• Anonym (villrådig)

Jaha, så sitter man här och misstänker att maken knullar grannfrun

Har hamnat i ett känslomässigt dilemma.
    Jag och maken har sedan flera år tillbaks (egentligen sedan graviditeten med första barnet för snart 6 år sedan) vissa problem i vårt sexliv. Problemet är "det vanliga" - han vill oftare än mig.
    Efter en i övrigt bra diskussion där han på ett tydligt sätt kunde gestalta hur fruktansvärt oälskad han känner sig så kände jag mig så pressad att jag sa att det var OK om han skaffade sex vid sidan om. För att inte stänga in honom i ett liv som han inte känner sig nöjd med - för att slippa känna sån förbannad press varje kväll man går och lägger sig etc. Har egentligen inga  moraliska betänkligheter vad gäller att ha flera sexpartners så länge alla är överens och nöjda och glada så att säga (även om jag själv aldrig levt i ett sådant förhållande tidigare).

Men i allfall, mitt i alltihop är jag svartsjuk på en våra kompisar, en granne som vi umgås med på regelbunden basis, de har en son som är lika gammal som vår dotter, vi trivs i varandras sällskap etc.
    Hon är yngre än mig, smal, snygg, väldigt sexuell i sin stil, smart etc. Och tack vare FB kom jag för några veckor sedan på att de bokat "träff" på en av stans krogar. Båda var där på aw på varsitt håll men det kom fram att de kommit överens om att gå på samma ställe.

Och så igår, då satt jag och läste här på FL och helt plötsligt föll allt på plats. En kvinna här inne skrev i en tråd att hon börjat träffa en gift man, allt hon skrev om honom stämde in på min make och hennes pres är avidentifierad men varenda rad stämmer in på henne och som pricken över i:et är hennes nick vår väninnas sons namn baklänges (och han har ett ganska ovanligt namn med en väldigt ovanlig stavning). 
    Nu känner jag mig helt paranoid och vet inte hur jag skall ta mig ur detta.

"Tyvärr" berättade jag allt detta för min make så nu kan jag inte heller smyga på dem. Han förnekade och verkade sårad. Men jag är cynisk och vet av erfarenhet att det är så här det brukar vara. OM det är så som jag misstänker kommer de ju att sopa igen alla spår. 

Förlåt för en lång TS! 

• Svar på tråden Jaha, så sitter man här och misstänker att maken knullar grannfrun
  • Nymphaea

Fint att du uppdaterar. Det här är en av de trådar som berört mig mest här på FL, för att den (och du, TS) känns äkta, och att du brottas med ett riktigt problem som inte är helt lättlöst. Och du verkar sympatisk och självreflekterande. Men tyvärr lite för självnedvärderande ibland också.

Det verkar iallafall som att du analyserat din situation och mer eller mindre inser att lämna är ett sunt alternativ? Och har även fått sonens "buy-in", om än i teorin.

För mig som läsare i din tråd är det frestande att försöka få dig att skynda fram en sorti, för att du då i teorin kan gå vidare, finna harmoni och på sikt hitta någon som respekterar dig och får dig att uppleva den där oförstörda kärleken igen. Jag inser att det låter banalt, men när man får en komprimerad version av vad som hänt, verkar svaren så självklara och enkla. Därför tänkte jag låta bli att göra så den här gången, eftersom verkligheten inte är lika enkel.

Kanske det räcker just nu med att du vet vad som är rätt på sikt? Du kanske "lurar dig själv", som du skriver, eller saboterar för dig själv, eftersom du trots allt inte är redo att ta steget fullt ut och lämna än. Låt det mogna fram och stressa inte fram något. So what om det tar ett år eller två till, det har redan tagit tre. Ge dig själv lite tid att samla ihop pengar till ett nytt bohag, så att flytten blir bekväm. Försök ge dig själv ett planerat datum, om du tror det skulle hjälpa. Bär det inom dig och samla kraft. Tänker du så, så slipper du känna press och besvikelse på dig själv uppå allt det andra negativa.

Dessutom låter det som att du gör det bästa av det du har, med fritid, sysselsättningar, går ut och roar dig osv. Fortsätt med det, ha så kul du bara kan. Tänker på dig!

• Anonym (trådstartaren 2)

Gah, skrev ett långt inlägg igår som bara försvann. Jaja……...

Tack, Nymphaea för ditt fina inlägg.

Ja, det har då sannerligen stått klart för mig att teori och praktik är två olika saker.
    Innan detta hände hade jag, precis som många andra, försökt tänka mig in i hur jag skulle reagera/agera om maken var otrogen. Detta var dock svårt eftersom han är typ den sista på jorden som man kan tänka sig skulle göra nåt sånt som han sedan gjorde. Hur som helst så tänkte jag, som så många andra, att ett snedsteg kan man kanske förlåta men en utvecklad relation med en massa lögner, DET skulle jag aldrig kunna ha överseende med. Då skulle jag minsann gå på direkten. 
    Jag har inte överseende med det - jag kan inte förlåta - men ändå är jag kvar.

Jag tror att ett av de största problemen är att jag helt tappat bort mig själv. Jag som alltid varit en stark person, inte rädd för att ta konflikter, varit en sån där som andra skickat fram när det stormat (på jobbet etc), inte tagit skit helt enkelt.
    Och helt plötsligt sitter jag här - hudlös, handlingsförlamad, svag, rädd.
    Och jag vet inte hur jag skall hantera det - för det är inte jag, det är för mig helt nya sidor hos mig som jag inte vet hur jag skall förhålla mig till.
    När det var som värst - när jag bara ville dö - tänkte jag tom tankar om utvidgat självmord. Då sökte jag hjälp. Jag insåg att jag tappat fotfästet fullständigt.
    Vägen tillbaks har varit lång.
    Men det går framåt.
    Och det är nog som du säger - vad fan spelar x antal månader till för roll? I det stora hela liksom.
    Det är svårt att vara mitt uppe i det men det måste nog få ta den här tiden.

Tex är jag så oerhört glad att jag inte gick den där dagen.
    För då hade han stannat med henne.
    Och för all del - hade det bara varit han så hade han gärna fått göra det.
    Men det är typ min värsta mardröm att behöva acceptera att mina barn skulle uppfostras av henne. Denna människa, helt utan empatisk förmåga, denna neurotiska kvinna med ätstörningar.
    Det slipper jag - att ha henne i mina barns (och i mitt) liv.
    Det är jag glad för.

Det som är jobbigast i dagsläget är sexet. Jag vill inte men känner att jag "måste".
    Samtidigt känner jag en längtan efter att vilja, att känna åtrå, att känna mig vacker och älskad.
    För som det är nu känner jag mig mest ful, fet, gammal, tråkig.
    Och det tär! Som fan!

• Ej okej
    Anonym (trådstartaren 2) skrev 2014-01-13 10:30:33 följande:
    Gah, skrev ett långt inlägg igår som bara försvann. Jaja……...

Tack, Nymphaea för ditt fina inlägg.

Ja, det har då sannerligen stått klart för mig att teori och praktik är två olika saker.
    Innan detta hände hade jag, precis som många andra, försökt tänka mig in i hur jag skulle reagera/agera om maken var otrogen. Detta var dock svårt eftersom han är typ den sista på jorden som man kan tänka sig skulle göra nåt sånt som han sedan gjorde. Hur som helst så tänkte jag, som så många andra, att ett snedsteg kan man kanske förlåta men en utvecklad relation med en massa lögner, DET skulle jag aldrig kunna ha överseende med. Då skulle jag minsann gå på direkten. 
    Jag har inte överseende med det - jag kan inte förlåta - men ändå är jag kvar.

Jag tror att ett av de största problemen är att jag helt tappat bort mig själv. Jag som alltid varit en stark person, inte rädd för att ta konflikter, varit en sån där som andra skickat fram när det stormat (på jobbet etc), inte tagit skit helt enkelt.
    Och helt plötsligt sitter jag här - hudlös, handlingsförlamad, svag, rädd.
    Och jag vet inte hur jag skall hantera det - för det är inte jag, det är för mig helt nya sidor hos mig som jag inte vet hur jag skall förhålla mig till.
    När det var som värst - när jag bara ville dö - tänkte jag tom tankar om utvidgat självmord. Då sökte jag hjälp. Jag insåg att jag tappat fotfästet fullständigt.
    Vägen tillbaks har varit lång.
    Men det går framåt.
    Och det är nog som du säger - vad fan spelar x antal månader till för roll? I det stora hela liksom.
    Det är svårt att vara mitt uppe i det men det måste nog få ta den här tiden.

Tex är jag så oerhört glad att jag inte gick den där dagen.
    För då hade han stannat med henne.
    Och för all del - hade det bara varit han så hade han gärna fått göra det.
    Men det är typ min värsta mardröm att behöva acceptera att mina barn skulle uppfostras av henne. Denna människa, helt utan empatisk förmåga, denna neurotiska kvinna med ätstörningar.
    Det slipper jag - att ha henne i mina barns (och i mitt) liv.
    Det är jag glad för.

Det som är jobbigast i dagsläget är sexet. Jag vill inte men känner att jag "måste".
    Samtidigt känner jag en längtan efter att vilja, att känna åtrå, att känna mig vacker och älskad.
    För som det är nu känner jag mig mest ful, fet, gammal, tråkig.
    Och det tär! Som fan!
    Du måste ta tag i ditt liv!

Sök professionell hjälp. Både enskilt och i par.

Du måste också berätta för din man hur du mår. Att du mår skit helt enkelt och det beror enbart på vad han har utsatt dig för. Säg till honom att det är hans förbannade skyldighet att hjälpa dig må bättre. Om du vill prata och måste ha svar för att kunna gå vidare så säg det till honom. 

Har du provat att skälla på honom. Att skrika. Lämna barnen till dina föräldrar en helg och ägna den åt er relation. Säg åt honom att nu jäklar ska ni gå till botten med vad som hände. Säg att du vill veta allt. Att du är förbannad på honom - fortfarande - och att du behöver få ur dig allt. Säg åt honom att det är dags för honom att ställa upp för dig och er relation. Säg att du inte sett mycket av den varan under den här tiden som gått efter avslöjandet.

Och för guds skull - ta reda på om han är far till hennes barn. Om deras relation fortsatte även efter avslöjandet och hans mejl. Du misstänker ju att så är fallet. Att han fortsatte att ljuga även efter att han blev avslöjad och valde dig. Klart som korvspad att du är förbannad. Du har rätt att vara det! MEN VISA DET!
  • Anonym (trådstartaren 2)
    Ej okej skrev 2014-01-13 16:03:34 följande:
    Du måste ta tag i ditt liv!

Sök professionell hjälp. Både enskilt och i par.

Du måste också berätta för din man hur du mår. Att du mår skit helt enkelt och det beror enbart på vad han har utsatt dig för. Säg till honom att det är hans förbannade skyldighet att hjälpa dig må bättre. Om du vill prata och måste ha svar för att kunna gå vidare så säg det till honom. 

Har du provat att skälla på honom. Att skrika. Lämna barnen till dina föräldrar en helg och ägna den åt er relation. Säg åt honom att nu jäklar ska ni gå till botten med vad som hände. Säg att du vill veta allt. Att du är förbannad på honom - fortfarande - och att du behöver få ur dig allt. Säg åt honom att det är dags för honom att ställa upp för dig och er relation. Säg att du inte sett mycket av den varan under den här tiden som gått efter avslöjandet.

Och för guds skull - ta reda på om han är far till hennes barn. Om deras relation fortsatte även efter avslöjandet och hans mejl. Du misstänker ju att så är fallet. Att han fortsatte att ljuga även efter att han blev avslöjad och valde dig. Klart som korvspad att du är förbannad. Du har rätt att vara det! MEN VISA DET!
    Jag har varit ALLT under den här tiden.
    I början helt förtvivlad men samtidigt helt förvirrad och gjorde allt för att "vinna" honom tillbaks (vilket så här i efterhand känns som att han utsatte mig för övergrepp), sen var jag ursinnig, skrek, slog honom, kastade ut honom, han kom tillbaks. Problemet när jag var arg var att han blev argare så jag "vågade" inte riktigt släppa ut allt. Sen blev jag deprimerad, nattsvart, ville dö, ville döda mig själv men ville inte lämna mina barn på det sättet, tänkte tom på att ta dem med mig, skadade mig själv.
    Sen gick luften ur mig och allt blev - tomt.
    Under den första tiden pratade vi, pratade, pratade, pratade.
    Men fattade jag att allt var ett spel, han ljög hos familjeterapeuten, han satt hemma och grät och sa att han inte ville förlora mig samtidigt som han inte bröt med henne.
    Jag stöttade, förstod, terapeutade.
    Till slut blev det tomt även där.
    Jag ser ju nu när jag inte pratar om oss så blir det inget. Vår kommunikation hänger på att jag börjar.
    Gör jag inte det förblir det tyst.

Jag vet att jag måste ta samtalet. Men det är väl som med allt som är jobbigt, man skjuter det framför sig, tänker att en annan dag passar bättre osv.

Men det känns som att jag kommer närmare och närmare ett beslut och tänker att det kanske är så här det måste vara - det måste ta tid, det måste mogna fram. För mig!
  • Ej okej
    Anonym (trådstartaren 2) skrev 2014-01-14 09:29:39 följande:
    Jag har varit ALLT under den här tiden.
    I början helt förtvivlad men samtidigt helt förvirrad och gjorde allt för att "vinna" honom tillbaks (vilket så här i efterhand känns som att han utsatte mig för övergrepp), sen var jag ursinnig, skrek, slog honom, kastade ut honom, han kom tillbaks. Problemet när jag var arg var att han blev argare så jag "vågade" inte riktigt släppa ut allt. Sen blev jag deprimerad, nattsvart, ville dö, ville döda mig själv men ville inte lämna mina barn på det sättet, tänkte tom på att ta dem med mig, skadade mig själv.
    Sen gick luften ur mig och allt blev - tomt.
    Under den första tiden pratade vi, pratade, pratade, pratade.
    Men fattade jag att allt var ett spel, han ljög hos familjeterapeuten, han satt hemma och grät och sa att han inte ville förlora mig samtidigt som han inte bröt med henne.
    Jag stöttade, förstod, terapeutade.
    Till slut blev det tomt även där.
    Jag ser ju nu när jag inte pratar om oss så blir det inget. Vår kommunikation hänger på att jag börjar.
    Gör jag inte det förblir det tyst.

Jag vet att jag måste ta samtalet. Men det är väl som med allt som är jobbigt, man skjuter det framför sig, tänker att en annan dag passar bättre osv.

Men det känns som att jag kommer närmare och närmare ett beslut och tänker att det kanske är så här det måste vara - det måste ta tid, det måste mogna fram. För mig!
    Bra att du känner att du närmar dig ... något. Någon form av beslut.

Din beskrivning av din man låter inte nåt vidare. Han bedrog dig och blev avslöjad. Han fortsatte att bedra dig och ljuga för dig. Han grät krokodiltårar samtidigt som han fortsatte med henne. Han blev arg, kvävde dig och skrämde dig till tystnad. Man undrar ju varför han valde att stanna. Varför han till slut valde att bryta med henne. Han verkar ju inte ha lagt två strån i kors för att rädda er och för att få dig att må bra. 

Jag hoppas, hoppas verkligen, att du kommer fram till att du mår bättre utan honom för jag kan för mitt liv inte förstå hur någon skulle må bättre av att leva med honom. Den person du beskriver låter inte särskilt sympatisk.

Lycka till!
  • Fool

Fattar inte heller vad TS ser i honom....

TS! Du verkar ha offrat väldigt mycket för.. vaddå ?

Skulle han offra lika mycket för dig ?
    När du ser dig själv i spegeln , gillar du det du ser ? Är det den personen du vill vara ?
    Finns det något kvar av den du var innan han bedrog dig ?

Det har gått över tre år sen du skrev tråden och du mår fortfarande väldigt dåligt (inte direkt förvånande iof med tanke på den "hjälp" du fått av honom) , hur länge till ska du ge det ? Hur mycket mer ska du offra ? Tills det inte längre finns något kvar av dig ? Tills du är så tom och likgiltig att det kvittar vem du lever med ?

• Nymphaea

Kommer att tänka på den här tråden ibland och var tvungen att leta upp den. Hur går det för dig, TS?

• Anonym (Hemskt ju)

TS, jag har just läst alla dina anlägg och bara ryser! Fy vilken obehaglig situation.
    Hade set varit min man hade jag krävt extra öppenhet en tid tills du känner dig lugnare och ni har byggt upp lite tillit. Dvs INGA lås på mobil eller dator!!! Och begränsat umgänge med grannfrun.
    Det är inte okej att han blir arg när du berättar om dina misstankar, han ska då kunna finnas där och stötta dig även om det inte är kul att kul att bli misstänkliggjord.
    Det måste ju även ligga i hans intresse att du kan lita på honom!

Hur har det gått för dig?

• liberotutte

Förstå er situation .

Men det låter också som att du har adhd paranoia..

Har du möjligtvis adhd ? El

• Anonym (Hemskt ju)

ADHD, ursäkta men hur tänker du nu? Finns inget i TS som skulle indikera på det?

• Nymphaea

Ni två som kommenterat sist, har ni läst "trådstartaren 2"s inlägg också?

• Nymphaea

Nu har det gått nästan ett år sedan jag frågade sist så jag kollar igen TS... Om du är här inne nånstans vore det kul att höra hur det har gått och om du fortfarande är tillsammans med din man. Framför allt hoppas jag du mår bra, var du än är!

• Nymphaea

Nu har det gått nästan ett år sedan jag frågade sist så jag kollar igen TS... Om du är här inne nånstans vore det kul att höra hur det har gått och om du fortfarande är tillsammans med din man. Framför allt hoppas jag du mår bra, var du än är!

• Anonym (Stackare!)

Hur har det gått TS? Hittade tråden nu och har läst. Jag förstår din oro och dina känslor. Hoppas att du mår bra!

kram

• Anonym (lösenord)

Lustigt att någon annan hittade tråden

• Nymphaea

Nu letade jag upp tråden igen för att se hur det går med dig, TS. Hoppas situationen har löst sig för dig; jag hoppas du inte fortfarande står och stampar på samma ställe! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Jaha, så sitter man här och misstänker att maken knullar grannfrun