• cameron

4,5 år och humörsvängningar som en tonåring

Blir GALEN på vår stora tjej. Sedan ngn månad tillbaka uppför hon sig som värsta tonåringen. Humöret skiftar och svänger fram och tillbaka hela tiden och man liksom märker på henne att hon har svårt att styra detta själv (precis som jag själv upplevde min tonårstid med alla hormoner som var i omlopp). Hon skriker och får värsta känsloutbrotten och trots att vi är "härdade" (för både hon och hennes lillasyster har alltid varit extremt viljestarka) så står vi föräldrar helt handfallna och chockade. Dessutom är det konstanta slagsmål mellan 4,5-åringen och lillasyster 2,5 år. Dom retas med varandra och slåss som galningar så fort man vänder ryggen till. Vi vet tusan inte vad vi ska ta oss! Är det normalt att en 4,5-åring har sådana här humörsvängningar? Är det inte lite tidigt?

Olivia 0605 & Tindra 0805
  • Svar på tråden 4,5 år och humörsvängningar som en tonåring
  • Snöbollen

Jag känner precis igen mig i vad du skriver om din flicka, Millies. Min dotter har fyllt 5 nu i okt och sen i somras har hon gråtit och skrikit för allt och inget. När hon väl börjat gråta kan hon inte ta sig ur det, det hjälper inte att trösta och när man efter ett bra tag har tappat tålamodet så hjälper det inte att säga åt henne heller.
     Till slut kommer hon inte ens ihåg själv varför hon blev ledsen. Det kan vara småsaker som att jag öppnar dörren när hon sitter på toan, vad som helst.
     Dessutom är hon extremt modemedveten och ska bestämma allt vad hon ska ha på sig till dagis på morgonen och vad hon ska ha för frisyr. Precis som en tonåring.
    Mellan gråtattackerna är hon lugn och go o glad. Nu i vinter har det lugnat ner sig lite så det verkar ha varit en fas som är på väg att gå över..

TS, det låter som en bra idé att dela på era flickor då och då.  Det är skönt för barnen att få ha mamma eller pappa för sig själv ibland och ha en mysstund.

• Mummy

Runt 5-6 har många barn "den lilla tonåren". Det är skitjobbigt!!
    Det är lockande att sälja av dottern via blocket ibland

• vimsigastemamman

Vår tjej blir 5 i slutet av januari och ja hon är helt klart inne i samma fas som eran tjej och det hela började vid 4½,

• vivi85

Min dotter fyllde fyra nu i nov och är som en liten bitchig tonåring!! Uah! Går in i sitt rum och smäller igen dörren, är uppkäftig (dagis) och kan säga saker som; du är dum i huvudet mamma! Är riktigt otrevlig när hon är på det humöret. Igår ville hon inte ha sin lillebror längre, ja skriver inte här men det var inga trvliga förslag hon kom med på den punkten. Och hennes bror har ju alltid funnits, eller så länge som hon minns då det skiljer 14 mån mellan dem. Dem bråkar HELA dagarna, är rejäla slagsmål.. Phuuu, inte undra på att man är trött på kvällarna.. Jobbar nu, är rena semestern.. :)

• fiffi84

Min dotter är 3 1/2 är inne i en riktig trots perjod eller vad man säger. Glad / galen och skriker. Sen när hon lugnat sig och man frågar varför och vad som hände. Vet hon inte. Men det är så svårt att själv hålla sig lung. Man blir ju så trött. Hon har inga syskon men en katt som är 6 månader som hon vill bestämma över. Och det är jobbigt :(

• Jallajalla

Mmm, jag skriver under här också. Min lugna harmoniska tös på ganska exakt 4,5 år har fått riktiga raserianfall och har ett enormt kontrollbehov just nu - man blir fullkomligt skogstokig mellan varven *suck*. Men är hon hos någon annan eller när hon grejar för sig själv och inget sätter sig på tvären så är hon sitt lugna, glada jag.

Men som sagt, skönt att höra att man inte är ensam... Det är ju som ngn skrev längre upp att det är en hel del hormoner som är i omlopp från och till under uppväxten - inte bara i tonåren. Lite synd om de små när de inte kan behärska sig men det tär på tålamodet som förälder också minst sagt!

• Mamma Katja

Oj ja!! Skönt läsa denna tråd o se att man inte e ensam.. här har pojken 4 år 3 månader sånna utbrott så hujj.. det hela började när han fyllde 4 år.. Det kastas,slåss, rivs, skriks o gud vet vad..
    Brukar säga att han kommit i mini-tonåren.. Men de e nog normalt.. dom utvecklas.. blir större.. klart allt blir förvirrat...
    Brukar gå ganska bra avleda det värsta utbrottet genom att börja prata om något annat som är roligt.. t ex nått vi ska göra eller har gjort..

Mamma till världens underbaraste två prinsar! <3
  • Gabi

Sökte just på detta ämne och det var ju skönt att höra för mig med! Värsta lilla tonåringen här! Puh

• FruMadde4barnTätt

Hej
    pratade med dagispersonal om hur mycket våra barn kivar och slåss, men även att de har roligt ihop stunder. 
    Enligt dagispersonal så kivar inte syskon och slåss, utan det är fel på oss föräldrar hur vi har fostrar dem, och att de skulle anmäla oss till socialen....förstår ni att man blir arg?
    vi har bytt dagis även pga. en del andra saker som hänt.

vi har ju 4 barn tätt och de kivar mycket som syskon tätt normalt gör.....
    jag är ute mycket med dem då de är rastlösa, brukar vara bäst leka ute.
    Vår son 4 år retas jättemycket med alla och får en del utbrott när han blir jättearg, men jobbigt när han slänger huvudet i golvet eller i väggen när han blir så arg, vi vill ju inte han ska få bulor i huvudet. 
    Tips?

• FruMadde4barnTätt

Eget rum hjälper en del, har era barn egna rum?

Svar på tråden 4,5 år och humörsvängningar som en tonåring