Vilken adoptionsorganisation ska vi välja?
Vi håller på att välja vilken adoptionsbyrå vi ska anmäla oss till. Är det någon vill dela med sig av erfarenheter (både bra och dåliga önskas)? Vi har inte möjlighet att välja mer än en.
Vi håller på att välja vilken adoptionsbyrå vi ska anmäla oss till. Är det någon vill dela med sig av erfarenheter (både bra och dåliga önskas)? Vi har inte möjlighet att välja mer än en.
Vi är medlemmar i både AC, BFA och BV, och valde den här gången att adoptera genom Barnens Vänner (BV). Att vi gjorde det valet beror helt och hållet på att de var trevliga och tillmötesgående varje gång vi ringde och undrade något, vilket VI inte tyckte att AC var, och VI kommer därför troligen inte använda AC till syskonadoption heller när det så småningom blir aktuellt OM vi inte plötsligt bestämmer oss för att vi vill ha 3 barn, då lär det få bli AC eftersom det då troligen är hos dem vi har köplats kvar. Att vi trots det otrevliga bemötande vi fick står kvar som medlemmar hos dem är enbart för att vi ser det som en sorts försäkring, de har flest länder, så om något oförutsett skulle inträffa så har vi störst möjlighet att trots deras attitydproblem (vår åsikt! ) kanske få hjälp av dem.
Hade jag bara haft valet att ställa mig i kö hos en organisation så hade jag valt en av de större, AC, FFIA, eller kanske BFA. BV är underbara, men har få länder, d vs större risk att man plötsligt inte passar in på deras länder och då står utan köplats. Hade jag kunnat ställa mig i kö hos flera hade jag valt en stor och en liten, helt enkelt för att hos de små så syns man och passar man in på deras länder så får man underbar hjälp, och det värdesätter iallafall VI oerhört mycket.
BV kan i praktiken bara erbjuda tre fungerande adoptionsmöjligheter: barn med särskilda behov från Kina, CSS i Taiwan och Kenya. Om man inte är beredd att adoptera ett barn med SN, inte är kristen och inte kan stanna i Kenya upp till tio månader kan man inte få någon hjälp av dem. Å andra sidan, om man stämmer in på kraven som dessa kontakter ställer är det inga väntetider i Sverige och det brukar gå hyfsat fort att få besked om barn. Inte undra på att de som adopterar genom BV är nöjda, de få som passar in på CSS i Taiwan och de som väljer att ansöka om barn med SN i Kina ...
Adoptionskostnaderna, även för samma land, är väldigt olika beroende på vilken organisation man adopterar genom. Se inte bara till avgiftens storlek utan jämför även vad som ingår, och vilka principer som organsiationen tillämpar när det gäller kostnaderna. De kan vara helt olika.
BV har även cathwel i Taiwan. Men det är dock lång väntetid dit.
Hejsan på er!
Jag är också helt ny i den här världen och ställer samma fråga som TS. Men jag tycker att man blir mer och mer förvirrad ju mer svar man får Herre gud vad rörigt allt verkar.. Men det kanske börjar klarna vart efter..
En liten fråga... Vad betyder CSS och SN? Är det barn med speciella behov?
Lycka till TS!
CSS är en organisation (barnen har det väldigt bra där) i Taiwan som har både barn- och mödrahem. SN är förkortning för barn med särskilda behov.
Läs på noga på organisationernas hemsidor om vilka länder de har och vad det är för krav och väntetider. Se vilka länder ni passar in på. Troligtvis har det redan här blivit klarare för er vilken organisation ni ska välja.
Vi valde AC för att det var den organisation som passade oss bäst. De länder som passade oss i de andra organisationerna var sådana där det inte behövs väntetid i Sverige men där väntetiden i landet är desto längre. Vi började köa innan vi var klara med föräldrautbildning, utredning m.m. och tyckte därför att det var bättre med kötid i Sverige. Att samla kötid i en organisation där de länder man passar in på inte har kö i Sverige tyckte vi kändes onödigt... Men man ska vara väldigt medveten om att köer, krav m.m. snabbt kan ändras!
Att gå med i minst 2 organisationer är det viktigaste rådet tycker jag.
I och för sig är det onödigt om man vet att man får och vill skicka till ett land utan kötid i Sverige men till många länder krävs ju lång kötid och förutsättningarna ändras hela tiden.
Och som sagt - vill man ha syskon någon gång så börjar ju andra kötiden ticka på en gång.
För mig var det faktiskt så att min smala lycka var att jag gick med i en organisation som inte hade flest länder som tillät singlar - dvs BFA som inte samarbetar med Kina.
Jag ställde mig i kö i AC först i januari) - var helt inne på Etiopien. Då - 2006 - så köade många många singlar i flera år för att få skicka sina handlingar till Kina...
I maj samma år gick jag med i BFA också - bara för att ha en extra trygghet eftersom många rekommenderade att man skulle vara med i 2 organisationer. I oktober kom jag på att det hade varit bättre att vara med i FFIA som alltså liksom AC hade Kina eftersom det var det vanligaste landet för singlar då.
Att jag skulle vilja adoptera syskon någon gång fanns inte i min värld
Jag tänkte faktiskt på att inte förnya mitt medlemsskap i BFA utan bara vara med i AC och FFIA!
Tack gode gud för att jag inte gjorde så!
Kina stängde för ensamstående och alla som stått och köat i flera år bytte så klart land och jag ramlade långt bak i köerna - utom i BFA då som alltså inte hade dessa Kina-köande...
Jag kom hem med min dotter via BFA i augusti förra året - hos AC är jag inte framme i någon kö än! (men har förhoppningar om att kunna använda den köplatsen till ett andra barn)
Så - man vet aldrig vad som kommer att hända men med sökandemedlemsskap i flera organisationer så har man ju garderat sig så gott det gör!
P
Jag var bland de allra sista.
Juli -06 var inte med (åtminstone inte alla) Jag vet inte om det var någon från juni-06 men jag tror inte det...
Välj Bfa.Supertrevliga!
Maila dem eller kolla deras hemsida www.bfa.se
Lycka till med adoptionen!
Tack för alla kommentarer. De har faktiskt klarnat en del, men vi har inte bestämt oss riktigt. Det vi ska göra är iaf att försöka ta två organisationer.
Låter bra att ni tar två (minst). Kö kostnaden är den minsta kostnaden, det är dumt att initialt låta den styra. Det kan vara 10 000 tals eller tom upp mot 100.000 skillnad vilka land ni sedan väljer . (faktiska kostnader med tanke på att det är olika vistelse tid i olika länder och så)
Hejsan!
Angående det ni skriver om sparad kötid till ev. syskonadoption så har jag av AC fått dubbla besked, ett svar via AC svarar och ett annat på telefon. Har skickat frågan igen med den kommentaren att jag fått olika besked, men detta har jag inte fått något svar på.
På AC svarar sa man att om man startar adoption genom annan organisation så har man kvar sin kötid hos AC om man fortsätter betala sökandeavgift, men på telefon fick jag höra att om man skickade ansökan via en annan organisation så var ju den ansökan förbrukad, hemutredningen gällde inte längre (kan jag förstå då det sedan finns ett barn i familjen - så ny hemutredning är ju inet konstigt, och man får ställa sig som sökande igen alltså börja om och inte tillgodoräkna sig de år man redan stått i kö.
Någon som vet vad som gäller ???
Kötid hos AC och kötid hos t ex BFA har inget med varandra att göra. Med andra ord; drar du igång en adoption från säg BFA så har du kvar till kötid hos AC.
Det är en av anledningarna till att välja 2 organisationer, förutom det faktum att länderna och väntetider skiljer sig åt, då man nämligen på det viset "sparar" massa kötid för en syskonadoption om man i det här fallet sen skulle välja AC för syskonadoptionen.
VIll bara säga att de personer vi haft kontakt med på AC varit oerhört trevliga och tillmötesgående men det är ju en stor organisation så klart man kan ha otur och kanske stöta på någon som inte är lika bra. BFA där vi också står i kö har också varit trevliga att ha att göra med. Barnens Vänner må vara hur gulliga som helst men det är inte rätt länder för oss så de föll bort av den anledningen, likaså FFIA. Kika på vilka länder som passar och ger er bästa chanserna, det är mitt råd. Och ställ er för säkerhets skull i två köer! Lycka till!