• Ambivalencia

barnbidrag vs. studiebidrag??

Min 16-åriga dotter förklarade nyligen för mig (har säkert hört från kompisar) att barnbidraget var ett bidrag till föräldern för att hjälpa till med allt vad det kostade att ha ett barn,

MEN när hon fyllde 16 år och barnbidraget omvandlades till studiebidrag, då var det minsann hennes "lön" för att hon studerade och för det skulle hon få köpa vad hon ville.

Stämmer detta?

I så fall tycker jag att det är konstigt att det kommer in på mitt konto och inte hennes?

• Svar på tråden barnbidrag vs. studiebidrag??
  • Thessla

Jag vill nog minnas att jag fick studiebidraget på mitt egna konto när jag var i den åldern. Har hon ett eget bankkonto? Om inte så går det kanske till ditt för att hon saknar ett.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • Thessla
    Thessla skrev 2010-12-01 17:26:54 följande:
    Jag vill nog minnas att jag fick studiebidraget på mitt egna konto när jag var i den åldern. Har hon ett eget bankkonto? Om inte så går det kanske till ditt för att hon saknar ett.
    Eller glöm det, såg nu att hon har ett.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • Majsan70

Så länge det kommer in på ditt konto så är det du som bestämmer över vart pengarna skall gå.  När min son fyllde 18 fick han in det på sitt konto och fick därmed disponera det  själv o även ta ansvar för sina inköp.

• crossfit

Jag har också hört att studiebidrget är till studenten, inte till föräldern.

• duvetmia

Tills hon fyller 18 åker de in på ditt konto! Sen brukar det väl vara så att föräldern ger dem till barnet, men det är ju lite olika hur man vill göra :)

Svar på tråden barnbidrag vs. studiebidrag??