• milagross

Orolig och behöver hjälp!

Jag har haft oregelbunden mens så länge jag kan minnas och har i 7 år försökt att bli gravida ändå på egen hand, vi lyckades efter många år men förlorade vårat barn i v. 22.

Finns det fler med oregelbunden mens här ute och vad berodde det på? vad fick ni för behandlingar?

Vill ha erfarenheter utefrån medans jag väntar på min tid för utredning!

Isa min ängel!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-03 14:23
    har läst litei en bok som handlar om Infertilitet och läste:

"Vid menarche startar den fertila perioden i en kvinnas liv och tidpunkten för första menstruationen är mer vikt- än åldersberoende. I den svenska befolkningen inträder menarche då flickan når en kroppsvikt av 46-47 kg, men relativt storainividuella variationer förekommer."

Kan jag ha vägt för lite?
  • Svar på tråden Orolig och behöver hjälp!
  • caol79

Jag har också haft oregelbunden mens, fick min första mens när jag var 15 år. Under alla år innan jag och min man försökte bli gravida har jag skyddat mig med P-piller. Fick sen veta att jag har diagnosen PCO (blåsor i äggstocken som hämmar äggen att mogna). Fast jag tror inte att PCO ger större risk för missfall. Med vår son, som  nu är drygt 3 år, behandlades jag med akupunktur och zonterapi för att få ägglossning och jag blev gravid på första försöket. Denna gången har det gått lite trögare och har dessutom ätit Pergotime som stimulerar äggen att mogna. Har nu 3 mogna ägg och vår läkare säger att vi inte får ha samlag för trillinggraviditeter är alldeles för riskfyllda. Så kan det gå!

• milagross
    caol79 skrev 2010-12-03 11:40:18 följande:
    Jag har också haft oregelbunden mens, fick min första mens när jag var 15 år. Under alla år innan jag och min man försökte bli gravida har jag skyddat mig med P-piller. Fick sen veta att jag har diagnosen PCO (blåsor i äggstocken som hämmar äggen att mogna). Fast jag tror inte att PCO ger större risk för missfall. Med vår son, som  nu är drygt 3 år, behandlades jag med akupunktur och zonterapi för att få ägglossning och jag blev gravid på första försöket. Denna gången har det gått lite trögare och har dessutom ätit Pergotime som stimulerar äggen att mogna. Har nu 3 mogna ägg och vår läkare säger att vi inte får ha samlag för trillinggraviditeter är alldeles för riskfyllda. Så kan det gå!

Tack för ditt svar! Tror inte heller att PCO leder till missfall, mitt missfall vet vi inte vad det berodde på än men antagligen så var det bara ren otur...det återstår att se, får svaren på obduktionen i mitten av januari. Kanske åxå ska prova akupunktur..? Har aldrig provat detta, skrämmer mig lite med nålarna.

Hur kom ni fram till att du har PCO, har också funderaat på om jag kan ha detta? Hade du symtom på detta?  Hur har menstrationen varit under tiden du ätit Pergotime?

Isa min ängel!
  • caol79

Läkare gjorde VUL och såg att jag hade PCO. De ser stora blåsor i äggstocken. Att man sedan har oregelbunden mens, bekräftade det hela.

Jag har bara ätit pergo i tre omgångar, endast en kur i taget. Första gången sommaren 2006, andra denna sommar och nu för en vecka sedan. När jag skulle börja med pergo de två första gångerna åt jag en tablett som gav mig mens. (kommer inte ihåg vad den heter). Efter ca 30 dagar har jag haft mens. Denna gång hade jag ÄL mha akupunktur och fick mens av mig själv. Men min mens har jag aldrig kunnat lita på. En läkare sa att jag förmodligen aldrig haft ÄL (man kan få mens ändå), men min nuvarande läkare sa att PCO patienter lossar ibland, men inte lika regelbundet som "vanliga" kvinnor.

Akupunktur kan kännas lite läskigt, men när nålarna väl sitter, känner man de inte. Man blir ofta lugn och får vila med nålarna i ca 30 minuter. Jag brukar inte titta när de sätter in nålarna. Det är absolut värt att prova. Med min son kände jag att jag inte ville hålla på med hormoner. Och det lyckades ju! Men denna gång känner jag en mer stress. Min son är drygt 3 år och vi vill ha ett syskon så fort som möjligt. Som det är nu blir det minst 4 år mellan dem. Sen har jag blivit 4 år äldre (är idag 31 år) och det kanske också spelar roll. Anledningen att jag även äter hormoner denna gång, är för att jag vill ha kontroll över mina ägg och om de lossar. Jag går hos Octaviakliniken i Sthlm och de kollar med VUL hur många ägg som mognat och om de släpper. Det känns bättre när man har kontroll.

Men jag går även på akupunktur.

• milagross
    caol79 skrev 2010-12-03 14:36:54 följande:

Läkare gjorde VUL och såg att jag hade PCO. De ser stora blåsor i äggstocken. Att man sedan har oregelbunden mens, bekräftade det hela.

Jag har bara ätit pergo i tre omgångar, endast en kur i taget. Första gången sommaren 2006, andra denna sommar och nu för en vecka sedan. När jag skulle börja med pergo de två första gångerna åt jag en tablett som gav mig mens. (kommer inte ihåg vad den heter). Efter ca 30 dagar har jag haft mens. Denna gång hade jag ÄL mha akupunktur och fick mens av mig själv. Men min mens har jag aldrig kunnat lita på. En läkare sa att jag förmodligen aldrig haft ÄL (man kan få mens ändå), men min nuvarande läkare sa att PCO patienter lossar ibland, men inte lika regelbundet som "vanliga" kvinnor.

Akupunktur kan kännas lite läskigt, men när nålarna väl sitter, känner man de inte. Man blir ofta lugn och får vila med nålarna i ca 30 minuter. Jag brukar inte titta när de sätter in nålarna. Det är absolut värt att prova. Med min son kände jag att jag inte ville hålla på med hormoner. Och det lyckades ju! Men denna gång känner jag en mer stress. Min son är drygt 3 år och vi vill ha ett syskon så fort som möjligt. Som det är nu blir det minst 4 år mellan dem. Sen har jag blivit 4 år äldre (är idag 31 år) och det kanske också spelar roll. Anledningen att jag även äter hormoner denna gång, är för att jag vill ha kontroll över mina ägg och om de lossar. Jag går hos Octaviakliniken i Sthlm och de kollar med VUL hur många ägg som mognat och om de släpper. Det känns bättre när man har kontroll.

Men jag går även på akupunktur.

Jag bara spekulerar hela tiden i vad det kan vara för fel på mig, kan ju vara PCO jag har, kan även vara hormonfel då jag är kortväxt så kan ju vara fel på hypofysen. Kan bero på mycket men jag blir tokig på att vänta på besökstiden som är i mitten av januari.
    Isa min ängel!
  • Yrja M

Jag har alltid haft oregelbunden mens och fick konstaterad pco för några år sedan.

Väger du under 46 kg eller vad menar du?

• milagross
    Yrja M skrev 2010-12-03 19:28:45 följande:
    Jag har alltid haft oregelbunden mens och fick konstaterad pco för några år sedan.

Väger du under 46 kg eller vad menar du?
    Ja jag väger normalt 45-46 kg, är kortväxt så jag är inte underviktig....
  • Yrja M

Ok, det sägs ju att undervikt kan störa ägglossningen.. men om du är normalviktig för din längd så borde det ju inte vara det som är problemet.

Svar på tråden Orolig och behöver hjälp!