• Susie

Ni som hade föreliggande moderkaka i v 32, Hur gick det sen?

Hej!

Har just varit på mitt UL i v 32 för att se om moderkakan flyttat sig men den är kvar! Dock är det bara en bit av den som ligger för och läkarna ger den 2 veckor till att ha chans att flytta sig.
    Ni som också hade föreliggande i v 32, fick ni vänta på ytterligare ett UL innan snitt planerades? Har plötsligt insett hur mycket som förändrades i och med det här. Hur många av er fick blödningar som ledde till akut snitt tex? Fick ni blödningar alls de sista veckorna pga detta? När plnerades erat snitt? Mitt snitt kommer planeras till v 37 ifall den inte flyttat på sig. Många frågor här....... Ska även få ett TillväxtUL då, fick ni också det? Bebis ligger i tvärläge pga moderkakan och därför vet de inte riktigt hur stort barnet är och vet inte om det är därför som de även vill göra ett sånt. Hur gick det för er, blev det planerat snitt eller akut snitt pga blödning? Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni som hade föreliggande moderkaka i v 32, Hur gick det sen?
  • Susie

Hej igen

Kanske är det olika hur de gör men min Bm informerade mej om att jag kommer att få ta sprutor själv i magen eller på sjukhuset. Vi har ju gjort Ivf så jag e ganska så van vid att ta sprutor själv och det oroar mej egentligen inte men som sagt bara ännu en sak. Allt kommer gå fint men man vill ju ha lite koll innan o vara förberedd liksom!
    Har inte haft varken ryggbedövn eller kateter men e inte så orolig för sånt heller direkt. Tycker jag har blivit rejält prövad med smärta med förra förlossningen på 4 dygn utan smärtlindring och även alla undersökningar och äggplock nu med Ivfen så det kommer säkert gå bra!
    Längtar så mycket efter bebisen nu!Hjärta
    Ska din man sova kvar med dig eller hur har ni tänkt göra? Vi e lite osäkra om sambon ska sova kvar, kanske första natten så han kan hjälpa mej men samtidigt vet jag att dottern kommer kännas sig ensam och lite "lämnad" om båda vi är kvar med bebisen..... Men men, det a pittitesser

• BelindaL
    Susie skrev 2010-12-26 13:32:29 följande:
    Hej Snuttis86,

När jag gjorde RUL så såg dom det första gången och bokade precis som för dig in ett UL senare och menade på att i de allra flesta fall så flyttar den med uppåt varteftersom livmodern växer. I ditt fall ligger den väl i framvägg om jag förstått rätt? Då borde den ha enklare att växa uppåt med livmodern än om den ligger i ryggen som den gör för mej är min tanke. Det är alla fall ovanligt att den inte flyttar sig
    Jag minns inte att jag fick några speciella ristriktioner då mer än att inte anstränga mej för mycket....MEN är inte säker på att det var helt rätt gjort av läkarna faktiskt..........Men jag kan säga till dig nu att:
    Risken för blödningar är väääldigt stor och får du det ska du lägga dej ner och genast ta dig till sjukhuset, helst med ambulans! Samma gäller vid smärtsamma sammandragningar, fast då räcker det om du åker in till förlossningen så att de kan kolla dig! Mycket bättre att du är mer försiktig än tar några risker!
    När jag kom tillbaka i V32 och de konstaterade att den var kvar, ändrades plötsligt känslan av hur allvarligt det var även om man ska minnas att detta INTE är samma sak som moderkaksavlossning alls! (Du kan läsa mer om du googlar på, föreliggande moderkaka eller placenta previa). Vår läkare sa till oss att nu är det "vila" i hemmet som gäller och inga resor längre än 10 min från ett stort sjukhus. Inga samlag och inga undersökningar av läkare eller på eget bevåg, alltså INGET pillande alls där nere! Fick Bricanyl utskrivet vid ev sammandragning. De gav mej 2 veckor till och sen ett till UL och då kollade de igen med både vanligt UL och vul extra noga och gjorde även tillväxtUL på bebisen och planerat snitt blev klart.
    Hoppas du känner att du har fått lite mer info och kanske på eget initiativ kan försöka ta det lugnare fram till v31 när du ska tillbaka Förhoppningsvis har den flyttat sig för din del
    Oj tack för all info sitter helt chockad över att inte fått veta något.
    Visste inget med att man kunde få så pass med blödningar eller att jag skulle ta de lugnare har ränt runt rätt mycket fixat för jul och burrit runt på min 11månaders..
    Sammandragningar har jag börjat få lite smått och spänner väldigt ofta längst ner i ryggen, kan vara min foglosning som gör sig påmind med :S
    Kan detta höra ihop med att man har mer flyttningar med kanske, kan inte minas med dom andra två att det var så? Men sex nu är väl inte så farligt? har ett litet sug av det haha..
    Tack för bra info
  • EllaAnette
    Susie skrev 2010-12-26 14:31:25 följande:
    Hej igen

Kanske är det olika hur de gör men min Bm informerade mej om att jag kommer att få ta sprutor själv i magen eller på sjukhuset. Vi har ju gjort Ivf så jag e ganska så van vid att ta sprutor själv och det oroar mej egentligen inte men som sagt bara ännu en sak. Allt kommer gå fint men man vill ju ha lite koll innan o vara förberedd liksom!
    Har inte haft varken ryggbedövn eller kateter men e inte så orolig för sånt heller direkt. Tycker jag har blivit rejält prövad med smärta med förra förlossningen på 4 dygn utan smärtlindring och även alla undersökningar och äggplock nu med Ivfen så det kommer säkert gå bra!
    Längtar så mycket efter bebisen nu!Hjärta
    Ska din man sova kvar med dig eller hur har ni tänkt göra? Vi e lite osäkra om sambon ska sova kvar, kanske första natten så han kan hjälpa mej men samtidigt vet jag att dottern kommer kännas sig ensam och lite "lämnad" om båda vi är kvar med bebisen..... Men men, det a pittitesser
    MEn usch då, ta sprutor själv? Det är nog inget för mig.... ;)
    Kan tänka mig att du är van vid allt sånt efter ivf dock.
    4 dygns förlossning? Det var långdraget. Varför och var du på förlossningen hela tiden? Strongt att orka utan smärtlindring dock!!
    Klart att allt kommer gå bra!!!

Min man kommer sova kvar på BB, vår stora flicka ska vara hos sin mormor och det ser hon framemot nästan lika mycket som att bli storasyster. Hon kommer iaf att vara med oss delar av dagarna vi ligger kvar på BB för att känna sig delaktig och inte vara utanför.

Har ni funderat något på om er dotter ska få något i samband med att liten kommer? Jag menar, liten kommer förmodligen få en massa gåvor av alla som vill hälsa på och gratulera...
    Vår flicka förstår ju varför det blir många presenter och så men vi vill inte att hon ska känna sig bortglömd...
  • EllaAnette
    BelindaL skrev 2010-12-26 15:46:24 följande:
    Oj tack för all info sitter helt chockad över att inte fått veta något.
    Visste inget med att man kunde få så pass med blödningar eller att jag skulle ta de lugnare har ränt runt rätt mycket fixat för jul och burrit runt på min 11månaders..
    Sammandragningar har jag börjat få lite smått och spänner väldigt ofta längst ner i ryggen, kan vara min foglosning som gör sig påmind med :S
    Kan detta höra ihop med att man har mer flyttningar med kanske, kan inte minas med dom andra två att det var så? Men sex nu är väl inte så farligt? har ett litet sug av det haha..
    Tack för bra info
    Jag tror nog att de hade informerat dig mer om riskerna med föreliggande moderkaka om de ansett att risken var stor att den ligger fel eller inte kommer flytta på sig. För mig så konstaterades det tidigt att moderkakan ligger mkt för och fick därför mkt info om vad som kan hända och vad vi bör tänka på.
    Det är först nu, efter min blödning för en dryg vecka sedan sen, som vi bestämt oss avstå från sex...ingen som sagt något om detta tidigare men nu känns det som att det är en uppoffring som inte känns så stor, vill ju vara rädd om både mig själv och liten.
    Rådet jag fick i början var att inte bära tungt, inte stressa och unna mig att vila mycket!

Var rädd om dig och njut av din graviditet!!
  • Susie

Hej EllaAnette!

Åhh Tack att du påminde mej om något till dottern! Jag har såklart haft det i åtanke förrut men hade faktiskt inte tänkt på det nu igen Jag tror hon får en likadan mjukis kanin som jag köpt till bebisen för den har hon redan försökt lägga beslag på och har skrivit sitt namn på lappen "då är den ju min" hihhihi så det får nog bli en sån tror jag. Jag tror också mormor får vara här över en natt precis så som ni har tänkt....
    Här kommer en liten kort/lång berättelse av min förlossning

Ja, min förlossning var hemskt utdragen och smärtsam men gick trots allt bra. Mina värkar började på tis natt och dottern föddes på fredag em. Båda sjukhusen i Göteborg var fullbelagda (bodde i Gbg då) och de ville att man skulle stanna hemma så länge som bara möjligt och de var vääääldigt strikta med att värkarna var regelbundna på sekunden varje gång jag bad att få komma in så hänvisade de bara till om "har vattnet gått"? Mina värkar var mer eller mindre regelbundna, lååånga (ca 60sek)och ungefär med 3 min mellanrum. Blev som du förstår oerhört otrevligt bemött i telefonen och de var mycket sarkastiska mot mej "är det första barnet" och "det är bara latensfasen" osv. På tors natt orkade jag inte mer, hade inte sovit sen tis natt och hade sånna fruktansvärt intensiva värkar. När vi kom in var jag ändå bara öppen 1 cm, det var fullt och de bad mej åka hem o försöka sova på en citadon. Trots att jag trodde jag skulle dö av smärta, åkte vi hem och fick sova ungefär 1 timma med hjälp av tabletten, Sen drog värkarna igång igen med kraft som innan, spenderade hela natten (igen) hängandes över soffan och hoppades vattnet skulle gå....men inte. Orkade inte längre fundera på vad som skulle hända eller när jag skulle få komma in till förlossningen. Sambon var villrådig och ringde tidigt på morgonen igen och bad att vi skulle få komma in men de hänsvisade bara till "Har vattnet gått" Han var skitförbannad och själv sov jag mellan värkarna av utmattning, de var ca 90 sek långa och 30 sek täta....vid 12 (lunch) på fredagen gick vattnet och jag fick nytt hopp om att få hjälp och ÄNTLIGEN att ingen skulle neka oss det. Sambon ringe till förlossningen medan jag försökte duscha av mej.....Men jag hann bara in i badkaret.......SEN tog krystvärkarna fartFörvånad....ut på vardagsrumsgolvet och skrek till sambon att ringa ambulans Inte ens då tog Mölndals förlossning honom på allvar i telefonen när han undrade om de kunde skicka en ambulans och meddelade att "nu kommer vi in", de sa att han kunde ringa en själv och att vi kunde komma in om vi ville, PÅ FULLASTE ALLVAR!!!???!!!???
    Ambulansen kom snabbt......vår dotter föddes 1 tim 10 min efter han ringde såklart då utan smärtlindring men lustgasen var ju fantastisk! Allt gick bra men var ju extremt utmattad efter flera dygns värkar och ingen sömn alls......så visst är jag aningen lycklig över att få Ks nu..."nästan som om det var förutbestämt"

• EllaAnette

Hej Susie

Vilken mardrömserfarenhet du fick den gången =( Och det är ju inte ens så att vattnet går spontant för alla...På mig fick de ta hål på hinnan eftersom den inte ville spricka fast jag var ganska mkt öppen... INte ens när de har fullt på avdelningen och fullt upp att göra är det ok med sådant bemötande.
    Efter den erfarenheten kan det ju iaf inte bli sämre den här gången, när allt är planerat, man vet när man ska vara på plats och ungefär när man kan förvänta sig att liten är ute....

Man utgår ju från att man ska få ett bra bemötande från förlossningpersonalen när man tar kontakt med dem, inte så att man springer ner dörrarna hos dem för att man väntar barn. Vi åkte in vid 00 på tisdagen, fick åka hem igen eftersom jag var för lite öppen, sov hemma till 12 dagen efter, med hjälp av TENS, och åkte in vid 14 igen. Ella är född 01:07 torsdagen. Fick ett jättefint bemötande och go hjälp av alla när jag så önskade.

Ella har sjukt många gosedjur redan så något sådant blir det inte....däremot har hon pratat mkt om att hon vill ha skridskor, så får kanske bli det som present till henne....

• Susie

Hej EllaAnette!

Ja, nej fy jag var jättebesviken på personalen och möttes även av samma besvikelse på BB sen....men här där jag bor nu känner jag att allt kommer vara helt tvärtom! Får så otroligt fint bemötande varje gång jag e inne och senast idag Fick se vår bebis i 3D (finns bilder i mitt galleri), först tackade jag nej men kunde bara inte motstå det, sååå fantastiskt! Trots att jag sett henne så har jag ändå inte en aning om hur hon ser ut "egentligen" vilket känns skönt
    Allt så jättebra ut och vikten uppskattades till ca 2700g nu och ca 3000g den 5e + - 10% såklart.
    Längtar såååå himla mycket nu!

Skridskor e ju en jättegullig och fin storasyster present! (Jolina fick det i julklapp). Vet ni om det är en flicka eller pojke och har ni några namn klara?
    Din förlossning sist lät ju verkligen som om den gick jättebra, även om den inte var superkot på något sätt, va skönt att ändå ha den erfarenheten!

Kram till dig!

• EllaAnette

Skönt att bemötandet hittills varit bra där ni bor nu. Det är trots allt väldigt viktigt att man blir bra bemött och att man känner förtroende för dem som ska vårda och hjälpa en i en ganska utsatt situation....
    Spännande med 3D bilder, ska gå in och kolla!! De har tyvärr inte den möjligeten i Helsingborg där jag går =(
    Kul att ni får en flicka till =) Det är vad jag hoppas på för egen del, men även en liten kille är varmt välkommen ;) som du säkert förstod där så har vi ingen aning om vem som bor i min mage, men magkänslan finns ju ;)

Skönt att ha fått uppskattad storlek nu juh, och den stämmer ganska väl med den uppskattning jag fått av min BM juh, stämmer säkert mkt mer än då 4 kg som din BM dillade om ;)

Ella skulle fått sina skrillor i julklapp men så blév ju jag inlagd för observation strax innan jul och när mannen skulle köpa var hennes storlek slut....därför tror vi det kan bli en bra storasysterpresent nu istället =)

Idag ska jag våga mig ut en sväng i butikerna, måste handla lite käk och så måste min dator bytas ut =(

Hoppas att ni får en fin dag!

Kram

• Susie

Hej EllaAnette!

Hur har du det? Har allt varit lungt? Hoppas det!
    Jag vaknade igår morse av att jag blev alldeles varm o blötGråter, och hade fått en blödning. Är inlagd nu fram tills den 5e med sängläge och Bricanyl dygnet runt Jag e glad att de har koll på mej o bebis men e lite lessen för jag kan inte träffa min dotter förrän kanske runt den 8e JanGråterFörvånad. Sjukhuset har vinterkräksjukan och den enda som får besöka mej e min sambo, inte ens syskon till nyfödda osv....Känns otroligt jobbigt att jag inte får träffa henne på så länge och att jag får bebis innan jag träffar henne...men men det e ju inte hela världen och viktigaste e ju att man e under uppsikt.
    Gott Nytt år till er! Du får uppdatera hur det går för dig!
    Kram

• EllaAnette
    Susie skrev 2010-12-31 11:45:33 följande:
    Hej EllaAnette!

Hur har du det? Har allt varit lungt? Hoppas det!
    Jag vaknade igår morse av att jag blev alldeles varm o blötGråter, och hade fått en blödning. Är inlagd nu fram tills den 5e med sängläge och Bricanyl dygnet runt Jag e glad att de har koll på mej o bebis men e lite lessen för jag kan inte träffa min dotter förrän kanske runt den 8e JanGråterFörvånad. Sjukhuset har vinterkräksjukan och den enda som får besöka mej e min sambo, inte ens syskon till nyfödda osv....Känns otroligt jobbigt att jag inte får träffa henne på så länge och att jag får bebis innan jag träffar henne...men men det e ju inte hela världen och viktigaste e ju att man e under uppsikt.
    Gott Nytt år till er! Du får uppdatera hur det går för dig!
    Kram
    Usch vad tråkigt, men skönt att de ha koll på både dig och bebisen iaf. Förstår dock känslan av att inte få träffa dottern på länge Gråter det är inte roligt alls men har man inget annat alternativ och vet att hon har det bra där hon är iaf så får man leva på det så länge.

Själv mår jag bra och liten kickar på bra i magen, trots att där inte borde vara så mycket plats att röra sig på där inne nu. Kommer att ta det lugnt ikväll och bara njuta av samvaron med familjen.

Nästa vecka får vi båda träffa våra små Glad

Hoppas att du får ett fint slut på 2010 och ett helt fantastiskt fint 2011! Sköt om dig och må så gott du kan!Hjärta

Kram!
  • mira83

Hej alla!

Anledningen varför jag började blöda var för att barnen var på väg ut och moderkakan var i vägen (föreliggande moderkaka). Moderkakan blev skadat och det var min blod som började forsa ut. Normalt snittas man om man har en föreliggande moderkaka. Men vi kom aldrig så långt.

När det gäller själva snittet var inte oroliga. Blödningsrisken är ganska liten om man nu inte har några avvikelser i blodets koagulationsförmåga. Är operationssjuksköterska och har inte sett att det kommer några större blodmängder. Dessutom när man är gravid så koagulerar blodet lättare. Det sker automatiskt när man blir gravid så att kroppen kan förebygga blödningar.

Lycka till alla!

Svar på tråden Ni som hade föreliggande moderkaka i v 32, Hur gick det sen?