• Anpema

Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?

Jag har en 15-årig dotter som bor mestadels hos sin pappa (p.g.a av att hon vill gå kvar på "sin" skola innan hon börjar gymnasiet och flyttar till mig). Jag betalar alltså underhållsstöd och pappan har barnbidraget för vår dotter. Det har alltid varit svårt att diskutera ekonomi med honom och nu är dottern förtvivlad; hon får 700 kr per månad. Av de 700 kr ska 300 kr sättas in på ett sparkonto (det var ett krav från pappan för att hon över huvudtaget skulle få sköta sin ekonomi själv). Resterande 400 kr ska räcka till kläder (även vinterjackor, skor, underkläder o.dyl), bussresor, fritid, mensskydd, mobiltelefonen, dessutom betalar hon elen ut till den stuga som hon bor i själv (som pappan byggde eftersom de var så trångbodda). Pappan ska betala läkemedel och maten.

Naturligtvis ska flickan betala sina egna saker men då krävs det ju också att det finns ett ekonomiskt utrymme för det. Jag tycker att hon får för liten del av barnbidraget men varken jag eller dottern kan övertala pappan att ge henne i alla fall barnbidraget att hantera själv.
    Det kan ju också nämnas att det här är en duktig tjej som sköter skolan, gärna ställer upp och jobbar om det behövs och är ungdomsledare inom kyrkan.

Jag har kollat på Konsumentverkets hemsida och där finns en tabell över hur mycket en tonårstjej kostar varje månad. Vår dotter får knappt hälften att täcka samma utgifter, och Konsumentverket har knappast räknat med några extravaganser.

Han menar att jag inte förstår ekonomi och att hans hus också kostar i el och underhåll (vilket underhållsstödet och barnbidraget också ska gå till)... hur i hela friden ska jag kunna argumentera med honom om detta?

Eller är det något här som jag inte ser? Har jag och min dotter fel?

• Svar på tråden Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?
  • iti

Håller med!!! Snååååljooooooop!

Men din dotter kanske resonerar att hon är kärnfrisk -
    läkarvård är ju gratis fram till 18, dock inte akuten
    Hon kanske inte prioriterar Nezeril heller....

eller hur tänker hon?

Ja, vad göra?

• Anpema
    iti skrev 2010-12-09 00:55:31 följande:
    Håller med!!! Snååååljooooooop!

Men din dotter kanske resonerar att hon är kärnfrisk -
    läkarvård är ju gratis fram till 18, dock inte akuten
    Hon kanske inte prioriterar Nezeril heller....

eller hur tänker hon?

Ja, vad göra?
    Nej, hon är en normal, frisk 15-årig tjej. P-pillerna kostar förstås och acneläkemedel (ganska dyrt) men de får hon stå för själv nu då.

Hon är glad att hon fick en höjning över huvud taget. Jag tycker att "höjningen" är för låg, tillsammans med de 400 kr hon hade sedan förut täcker månadspengen fortfarande inte de utgiftsposter hon hade sedan förut. Nu fick hon ytterligare en utgiftspost också.

Finns inget att göra annat än att vänta, en termin kvar, sedan kanske den här 15-åriga tjejen också får möjlighet att ta en fika på stan eller köpa en mascara. Släpper det nu - ingen idé att bråka om dottern är nöjd.

Ja, j*kla snåljudas!
  • hymafr

Har inte läst hela tråden.

TS - kan du inte ringa familjerätten och höra om de har några tips.
    Jag tycker det låter som om flickans pappa TJÄNAR på att ha henne boende där.

Det är ju faktiskt som så att om du betalar 1273 kr per månad så ska han också lägga den summan och sen tillkommer barnbidraget, dvs 3596 kronor. Han ger henne sammanlagt 700 kr, kvar blir 2896 kr och då ska han egentligen bara betala maten!!!
    Måste ju bli mycket pengar över varje månad.
    Dessutom har jag hört att en förälder aldrig kan kräva ersättning av sitt minderåriga barn för sånt som el. Han bör också betala bussresor om det inte är rena nöjesresor. Mensskydd ingår också i den normala underhållsskyldighet en förälder har (hon kan ju välja att inte fika på stan, men inte välja bort sin mens).
    Man kan också undra om inte iaf en mindre summa av mobilkostnad borde bekostas av föräldrar nuförtiden.

• Malinpralin

Nu har jag inte läst hela tråden så en del av de grejer jag skriver är säkert rena upprepningar.

Pappan och du har försörjningsplikt till hon fyller 18 eller slutat gymnasiet. Eftersom ni är frånskillda och hon mestadels bor hos pappan så betalar du underhållstöd. Du gör ditt m.a.o.

Att ha försörjningsplikt är att se till att barnet har hygienprodukter, boende, värme, mat, kläder, fickpengar, el, tillgång till telefon, pengar till bussen/lokaltrafiken, sparande, idrott/föreningsliv m.m

Man kan ju lösa det på flera sätt. I min familj har vi löst det så att min grabb som är 14 får en månadspeng på 400 kr som ska gå till bussresor, fickpengar, vissa förbrukningsvaror och present till kompisar och andra som fyller år. Efter jul kommer han få hela barnbidraget och då ska han dessutom betala för sina kläder, med lite hjälp när han behöver dyrare kläder som vinterjackor, skor och fotbollskläder, också ska han spara en summa varje månad för att ha till semestrar och sånt.

Om han i sommar eller nästa sommar får ett sommarjobb så får vi inte ta betalt för boende och annat mer än som en symbolisk summa. För vi har försörjningsplikt. Precis som pappan har för er dotter.

Om han vill att hon ska betala alla dessa grejer så är hans skyldig att se till att hon har täckning för det, av hans pengar och inte genom att hon extraknäcker.

Kör upp lagtexten i nyllet på honom tillsammans med ett budgetförslag så han, svart på vitt, ser att 400 kr bara räcker till bindor, lite godis och kanske några bussresor.

• pusselbit

Jag fick 200 kronor i månaden att göra vad jag ville med. Bio, spara, bussresor, smink eller vad jag nu ville göra/ha. Mina föräldrar betalade då allt nödvändigt så som mat, mensskydd, hygienartiklas, kläder o.s.v.

• ptq

Visst kan du väl ringa f-kassan och säga att du vill betala underhållet till dottern direkt? så mkt som du betalar nu alltså. Din uträknade underhållsskyldighet.
    Då kan du ju sätta in det på hennes konto och pappan får behålla barnbidraget. Men du kanske betalar mindre än dom 700:- hon får nu.
    Bara en tanke..

• Anpema

ptq - nej, jag betalar mer än de 700 kr hon får i månaden. Har ändå valt att lägga den här striden åt sidan. Främsta anledningen är att dottern är nöjd med den senaste förhandlingen och jag är mån om att inte ha ett "krig" - för det vet jag att jag får. Dessutom rör det sig endast om en termin till, sedan flyttar dottern till mig för att fortsätta plugga på gymnasium. Då får dottern hela studiebidraget att röra sig med + att underhållet kommer att komma henne till godo och inte läggas på saker som i första hand är för att jag själv ska få en bättre ekonomi.

Malinpralin - ja, tror du inte att jag haft god lust att köra upp lagtexten i näsan på honom? Skrattande
    Försörjningsplikten har han inte en susning om vad det är, utom när det kan användas till hans egen fördel förstås. Jag fick avstå 33,33 kr av barnbidraget per dag som jag tidigare bad honom ta hand om barnen när jag arbetade (jobbade som undersköterska, d v s det förekom kvällar och helgarbete) och barnen bodde varannan vecka hos oss.
     Jag hade bägge barnbidragen (eftersom det visade sig att det inte gick att dela på det, han handlade inga kläder eller något annat) och han räknade ut med Konsumentverkets hemsida som hjälp att han skulle ha 33,33 kr/dag han hade barnen extra eftersom det var de pengar som skulle gå till försörjning av barnen under tiden han hade dem då jag arbetade. Så försörjningsplikt vet han vad det är - när det är till hans egen fördel, som sagt.

Ekonomin har alltid varit ett svårt ämne att diskutera med barnens pappa. Han är obeskrivligt snål, helt enkelt, och det vet han att jag tycker.

• Malinpralin

Ts. Jag ser fram emot att få se en bild på honom med lagboken uppkörd i näsan. hihihi..

Skönt att det bara är en termin kvar, men jösses vilken snåljåp, får jag lov att säga! Lycka till med striderna som du helst undviker Flört

• Jeans

Tycker hon ska få hela barnbidraget!!!

• hymafr

TS: Här finns en till med obeskrivligt snål ex.  Tänkte att det kanske känns bra att veta att du inte är ensam.

• Anpema

hymafr - då är vi i samma klubb Glad Tråkigt att det finns mer än en av den här sorten, de är inte så roliga för någon att behöva förhandla med om något över huvud taget. Snåla personer brukar generellt vara snåla också på områden som inte har med ekonomi att göra. Under tiden jag och dotterns pappa levde tillsammans upplevde jag att snålheten handlade mer om ett personlighetsdrag än om en vilja eller ett behov av att vara ekonomisk. Synd, de går miste om så himla mycket!

• lillie

Vad är det frågan om!! En 15-åring ska väl inte betala elen!! Mensskydd tycker jag inte heller hon ska behöva betala med sin månadspeng.

Svar på tråden Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?