Kimmylee skrev 2010-12-09 22:21:01 följande:
De är ofta sjukt jobbiga hemma - vill inte äta frukost, vill inte klä på sig till dagis, vill inte lyssna, vill inte äta middag, vill inte gå och lägga sig etc.
Eftersom jag har dålig erfarenhet av att göra för mycket undantag i rutiner vill jag inte gärna slacka på rutinerna här hemma men om vi åkte iväg på semester så tror jag att det skulle fungera ok att göra det som ett enda stort undantag, dvs det är ok att småäta lite om man inte äter sig mätt etc, så därför håller jag med dig om att det på många sätt vore mycket lättare att vara på semester än att vara hemma. Dock är det t.ex. mycket jobbigare att sitta på restaurang med jobbiga barn, än när man är hemma i vid köksbordet. Och vill en tjej gå på toaletten mitt i maten så är ju sådant inga problem hemma, men kan vara ett ganska krångligt projekt på restaurang om man är själv etc.
Och inte minst är det ju skillnad att vara 24/7 med dem själv, jämfört med att ha dem 5 dagar på dagis. När de var mindre tyckte jag att helgerna var jobbdag och att veckorna var semester, för de var så otroligt krävande. Numera tycker jag dock att helgerna är rätt så softa och sköna, vilket absolut talar för att vi skulle ha det ganska så najs på semester. Och precis som du säger mia maria så brukar folk vara jättegulliga, och jag kan ju tillägga att har man två superblonda söta tvillingtjejer får man inte direkt mindre hjälp och uppmärksamhet
Vad gäller sjukdomar och sådant kan man förstås aldrig garantera sig mot det, men åker man med t.ex. Fritidsresor så har de svensk personal på plats dygnet runt, de har svenska läkare etc. och blir det ett allvarligt läge så skulle såklart min man komma dit. Sånt orkar jag inte oroa mig för alls.
Ja, ni hör ju hur velig jag är. Känner mer och mer att jag faktiskt grejar det. Nu måste jag bara bestämma mig för om jag tycker att det är tillräckligt givande för att det ska vara värt jobbet.
Mia Maria, du verkar ju ha rest en del själv med dina barn. Det vore jättekul att få mer tips och erfarenheter från dig.
Jag var som sagt också jättenervös innan jag skulle åka ensam med den då 3-årige sonen för första gången - jag nästan grät av lättnad på planet hem sen, när jag insåg att jag faktiskt hade "klarat" det!
Lika nervös var jag tidigare i år när jag reste ensam med båda barnen - men det gick ju bra det med!
Jag vill så gärna ut o resa, o eftersom jag är ensamstående så finns det liksom inget annat alternativ än att åka ensam.
Vill inte lämna barnen hemma o resa själv, o jag har f.ö inte något jättestort behov av att ha något annat resesällskap med heller.
Huvudsaken på resmålet tycker jag är att bo på ett hotell med barnpool, för det är där vi spenderar mestadelen av vår semester. Alternativt på badstranden såklart!
Min erfarenhet av att gå ut på restaurang o äta när man är utomlands med småbarn är att det är mkt lättare än här hemma. Personalen busar gärna med barnen så att man själv får äta ifred när de får spring i benen, o ibland finns det ju lekhörnor eller biljardbord eller annat som barnen kan sysselsätta sig med när de har ätit färdigt.
Jag har rest 4 år på raken ensam med barn, dock alla gånger till Turkiet.
Vi har bokat nästa resa till Turkiet igen i början av sommaren, o denna gång har det känts ännu viktigare med ett bra poolområde för äldsta sonen (6 år) eftersom jag inte längre har samma tid att bada med honom eftersom jag även har 1-åringen att hålla koll på.
Har därmed bokat ett hotell som har vattenrutchkanor, vilket jag vet att han kommer att gilla - han blir lätt lite uttråkad annars om han nu inte hittar nå'n jämnårig på hotellet att leka med, o jag inte heller har tid hela tiden.
Så jag hoppas att det kommer att bli bra - visst blir det ett passande när man reser med en så'n liten, men jag tycker att det är såååå värt det att få komma bort till värmen o se lite annat, äta god mat, träffa trevliga människor, uppleva en annan kultur osv.
Plus att det är en rejäl kick för självförtroendet att veta att man faktiskt klarar det!