• NovemberMommy

När får man ha sex igen?

jag födde vår son för 2 veckor sen. Förlossningen gick väldigt fort för att vara förstföderska. blev sydd 2 styng. Mår ganska bra nu efteråt. avslagen är nästan borta och har bara lite ont i ljumskarna och svanskotan.

men när får man ha sex igen? jag förstår att det finns infektionsrisker o att man ska använda kondom.

• Svar på tråden När får man ha sex igen?
  • luckyme83

du kan ha sex precis när du känner att du vill =)

• hondär

när du vill och känner dig redo, och hellst när du slutat blöda helt så det inte blir "smuts" i såret.

• NovemberMommy

jag vill gärna men är rädd att det ska göra ont eller kännas obehagligt.

hur känns de första gången?!

• viseversa
    NovemberMommy skrev 2010-12-02 15:42:01 följande:

Ja det är väl olika. Jag tyckte inte det gjorde ont iallafall. Det spände lite och kändes lite konstigt. Men ont gjorde det inte. Sen har man torrare när man fött barn och även ammar. Så köp glidmedel är ett tips.
  • hondär
    NovemberMommy skrev 2010-12-02 15:42:01 följande:

jag väntade 7 veckor och jag födde aldrig vaginalt, blev snitt vid 10 cm öppen men det gjorde ont ändå! hehe. jätte ont... :S kändes som jag var oskuld... och det sved ganska mycket och var jobbigt de första gångerna sen blev det bara bättre :P
  • La Lola

När man vill men för infektionsrisken bör man använda kondom tills avslaget är borta, precis som du skriver.
    Kondom skyddar mot oönskade graviditeter oxå (helamning ger ej ett 100% skydd).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • RMM

Testa er fram. Försiktigt. ÖS på med glidmedel i o m att du har mkt sköra slemhinnor. Så länge allt känns bra är det ok. Gör det ont så sluta. Jag väntade i 6 v sedan var det helt fantastiskt att vara så nära varandra igen Kyss

• Busymommy

Längtar oxå. Kevin är bara 6 dagar så jag får nog vänta lite till... gillar inte att ha sex när jag har mens, så helst vill jag bli av med avslaget innan oxå. Känns ju inte så fräscht..

• NovemberMommy
    hondär skrev 2010-12-02 17:17:55 följande:
    jag väntade 7 veckor och jag födde aldrig vaginalt, blev snitt vid 10 cm öppen men det gjorde ont ändå! hehe. jätte ont... :S kändes som jag var oskuld... och det sved ganska mycket och var jobbigt de första gångerna sen blev det bara bättre :P
    jag håller med att de det känns som om man är oskuld och vågar inte riktigt ha sex. men jag hoppas att det inte gör så ont som du beskriver 
  • PetraHelena

hade sex efter tre veckor drygt... födde kejsarsnitt. blöder fortf lite men vadå.. tillräckligt lite iaf =) inget som märktes! sant att det kändes som att vara oskuld.. Älskade det!!! vill ha sex hela tiden.. åå mannen älskar de med... såå köör hårt om du känner dej redo!!

• Gunnell

Känns som att jag aldrig kommer att våga! :( Det har gått 6-7 veckor nu och jag tänker vänta en månad till minst! Kanske två. Skittråkigt, men jag vågar inte. Blev sydd men 10 stygn ungefär, känns helt hårt och är fortfarande öm som att jag skulle ha blåmärken ungefär. 

Svar på tråden När får man ha sex igen?