• Iluna

rätt göra abort pga kön?

För något år sedan så ville en kvinna göra abort pga "fel" kön. personalen var emot detta och vände sig till socialstyrelsen för att se om det var lagligt. Enligt socialstyrelsen så var abort pga kön ingen saklig anledning för att vägra aborten. så personalen fick utföra denna abort mot deras vilja.
    Tydligen är det så att många kvinnor från norige åker hit till sverige för att göra abort pga fel kön. För i norge är detta förbjudet och normal abort får inte ske efter v12, i sverige är det v18. Så dom tar reda på könet hemma sen åker dom hit.
    Vad tycker ni är det etniskt rätt med en sådan här abort? bara för att man har kanske 4 flickor och väntar en 5, men vill ha en pojke, så gör man abort?
    eller att det är pga religion som kräver att familjen ska föda en son och ingen son kommer, ska man ha rätt att ta bort alla flick foster?

• Svar på tråden rätt göra abort pga kön?
  • Reglementet

Ja, vill man göra abort så ska man få det.

Men jag förstår inte vad du menar om det är etniskt rätt?

*Kommersiellt budskap*
  • puss
    Reglementet skrev 2010-12-12 13:01:11 följande:

alla andra verkar fatta att det ska vara "etiskt" rätt.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • mamzer
    Reglementet skrev 2010-12-12 13:01:11 följande:

"Är det rätt med avseende på vad som är utmärkande för en folkstam"? Glad Nu tror jag iofs att TS menar etiskt rätt, men i någon slags kulturrelativistisk mening så kan man väl kanske säga att fri abort är ganska utmärkande för Sverige, och här anses det bland majoriteten rätt. Icke så i andra länder där det anses vara etiskt fel och där abort alltså får anses etniskt fel? (Jag är rätt trött just nu... Ber om ursäkt).
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Filoso Fisken

Det finns INGET rätt med att abortera ett foster pågrundav kön.
    Såvida det inte är så komplext att man har någon genetisk sjukdom som det är stor chans att just ens flickor får....

• Discostella

Ja, som flera redan skrivit: är det fri abort så är det. Och eftersom jag helt klart är för fri abort så kan jag inte tycka att det borde vara förbjudet att göra abort pga kön (eller vilket annat skäl som helst).
    Sen kan jag personligen, spontant och känslomässigt tycka att det är fel att göra abort bara pga att man inte vill ha ett barn med ett visst kön, men jag inser att det inte vore så bra eller rimligt om lagar stiftades bara på grundval av vad jag sitter och tycker här hemma i soffan (då skulle det tex vara förbjudet att lyssna på Thomas Ledin för att han är så jävla dålig, och förbjudet för alla som inte håller med mig att uttrycka sina åsikter).

• Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-12-12 12:19:18 följande:
    Och jag är för en sådan. Inte ens på medicinska skäl,utan bara där barnet inte kan överleva eller där smärtor inte kan botas.
    Har människor med obotliga smärtor eller dödliga sjukdomar inte rätt att födas?

Varför är det ok att screena efter dödliga sjukdomar men inte efter handikapp eller sjukdomar som inte är dödliga? 
  • Här och nu
    Selfish Geene skrev 2010-12-12 17:16:34 följande:
    Har människor med obotliga smärtor eller dödliga sjukdomar inte rätt att födas?

Varför är det ok att screena efter dödliga sjukdomar men inte efter handikapp eller sjukdomar som inte är dödliga? 
    Inte om barnet skulle dö inom ett halvår eller ha svåra smärtor.  Då bör man skona barnet.
  • Här och nu
    mamzer skrev 2010-12-12 12:32:50 följande:
    Men då är det mer en fråga, om jag förstår dig rätt, om att du är emot abort som sådan, och inte emot abort specifikt på grund av fostrets kön. TS' fråga bygger på premissen att vi har fri abort. Det bästa du kan göra som abortmotståndare i det här läget är att peka på att fri abort leder till att foster aborteras (med lagen på sin sida) av anledningar som de flesta av oss reagerar väldigt starkt emot.
    Jag är inte helt emot abort, men absolut efter v10.
  • Här och nu
    Men då är det mer en fråga, om jag förstår dig rätt, om att du är emot abort som sådan, och inte emot abort specifikt på grund av fostrets kön. TS' fråga bygger på premissen att vi har fri abort. Det bästa du kan göra som abortmotståndare i det här läget är att peka på att fri abort leder till att foster aborteras (med lagen på sin sida) av anledningar som de flesta av oss reagerar väldigt starkt emot.
    Bättre att lära folk att man föder det barn man blivit tilldelat.
  • Här och nu
    Med lagen på sin sida?
  • mamzer
    Här och nu skrev 2010-12-12 23:42:12 följande:
    Med lagen på sin sida?
    Hänvisar till det Socialstyrelsens utlåtande som TS refererar till, eller vad är det som är oklart?

Vad gäller din invändning att det är bättre att lära folk att "man föder det barn man blivit tilldelat", så visst. Gör det. Jag kan inte tänka mig att det biter på någon som är för fri abort att säga att "man ska föda det barn man blivit tilldelat" (den första frågan lär ju bli, "vadå tilldelat?"). Om man själv tycker att fri abort är etiskt oförsvarbart så är det mer effektivt att peka på att konsekvensen av den svenska abortlagstiftningen är att man mer eller mindre godtyckligt kan abortera foster med oönskade egenskaper. En sådan egenskap kan vara Down's syndrom, eller att barnet är av flickkön.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Miss Lau
    Här och nu skrev 2010-12-12 23:40:23 följande:
    Jag är inte helt emot abort, men absolut efter v10.
    Vad händer med fostret just v.11 som gör att du inte tycker man ska få abort då?
  • Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-12-12 23:38:56 följande:
    Inte om barnet skulle dö inom ett halvår eller ha svåra smärtor.  Då bör man skona barnet.
    Bör alla som beräknas dö inom 6 månader "skonas"?
Svar på tråden rätt göra abort pga kön?