• natalieh

Farmor envis och sur!!

Jag har ett stort problem, min svärmor, hon ska bli farmor i Maj.

Min sambo hade en konflikt med henne i somras ang mig. Hon tyckte bara om mig det första året jag var tillsammans med hennes son. Då kunde jag hämta henne för rundor på stan eller erbjuda mig att hjälpa henne handla osv för hon har ingen bil.
    Efter de året så började hon ge mig elaka kommentarer när min sambo inte var där.
    Allt ifrån : ska du verkligen äta allt det där, tjockamolla? (jag har tränat som en dåre för att jag hade kanske 5kg övervikt)  eller ifrågasätta om vi verkligen skulle flytta till en ny lägenhet för jag städade ju uppenbarligen inte i den förra lägenheten eller så fick vi kanske bo särbo ( hon var med vid flytten, och ärligt, vem orkar damsuga de sista två veckorna innan flytt?).
    Men jag har hållt tyst till min sambo för att  det är hans mamma, det är ju ganska känsligt.
    Men han märkte såklart att stämningen var spänd när hon kom och förstod att hon var elak mot mig.
    Det tog inte hus i h*lvete förens hon ifrågasatte sin son varför jag var hemma en hel vecka efter en titthålsperation, hon var minsann och dag bara hemma 1 dag. Så då drog hon slutsatsen att jag hittade på att jag är sjuk (det är 5 månader sen och jag är fortfarande hemma för operationen var inte lösningen.) 
    Det tolererade inte min sambo, så han blev förbannad för ALLT hon gjort mig.
    Så de pratar inte med varandra mer och han kräver att hon ska be om ursäkt till mig, vilket hon vägrar.
    Och jag blir ledsen för jag vill ju att vårt barn ska ha sin farmor..

Nu till mina frågor, har ni varit ovänner med er svärmor när ni varit gravida (eller överhuvudtaget)?
    Om ja, kom hon till slut själv i och med hon skulle bli farmor/mormor?

Vår kärlek --> BF 2011-05-19
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-03 10:50
    glömde, hon vet att jag är gravid genom min sambos systrar som är jätte glada över att bli fastrar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-15 12:48
    nu känns det som att jag gjort mitt.. jag har åkt hem till henne, försökt reda ut allt!
    Och gensvaret var: varför en människa som du ha barn? För barn ska inte ha barn.. (jag är 23)
    Du jobbar inte och sköter dig..( för att jag har muskelförsvagningar och måste byta jobb efter mammaledigheten, har läkarna kommit på nu..)

Och till min sambo sa hon upprepade gånger: Varför kan du aldrig hitta en bra tjej..

Min sambo säger själv att hon måste fått en psykos eller nått för hon är sjuk.. Men vad hjälper det mig när jag bara gråter för att jag känner att jag gjort nått fel som blev gravid och att jag kommer bli en dålig mamma.. så min gravid drömvärld är nu ganska grå..

:(
  • Svar på tråden Farmor envis och sur!!
  • Siriva

Har din svärmor haft liknande beteende förut eller hände det något speciellt när hon började vara otrevlig mot dig?
    Om din sambo inte känner igen sin mammas beteende tycker jag ni har gjort rätt som brutit kontakten med henne. Hon kommer inte att bli lättare att ha och göra med när det kommer en bebis. 

Det låter nästan som att hon råkat ut för någon sjukdom för man brukar ju inte vända i beteende så tvärt tycker jag. 

Du ska vara oerhört stolt över din sambo som kan stå upp mot sn mamma och markera att det inte är okej, Det är inte alla som klarar det, ge honom en riktig guldstjärna. 

Hur ser systrarna på konflikten och hur har deras partner blivit bemötta? 

• natalieh
    Siriva skrev 2010-12-03 11:01:49 följande:
    Har din svärmor haft liknande beteende förut eller hände det något speciellt när hon började vara otrevlig mot dig?
    Om din sambo inte känner igen sin mammas beteende tycker jag ni har gjort rätt som brutit kontakten med henne. Hon kommer inte att bli lättare att ha och göra med när det kommer en bebis. 

Det låter nästan som att hon råkat ut för någon sjukdom för man brukar ju inte vända i beteende så tvärt tycker jag. 

Du ska vara oerhört stolt över din sambo som kan stå upp mot sn mamma och markera att det inte är okej, Det är inte alla som klarar det, ge honom en riktig guldstjärna. 

Hur ser systrarna på konflikten och hur har deras partner blivit bemötta? 
    Min sambo tror att hon bara är allmänt bitter på sitt eget liv och helt enkelt slutat gilla mig med tiden, utan anledning dock. Hon är väl rädd att "förlora sin son" som så många andra mammor. Men då tycker jag att hon borde ta vara på att bli farmor för då lär dom ju bara komma närmare varandra..

Men jag har oxå funderat på nån form av sjukdom, men jag vågar inte riktigt säga det till min sambo. Känns så elakt.

Jag är stolt över honom! Faktiskt har jag aldrig kännt mig så respekterad och älskad som när han sa till henne.. Så han får all gulstjänor jag har Drömmer

Systrarna är så pass unga ( 15 o 20) så dom bor hemma hos mamman och vill då helst inte prata om det. Och ingen av dom har pojkvänner. Men båda tycker att det är jobbigt att bo med mamman. Ingen av dom har kontakt med sina pappor så dom har inte så mycke till val. ( alla tre har olika pappor, min sambo har dålig kontakt med sin oxå)
    Men jag är glad att jag har systrarna, dom är super glada.. Hjärta
  • Siriva

Det kanske är läge att din sambo pratar med sin mamma mer ordentligt om varför hon beter sig som hon gör, om det går att kommunicera med henne.
    Om det är rädsla för att förlora sonen har hon ju lyckats alldeles utmärkt utan att du har skuld i det. Att försöka visa en öppenhet och tolerans mot vissa "nycker" är nog bra från er sida men då måste ni vara tydliga med var gränsen går och hålla det stenhårt. Jag tycker iofs att en ursäkt från henne skulle vara på sin plats (i alla fall ett snack för att rensa luften) Det är olyckligt om detta kommer att ligga obearbetat för då kan det bli gigantiska problem framöver.
    Försök att inte ha en anklagande ton utan en undrande ton. försök att förmedla att ni vill ha en farmor till ert barn men att det är svårt om hon har en sådan otrevlig attityd.

Det finns ju flera olika åkommor som kan ge personlighetsförändring allt från depression till stroke och demens så var lite observanta eller prata med den äldre av systrarna. Om de bor med henne kanske de har märkt av andra förändringar.
    Har hon bytt någon medicin eller börjat ta någon medicin för något? Det kan ju vara en biverkning av mediciner? 

• natalieh

Gud vad skönt med svar från en som verkar kunna sin sak *andas ut*

Jag vill att han pratar med henne, men han vägrar, han menar att hon vet vad som krävs och kan hon inte be om ursäkt ska hon inte få en chans. Jag har erbjudit mig att skippa ursäkten men att han och hans mamma i alla fall kan ha en relation. Jag behöver inte henne, men jag vill att sambon och vårt barn har glädje av henne.

Det jobbiga är att vi har suttit ner med henne och pratat gällande hans systrar när hon velat ha hjälp med dom, och hon har frågat mig om saker eftersom jag är en ung tjej och borde veta lite hur de fungerar i ungdomslivet nuförtiden. Men varje gång man svarar så passar inte svaren henne.. Så jag känner ingen direkt lust att försöka reda ut saker och ting om inte hon kan svälja sin stolthet först så man vet att det är en människa man pratar med och ingen superwoman..
    Och min sambo har frågat henne snällt och vänligt flera gånger innan vi blev ovänner om det är nått som är på tok.. Men de har det ju såklart inte varit..

De ända vi vet som hon ändrat på de är att hon inte går till kysrkan så ofta ( hon går annars ofta dit)
    Hon har inte tagit mediciner eller liknande så det är inget sånt..
    Hon är inte så gammal heller så hon tränar och håller igång, är utåt och glad för övrigt..

Men jag funderar på att åka hem till henne, själv, för att snacka med henne.. hon måste ju bli lite svag när hon ser en kula på min mage och vet att det är hennes barnbarn där inne.. Om inte så har jag ju i alla fall fått ett tydligt svar redan då tycker jag..

• croz
    natalieh skrev 2010-12-03 11:48:24 följande:
    Gud vad skönt med svar från en som verkar kunna sin sak *andas ut*

Jag vill att han pratar med henne, men han vägrar, han menar att hon vet vad som krävs och kan hon inte be om ursäkt ska hon inte få en chans. Jag har erbjudit mig att skippa ursäkten men att han och hans mamma i alla fall kan ha en relation. Jag behöver inte henne, men jag vill att sambon och vårt barn har glädje av henne.

Det jobbiga är att vi har suttit ner med henne och pratat gällande hans systrar när hon velat ha hjälp med dom, och hon har frågat mig om saker eftersom jag är en ung tjej och borde veta lite hur de fungerar i ungdomslivet nuförtiden. Men varje gång man svarar så passar inte svaren henne.. Så jag känner ingen direkt lust att försöka reda ut saker och ting om inte hon kan svälja sin stolthet först så man vet att det är en människa man pratar med och ingen superwoman..
    Och min sambo har frågat henne snällt och vänligt flera gånger innan vi blev ovänner om det är nått som är på tok.. Men de har det ju såklart inte varit..

De ända vi vet som hon ändrat på de är att hon inte går till kysrkan så ofta ( hon går annars ofta dit)
    Hon har inte tagit mediciner eller liknande så det är inget sånt..
    Hon är inte så gammal heller så hon tränar och håller igång, är utåt och glad för övrigt..

Men jag funderar på att åka hem till henne, själv, för att snacka med henne.. hon måste ju bli lite svag när hon ser en kula på min mage och vet att det är hennes barnbarn där inne.. Om inte så har jag ju i alla fall fått ett tydligt svar redan då tycker jag..
    Alla har vi nog olika syn på relationen till föräldrar. Jag tror inte alls att det skadar ett barn att inte har någon nära kontakt med sin farmor och så som hon beter sig så verkar det bara skada både dig och din sambo. Alla tre i er kommande familj verkar tjäna på att inte ha så nära kontakt. Jag tycker att han gör helt rätt och jag hade reagerat likadant.
  • Siriva

För din och din sambos skull så skulle jag göra ett sista försök, kanske genom att skriva ett brev.
    Jag kan förstå att din sambo är ovillig. Men du kan ju skriva ett brev där du utrycker din förvåning över hennes beteende. Om du har gjort henne något så vill du gärna veta varför. Att du vill ha en farmor till ditt barn men inte kan acceptera hennes beteende. Att hon är välkommen om hon kan gå med på det.
    Skriver du ett brev så kan hon inte blunda. Kräv inget svar utan håll "famnen öppen".
    Brevet kan vara bra att ha kvar som ett dokument hur ni försökte att närma er henne. Det blir lätt som viskleken annars, om 5 år kommer man inte ihåg allt som man tänkte.

Min mamma och min farmor drog inte jämt. Främst beroende på dålig kommunikation, att pappa var svag och inte sa ifrån ordentligt och att  det i grund och botten var två kvinnor med dålig självkänsla.

Har en god relation till min svärmor för att jag inte vill ha sådana konflikter. 

• natalieh
    croz skrev 2010-12-03 11:54:55 följande:
    Alla har vi nog olika syn på relationen till föräldrar. Jag tror inte alls att det skadar ett barn att inte har någon nära kontakt med sin farmor och så som hon beter sig så verkar det bara skada både dig och din sambo. Alla tre i er kommande familj verkar tjäna på att inte ha så nära kontakt. Jag tycker att han gör helt rätt och jag hade reagerat likadant.
    Tror inte heller att barnet tar skada. Men min sambo blir ju faktiskt sårad av att hans mamma inte finns för honom. Hans pappa finns inte heller där.. Och jag har bara min mamma och mormor kvar så vi vill ju att vårt lilla frö ska ha någon form av släkt.. Men absolut så skulle hon fortsätta vara elak, om vi nu blir vänner vill säga, så kommer hon inte vara välkommen tillbaka. Heller ingen farmor alls än en dålig!

Skönt med svar från en kille Glad
  • Tinnys

Min svärmor gillar inte mig heller, min sambo tog mitt parti och vi har ingen kontakt med henne idag och det är hennes val, jag vill inte att mina barn ska ha kontakt med en människa som inte kan vara snäll mot deras mamma, då är de bättre utan.

• natalieh
    Siriva skrev 2010-12-03 11:59:00 följande:
    För din och din sambos skull så skulle jag göra ett sista försök, kanske genom att skriva ett brev.
    Jag kan förstå att din sambo är ovillig. Men du kan ju skriva ett brev där du utrycker din förvåning över hennes beteende. Om du har gjort henne något så vill du gärna veta varför. Att du vill ha en farmor till ditt barn men inte kan acceptera hennes beteende. Att hon är välkommen om hon kan gå med på det.
    Skriver du ett brev så kan hon inte blunda. Kräv inget svar utan håll "famnen öppen".
    Brevet kan vara bra att ha kvar som ett dokument hur ni försökte att närma er henne. Det blir lätt som viskleken annars, om 5 år kommer man inte ihåg allt som man tänkte.

Min mamma och min farmor drog inte jämt. Främst beroende på dålig kommunikation, att pappa var svag och inte sa ifrån ordentligt och att  det i grund och botten var två kvinnor med dålig självkänsla.

Har en god relation till min svärmor för att jag inte vill ha sådana konflikter. 
    gah, vad du förstår mig!! jag har tänkt på det med brev, för då måste hon lyssna , om hon inte slänger det. Vilket jag har svårt att tro.. Så får hon en chans att förstå mig och en chans att  tänka över sitt eget beteende.

Jag är bara rädd att hon kommer reagera ännu värre, och tjattra till en kusin som jag tror är väldigt inblandad i skitsnack kring mig och sambon.. Men är det så hon vill ha det så visar hon det tydligt då..
    Så egentligen har jag ju inget att förlora, antingen tar hon åt sig eller så visar hon sitt ointresse.. Enkelt..

Jag ville ha en god relation till henne, det var därför jag erbjöd henne min hjälp och ofta umgicks med henne. Med och utan sambon.
    Men visst, jag är inget helgon såklart, hon tycker väl att det kan vara jobbigt med att jag är ganska självständig och väldigt ärlig ( inte överdrivet! Inte så att det skadar/sårar).
    Vet att hon haft svårt för hans tidigare tjejer för de inte alls varit självständiga och ärliga.. Då har hon väl vetat att det aldrig skulle hålla, men nu när hon ser en stark tjej bli nummer ett i hennes sons liv kanske hon fattar att jag är hans "keeper" så det kanske är av rädsla hon reagerar illa?!
    Det är för komplicerat!
  • Insatt

Jag hade nog inte velat att mina barn skulle ha kontakt med en sådan farmor. Man ska komma ihåg att en sådan människa inte drar sig för att kalla barnen för tjocksmockar ifall hon känner för det och det är inget man vill utsätta sina barn för. Det vet jag av personlig erfarenhet. Ätstörningar kan man få av sådana kommentarer!

• natalieh
    Tinnys skrev 2010-12-03 14:41:47 följande:
    Min svärmor gillar inte mig heller, min sambo tog mitt parti och vi har ingen kontakt med henne idag och det är hennes val, jag vill inte att mina barn ska ha kontakt med en människa som inte kan vara snäll mot deras mamma, då är de bättre utan.
    Förstår inte hur dom kan vara så själviska att inte kunna acceptera deras söners val för att i alla fall ha god kontakt med sina barnbarn.. det är sorgligt!
    Skönt att din sambo gjorde som min, annars brukar killarna ha svårt att klippa med sina mammor..
    Och jag håller med, som jag skrev innan, hellre ingen farmor än en dålig farmor!
    Frågar inte era barn efter henne?
  • natalieh
    Insatt skrev 2010-12-03 15:16:10 följande:
    Jag hade nog inte velat att mina barn skulle ha kontakt med en sådan farmor. Man ska komma ihåg att en sådan människa inte drar sig för att kalla barnen för tjocksmockar ifall hon känner för det och det är inget man vill utsätta sina barn för. Det vet jag av personlig erfarenhet. Ätstörningar kan man få av sådana kommentarer!
    Det är så sant, jag vet ju att jag inte är den ända faktiskt som fått höra sånt från henne..
    Och jag vet inte vad jag hade tagit mig till om hon sagt sånt till mina barn..
    Tack för en mycket bra tankeställare!!
  • Siriva
    natalieh skrev 2010-12-03 15:13:48 följande:
    gah, vad du förstår mig!! jag har tänkt på det med brev, för då måste hon lyssna , om hon inte slänger det. Vilket jag har svårt att tro.. Så får hon en chans att förstå mig och en chans att  tänka över sitt eget beteende.

Jag är bara rädd att hon kommer reagera ännu värre, och tjattra till en kusin som jag tror är väldigt inblandad i skitsnack kring mig och sambon.. Men är det så hon vill ha det så visar hon det tydligt då..
    Så egentligen har jag ju inget att förlora, antingen tar hon åt sig eller så visar hon sitt ointresse.. Enkelt..

Jag ville ha en god relation till henne, det var därför jag erbjöd henne min hjälp och ofta umgicks med henne. Med och utan sambon.
    Men visst, jag är inget helgon såklart, hon tycker väl att det kan vara jobbigt med att jag är ganska självständig och väldigt ärlig ( inte överdrivet! Inte så att det skadar/sårar).
    Vet att hon haft svårt för hans tidigare tjejer för de inte alls varit självständiga och ärliga.. Då har hon väl vetat att det aldrig skulle hålla, men nu när hon ser en stark tjej bli nummer ett i hennes sons liv kanske hon fattar att jag är hans "keeper" så det kanske är av rädsla hon reagerar illa?!
    Det är för komplicerat!
    Jamen då är ju ett brev jättebra, Ni har brutit kontakten men vill sträcka ut en hand.
    Det är upp till henne att orka ta emot den.
    Skulle allt bli värre bevisar det ju att det var rätt att hålla sig borta från henne och jag håller med de som skriver att är farmor på det viset så är det ingen person som barnen kommer att ha nytta av.
    Brevet har du ju kvar en kopia på så du vet vad du har uttryckt.
    Det är ju jättebra att du har försökt så gott du kan på din halva, men hon måste vara villig med den andra halvan och det kan du inte påverka. Då är det bättre att inse att jag tänker inte ta någon skit för det för livet för kort för. Det drar bara massa energi.

Min farmor var inte särskilt närvarande i min uppväxt, "ärvde" väl lite åsikter om henne från min mamma. Men visst saknade jag en närvarande farmor. Men det har ju gått bra för mig ändå.
  • ica
    natalieh skrev 2010-12-03 15:16:36 följande:
    Förstår inte hur dom kan vara så själviska att inte kunna acceptera deras söners val för att i alla fall ha god kontakt med sina barnbarn.. det är sorgligt!
    Skönt att din sambo gjorde som min, annars brukar killarna ha svårt att klippa med sina mammor..
    Och jag håller med, som jag skrev innan, hellre ingen farmor än en dålig farmor!
    Frågar inte era barn efter henne?
    Word!
    Framförallt kan jag inte förstå att de inte fattar att deras dåliga stil får långtgående konsekvenser. Att som svärmor borde man i alla fall ge den ens barn har valt en ärlig chans. Inte gnälla och klaga.
    Siriva skrev 2010-12-04 13:46:01 följande:
    Jamen då är ju ett brev jättebra, Ni har brutit kontakten men vill sträcka ut en hand.
    Det är upp till henne att orka ta emot den.
    Skulle allt bli värre bevisar det ju att det var rätt att hålla sig borta från henne och jag håller med de som skriver att är farmor på det viset så är det ingen person som barnen kommer att ha nytta av.
    Brevet har du ju kvar en kopia på så du vet vad du har uttryckt.
    Det är ju jättebra att du har försökt så gott du kan på din halva, men hon måste vara villig med den andra halvan och det kan du inte påverka. Då är det bättre att inse att jag tänker inte ta någon skit för det för livet för kort för. Det drar bara massa energi.

Min farmor var inte särskilt närvarande i min uppväxt, "ärvde" väl lite åsikter om henne från min mamma. Men visst saknade jag en närvarande farmor. Men det har ju gått bra för mig ändå.
    Min farmor var ingen rolig farmor eller svärmor. Men jag slapp att ärva åsikter från min mamma. Väldigt strongt gjort att sträcka ut en hand.
Svar på tråden Farmor envis och sur!!