Vi har gjort och gör det. Nackdelarna = ekonomin. Det kan vara bra att skaffa ett extrajobb, det har jag. Jag hade upphehåll från studierna i ett år men började jobba på mitt extrajobb igen (var tredje helg) när dottern var 5,5 månad, på så vis blir det lättare att leva på föräldrapenningen.
Fördelarna = många många fler! Du har mycket mer tid med ditt barn och man bestämmer friare över sin tid. Jag och dottern tog ledigt en dag sent i våras till exempel för att åka och bada, när vi märkte vad fint väder det var ute på morgonen, svårt att göra med ett 8 till 5 jobb. Hon fick visserligen börja dagis tidigt för att vi inte hade råd att föräldralediga så länge men hon behöver bara gå 7 timmars dagar, ibland ännu kortare. Dessutom har man ingen arbetsgivare att ha dåligt samvete för när man ska gå på föräldraledighet, man kommer inte efter och missar saker i jobbet, studierna är kvar ett år senare och väntar på dig helt oförändrade:) dessutom, har man redan barn när man är färdig med studierna och söker jobb löper man mindre risk att diskrimineras för att arbetsgivaren tror att man kommer att "skaffa barn och försvinna på föräldraledighet så fort man får fast jobb efter studierna". Jag och mina två syskon har alla tre fått vårt första barn när vi har studerat på universitetet, min syster har även fått sitt andra barn under sina universitetsstudier och sitt tredje under sin doktorandtid. Hon ska disputera som doktor i juridik nu i vinter:) Det har gått bra för alla oss och våra barn! Lycka till!