig har jag ju min anställning kvar och jag hoppas och hoppas att det nån gång ska bli min tur att få en utannonserad tjänst....
Nån kunnig person här som kan ge mig råd hur jag kan gå vidare och om det är värt det?