• Miiina84

Svårt att sätta gränser

Hej,

Skulle verkligen behöva lite tips på hur jag ska våga säga nej till familj och vänner som lägger sig i hur vi ska ta hand om vår son. Min sambo har inga problem med det men jag vill inte alltid vara beroende av honom utan vill själv lära mig att säga ifrån. Man får höra saker som att "nej. så kan ni inte göra", "nej, så får ni inte göra för mig". Man får råd som man verkligen inte vill ha. Jag vill själv be om råd om jag undrar över någonting och vissa lägger sig även i hur vårt hem ser ut. Det är riktigt irriterande men gör mig även ledsen då man blir behandlad som ett barn själv. Tips någon? =)

• Svar på tråden Svårt att sätta gränser
  • Mammat3

Ja det ända du kan göra är att säga ifrån. Klar gör att det är ditt barn och du gör som du vill. Kan folk komma med antydningar om din uppfostran kan du också be dem att sluta.

• canmamma

Säg att du och sambon har pratat om det och att det fungerar bra för er (ljug om det behövs - inget funkar mot vissa saker, mer än tiiiid). Byt sedan samtalsämne eller be fråga artigt varför de undrar.

Man kan också bara tacka för att de bryr sig och sedan byta ämne eller be om råd hur man på bästa sätt byter glödlämpor eller bakar äppelkaka eller något annat som du faktiskt vill veta. Du ska inte behöva försvara eller motivera dina val och det är det självklara budskapet du måste utstråla.

Kram.  

• Miiina84

Tack så jättemycket för jättebra tips. Jag ska verkligen försöka stå på mig nästa gång =) Tack ännu en gång!
    Kramar!

• Tygtiiger

Det enklaste är nog att du funderar igenom var DINA gränser går. Vad gör ni med ert barn som ni själva tycker är bra och inte vill rucka på, vad tycker du är bra att få tips om?

Hemma hos andra finns det såklart saker som man inte får göra - tex byta bajsblöja i soffan - men jag antar att det inte är den typen av tillsägelser du får? Likaså är det ju utmärkt om man har släktingar som säger ifrån på skarpen om man är elak mot sitt barn eller låter ungen tugga på farliga saker.

Men om ni gör något högst vanligt och någon säger "sådär får ni inte göra för mig!" så är väl det enklaste att säga "nå, men det är ju mitt barn och inte ditt!" och fortsätta. Annars kan man alltid lyssna vänligt på välmenande råd och säga javisst javisst och sedan göra som man själv vill -D

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Svårt att sätta gränser