hur reagera när man blir arg på sitt barn?
Hej!
Har en liten fråga om hur ni andra här gör när ni blir arga på era barn. Jag har en snart 3:årig dotter. Hon är ganska bra på att lyssna. Tar instruktioner bra och har väldigt mycket empati. Hon har ett hiskeligt humör emellanåt så hon skriker på rätt bra när inte saker går hennes väg:). Hon vill göra mkt själv och jag och hennes pappa låter henne göra mkt av detta, typ klä på sig duka det hon vill ha att äta med eller liknande. Hon bestämmer ofta kläder som han ska ha för dagen oxå. Min fråga är då hur vi reagerar som föräldrar när det går lite för långt enligt oss...typ att hennes ilska är lite to much så att säga. jag hör mig ibland säga: " Nu blir det såhär annars stannar vi hemma, eller nu räcker det, sluta nu innan mamma blir arg!" Nuför tiden så blir hon ledsen och arg för minsta lilla och jag försöker verkligen få henne att förstå att hon kan få göra mkt saker själv men när det kommer till hennes välmående typ inte ha vantar när det är skitkallt då struntar jag i vad hon säger.
Jag röt ordentligt till henne idag när hon bara gastade och sade hela hennes namn inkl mellan namn och efternamn(brukar bli så när jag verkligen menar allvar...) För att hon bara skrek och inte berättade varför hon var så arg.....detta resulterade i att hon skrek ännu mer och hon blev så kollosalt ledsen...
Hjälp mig, hur gör ni och är jag för mkt? ibland blir man sååå frustrerad och slänger ut sig saker. Hon e så känslig nu oxå och har ett bra ordförråd och bra minne så man märker att hon kommer ihåg mom man blir arg på henne:(
hur gör ni?