Hur mycket ska han kissa?
Min son på sex månader har (vad man tror är) magsjuka, vilket "konstaterades" på akuten igårkväll efter att han haft ett antal häftiga kräkningar. Idag har han inte kräkts, men har kraftig diarré så magsjuka känns väl ganska troligt faktiskt.
Imorse verkade han väldigt medtagen, vilket kanske inte är så konstigt - i princip kan man säga att han då inte ätit på nästan 24 timmar eftersom allt han åt igår efter lunch kom upp när han kräktes så kraftigt. Det enda han hade fått i sig, och fått behålla, efter det var lite vatten som han fick när vi satt och väntade på akuten samt en halv flaska (ca 100 ml) ersättning innan han somnade för natten.
Han slukade en hel flaska ersättning (ca 180 ml) till frukost idag och även om jag vet att man egentligen ska ge lite och ofta för att se om det stannar kvar i magen så hade jag helt enkelt inte hjärta att ta ifrån honom flaskan när han väl hade börjat äta. Efter det målet har han ätit knappt en portion risgröt samt drygt en halv burk blåbärspuré. Har försökt få i honom lite gröt ikväll och sen även ersättning innan han skulle sova men han tvärvägrade. Han har dock varit väldigt pigg och glad på eftermiddagen/kvällen och inte alls verkat sjuk förutom diarré och matvägran.
Under hela dagen har jag försökt pytsa i honom så mycket vatten och vätskeersättning som möjligt, men lite småtjurigt har det varit. Nu ikväll ville han inte ha mycket alls men jag försökte ändå få i honom så mycket vätska jag bara kunde innan han skulle sova.
När ska man egentligen bli orolig? Överallt där man läser så skrivs det om vikten av att de kissar ordentligt även när de har diarré. Det gör inte vår son nu. Sen igår på eftermiddagen har han kissat väldigt väldigt lite, men ändå så att det har varit lite kiss i varje blöja som bytts. Och han har som sagt varit rätt pigg och glad ikväll, så borde vi egentligen oroa oss? Borde vi åka in till akuten för att han äter/dricker/kissar så dåligt? Eller ska vi avvakta och se hur läget är imorgon?
Usch, det är inte lätt alls att vara förälder när ens barn mår dåligt och man inte kan göra så mycket...