• Nr 14

Nån här som kan ARBETSRÄTT? Diskriminerad vid anställning...

Hej!

Jag blev uppsagd när jag vid förra grav.  hade havandeskapspenning vilket innebar att jag ännu har min anställning kvar men bara för att efter föräldraledigheten gå tillbaka och jobba min uppsägningstid. När jag då får sluta så har jag återanställningsrätt i 9 månader vilket innebär att företaget inte får ta in någon med kortare anställningstid än mig om det inte är något extremt jobb som kräver speciell utbildning (jag jobbar på en industri och ett sånt jobb skulle ex vara elektriker.)

Nu har företaget frångått denna regel och anställt en yngre kille som bara var vikarie på ett jobb som jag kan!!!! De hänvisar till att han hade specialkompetens (kunde fler jobb på andra ställen som är mer avancerade) men denna spec. kompetens är han ensam om, dvs den ordinarie personalen som jobbat i typ 20 kan inte denna spec. kompetens och det är inget som står i arbetsbeskrivningen att man ska kunna! Det stod inte ens i annonsen för jobbet att det krävdes sk "specialkompetens" så jag tycker det är så ruttet att företaget kan handplocka dem de vill ha trots att det finns en regel som säger att de måste ta alla oss som har anställningen kvar före, liksom dem som fått gå hem inom de senaste 9 månaderna.

Har pratat med facket som säger att jag har helt rätt i mitt resonemang men att detta var ett akutfall!?!?!?!? Kan berätta att denna tjänst har varit ledig i  6 månader och bedöms ta max 6 månader att lära sig. Att det nu skulle vara akut är en ren lögn men ändå har facket godkänt att företaget låter denna vikarie-kille gå före mig och många andra!

Vad ska jag göra? Vill verkligen tillbaka till detta jobbet och blev lovad att få möjlighet att få jobb iom att det finns en regel ang återanställningsskydd!

Kan även nämna att facket sa att jag nog inte är så attraktiv eftersom jag är föräldraledig på obestämd tid!!!!!!!!!!!!!!!! Men har jag helt fel när jag tror att man inte ska diskrimineras pga graviditet och föräldraledighet? Anledningen till att jag inte sagt när jag kommer tillbaka beror på att så länge jag är föräldraledig har jag ju min anställning kvar och jag hoppas och hoppas att det nån gång ska bli min tur att få en utannonserad tjänst....

Nån kunnig person här som kan ge mig råd hur jag kan gå vidare och om det är värt det?

• Svar på tråden Nån här som kan ARBETSRÄTT? Diskriminerad vid anställning...
  • Fru Sveden

JämO anmäl dom? Om dom diskriminerat dig pga av kön (graviditet och sedan föräldraledighet) är det företagets uppgift att bevisa att så inte är fallet. Det är alltså inte din uppgift att bevisa att dom gjort det.

• IaOnDaFluff

Sökte du jobbet?

För att regeln om återanställning ska gälla måste du söka tjänsten, annars har de rätt att ge den till någon annan. Framgår inte om du sökte, gjorde du det?!

• Nr 14

Tack för svaren! Jo jag sökte jobbet - jag söker alla jobb som kommer ut. Tyvärr väljer att tillsätta vissa jobb utan att annonsera och kallar det att de placerar ut rehab fall men vissa personer som får jobben har aldrig ens varit sjukskrivna... Den tjänsen jag sökt söktes av flera personer som både har längre anställningstid och mer jobbkompetens än mig men tyvärr så är de rädda för att "bråka" så de väljer att tiga och hoppas på nästa jobb... Jag tycker nog att det räcker med svågerpolitik på detta ställe och jag kämpar vidare och får väl se vart det leder! Fackets högste ansvarige som jag pratade med först tyckte ju detta var ett solklart fall att företaget brutit regeln om återanställningsskyddet men det är alltså hans underhuggare som vid förhandlingen godkänt det så vad gör man då???

• BeccaStina

Kan du inte bevisa att han inte har en kompetens som ni andra inte har så kan du inget göra. behöver dom just den kompetensen och varken du eller någon annan på företaget har det så får de plocka in den nya killen

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Nr 14

BeccaStina - men tjänstens arbetsbeskrivning kräver inte denna specialkompetens och ingen annan som har denna tjänsten kan denna killens "specialkompetens"? Det stod inget i annonsen att detta krävdes heller, kan de ändå säga att de behöver denna kompetens?

Alltså tjänsten kräver att man kan en maskin säg A. Alla som jobbar på denna maskin kan bara tjänst A. Vikariekillen som fick tjäns A fick det för att han även kan en annan tjänst B. Borde det inte varit så att de skulle annonserat ut tjänst B i så fall för att han skulle kunnat gå före? Det var ju tjänst A och vi är flera som kan tjäns A?

Facket skulle hört av sig för de anser att jag har rätt i mitt resonemang men det är en liten intressekonflikt inom facket i denna fråga och de har inte hört av sig än...........

• Nr 14

Hej!
    Tänkte bara berätta att personalchefen nu varit i kontakt med facket. Personalchefen säger att företaget har gjort fel enligt lagen men att detta beror på att de chefer som satt i förhandlingen om denna tjänsten inte kände till turordningsregler odyl vad gäller återanställningsskyddet............!!!!!!!!!!!!!!!! Med andra ord har personalchefens underhuggare, i detta fall personalansvarig på berörd avdelning inte varit kompetent sitt yrke - för man får väl anta att den som jobbar med personalfrågor och tillsättningar av tjänster ska känna till lagen???? Mitt företag har 1000 anställda så det är inget litet företag det handlar om. Personalchefen tycker nu att saken är utagerad och att företaget ska ta till sig av kritiken från facket (och mig alltså) och bli bättre i framtiden!!!!!!!!!!!!!!!

Vad säger ni om detta??? Kan nämna att jag för 1,5 år sedan va i precis samma sits men då var jag höggravid och gick inte vidare efter mitt första överklagande just pga att jag trots min uppsägning hade återanställningsskydd - men nu ser man ju att detta bara är ett tomt löfte!!!

Facket råder mig att inte gå vidare för att det då kan skada mitt anseende - men hur kan det göra det? Jag har ju rätt det har ju tom högste personalchefen sagt.!!! Han sa även att de ska ta särskild hänsyn till mig nästa gång det annonseras ut tjänster -men det är ju bara ett muntligt löfte och det tycker inte jag duger!

Ska fundera över helgen om jag vill gå vidare och om nån här vill ge mig råd så är det välkommet!

• Nr 14

Vill bara tillägga att jag är inte den enda som drabbats - det är flera andra såklart som också är i denna sitsen. Vissa har fått gå hem och orkar inte bry sig och de andra är tillbaka på företaget som vikarier och törs inte ifrågasätta läget eftersom de är så tacksamma att de fått vikariat som är mellan nån vecka till några månader... Facket tyckte själva att det var konstigt att inte fler ifrågasätta det som jag nu gör men folk är rädda för att anses bråkiga! Jag tycker bara att rätt ska vara rätt och om nu företaget gjort fel så får de stå för detta! Och inte bara ursäkta sig med "vi tar åt oss av kritiken och ska bättra oss..."

• Billabong

Ett förslag är att du ringer och rådfrågar DO... Men om det utdöms skadestånd om du och facket driver frågan så TROR jag att det är facket som erhåller det, inte du. Vet inte om DO kan ändra ngt i sakfrågan så att du erhåller tjänsten. Men hör med dem vad de säger.

• Nr 14

Tack  för svaret Sara 75! Dum fråga men vad är DO? Enligt min facklige förträdare så tilldöms den anställde ett skadestånd liksom facket. Detta är inte anledningen till min överklagan utan att det hela tiden ska manipuleras ut kvinnor/tjejer på min arbetsplats till förmån till yngre killar... Tjänsten är tillsatt så den kan jag inte få. Och det var inte min avsikt heller men nästa gång måste det ju gå rätt till tycker jag.... Men som facket sa - det vet man aldrig heller trots löften från högste personalchefen....

• Billabong

DO = DiskrimineringsOmbudsmannen (sammanslagningen av JämO och andra ombudsmän). DO är den som man kan vända sig till i olika fall av diskriminering i samhället, ffa arbetslivet.

Kan absolut vara värt att kontakta dem, du hittar kontaktuppgifter och annat matnyttigt på deras hemsida, do.se

• skånegås

Har du personalchefens uttalande i skrift?? Sköt det mesta via mejl så har du bevis!! Jag hoppas på att undvika en konflikt just nu då jag går på föräldraledighet och bara är vikarie. Enligt facket har jag rätt att få förlängningen på vikariatet som troligen kommer förlängas. Detta innebär att min tjänst övergår till en tillsvidare... Dock undrar chefen om jag tänker jobba under hösten. Detta komer jag troligen inte att göra och då är hon inte så intresserad av att ge mig detta vik tyvärr... Sköter nu konversationen via mejl så att andra kan ta del av den om det blir problem.

Liknande sak hände då jag pluggade och en informationsperson på högskolan gett mig felaktig information. Att jag hade detta erkännande nedskrivet gjorde i sin förlängning att jag faktiskt fick det jobbet jag har

Lycka till!!

• Nr 14

Jag har inte pratat med personalchefen själv utan det är fackets ordförande som kontaktat mig och berättat vad chefen sagt och vad de kommit överrens om. Imorgon ska jag prata med fackets högste jurist i Stockholm för att höra vad han tycker och vad jag har att vinna och förlora på att ev gå vidare.

• skånegås

Jobbigt när det blir att gå så långt.... det är ju inte sånt man vill oroa sig för nu
    Hoppas du får någon bra hjälp! På mitt fack är de super och jag förstår inte människor som går ur...

Svar på tråden Nån här som kan ARBETSRÄTT? Diskriminerad vid anställning...