• vivianne

Spenderar ni "normalt" mycket på mat

Hamnade på Coops återbäringssnurra där man kunde ställa in hushållets storlek och se hur mycket en normalfamilj av den storleken enligt SCB spenderar på mat. Vi (två vuxna, två barn, inga husdjur) skulle då spendera 6600 kr/månad på mat. Det gör vi inte! 4-5000 kanske.

Hur stämmer det för er? Kolla här:
    http://www.coop.se/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spenderar ni "normalt" mycket på mat
  • 7 michelingodingar

stämde verkligen inte vi skulle enl dem handla för 13852 kr och vi handlar för mellan 7000-8000 kr. vi är två vuxna 7 barn och 2 katter

• Mandel

Vi handlar inte mat och hygienartiklar och kattmat för 7.332kr!!!
    Får nog fra bort 2.000kr ifrån den summan, minst.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Bonanza
    elovesj skrev 2010-12-05 21:22:39 följande:
    Är det alla mål då, dvs frukost, lunch och middag? Wow, vad duktiga ni är :)
    Varför är det duktigt? De lär ju inte äta särskilt rolig (och/eller nyttig mat, om de inte är undantag) mat, så jag avundas dem inte.
  • Joico

Ditt hushåll handlar varje månad mat för 4166kr.
    Ha, aldrig!

• SaraSara

För oss diffar det på 400 kr, så jag tycker nog det stämmer ganska bra. 

• myran82

5416 kr handlar vi inte för på långa vägar & då räknar jag med blöjor & annan hygien.

Vi storhandlar en gång i månaden för 1300-1600 kr. Sen småhandlar vi lite mjölk & sånt när det behövs.

Vi är 2 vuxna & ett barn (8 månader)

• alvaereva

Vi fick 5749kr/mån. Det handlar vi absolut INTE för. Vi håller oss mellan 3000-4000kr.

• Raskask
    myran82 skrev 2010-12-06 19:09:27 följande:
    5416 kr handlar vi inte för på långa vägar & då räknar jag med blöjor & annan hygien.

Vi storhandlar en gång i månaden för 1300-1600 kr. Sen småhandlar vi lite mjölk & sånt när det behövs.

Vi är 2 vuxna & ett barn (8 månader)
    Hur många måltider får ni för de 1600 kr? Eller 1200 kanske, om man räknar med ett blöjpaket i veckan, och lite schampo, balsam, tvål, diskmedel osv?
  • myran82
    Raskask skrev 2010-12-06 19:12:56 följande:
    Vi äHur många  måltider får ni för de 1600 kr? Eller 1200 kanske, om man räknar med ett blöjpaket i veckan, och lite schampo, balsam, tvål, diskmedel osv?
    Vi får mat till hela månaden. Ibland köper vi någon mat till helgen som inte var planerad när vi storhandlade.
    Vi handlar mycket billigt, rengöring, tvättmedel osv på ö&B/gekås så det blir inte varje månad.. Mitt schampo/balsam räknar jag inte in i vår mat/hygein för det köper jag max 2 gånger om året (stora flaskor hos frissan)

Det som sonen kostar mest i är blöjor, han äter av den maten vi köper, ett paket våtservetter räcker någon/några månader och vi köper skumtvättlappar (knappt 2 paket månaden).
  • Raskask
    myran82 skrev 2010-12-06 19:37:09 följande:
    Vi får mat till hela månaden. Ibland köper vi någon mat till helgen som inte var planerad när vi storhandlade.
    Vi handlar mycket billigt, rengöring, tvättmedel osv på ö&B/gekås så det blir inte varje månad.. Mitt schampo/balsam räknar jag inte in i vår mat/hygein för det köper jag max 2 gånger om året (stora flaskor hos frissan)

Det som sonen kostar mest i är blöjor, han äter av den maten vi köper, ett paket våtservetter räcker någon/några månader och vi köper skumtvättlappar (knappt 2 paket månaden).
    Ok. Äter ni frukost, lagad lunch och lagad middag? Samt lite mellanmål och frukt här och där? Sisådär 120 portioner lagad mat, 60 frukostar, och sen lite mellanmål osv?

Är alltså nyfiken och inte aggressiv .
  • myran82
    Raskask skrev 2010-12-06 19:48:36 följande:
    Ok. Äter ni frukost, lagad lunch och lagad middag? Samt lite mellanmål och frukt här och där? Sisådär 120 portioner lagad mat, 60 frukostar, och sen lite mellanmål osv?

Är alltså nyfiken och inte aggressiv .
    Vi äter middag på eftermiddag. Jag är inte stor i maten och äter bara ett mål lagad mat om dagen, sonen äter såklart oftare. 

Vi köper köttfärs för 29 kr, potatis 5 kilo/ 20 kr som ex. Ofta är det mycket 2 för 20 osv.
  • UntilTheDark
    myran82 skrev 2010-12-06 20:05:33 följande:
    Vi äter middag på eftermiddag. Jag är inte stor i maten och äter bara ett mål lagad mat om dagen, sonen äter såklart oftare. 

Vi köper köttfärs för 29 kr, potatis 5 kilo/ 20 kr som ex. Ofta är det mycket 2 för 20 osv.
    Har mycket svårt att tro att du/ni får i er det ni behöver näringsmässigt.
  • myran82
    UntilTheDark skrev 2010-12-06 20:12:50 följande:
    Det lider ingen brist vad vi vet. Vi äter varierat och sånt vi gillar.  skulle kunna lägga ner mer pengar på mat om vi ville/behövde men vi äter det vi tycker är gott.
  • RebeccaE

2 vuxna, 1 barn och inget husdjur. 5416 kr
    Vi handlar för 4000-4500 kr/månad

• Titiou
    UntilTheDark skrev 2010-12-06 20:12:50 följande:
    Gammal tråd, men jag tror det är mkt möjligt att få en bra näringsriktig kost på den budgeten, om man är liten i maten. Jag och min sambo har i perioder varit tvungna att pressa ner matkostnaderna till ca 2000 kr (inklusive hygienartiklar, men där köper vi billigt) i månaden. Då äter vi båda ganska mkt mat tror jag, iaf min sambo som tränar mkt och äter mkt därför. Men då har vi köpt bara det allra billigaste: billigt kött men också mkt torkade linser och bönor, billiga grönsaker (max 10-15 kr/kg), billigaste knäckebrödet och egengjort bröd istället för dyrt bröd, havregryn istället för flingor osv. Inget extra "gott" såsom chips, juice osv. Det är inte speciellt roligt, men det går.
  • gbgumman

Två vuxna två barn Max 5000kr handlar varje helg och det blir då Max 1200kr ofta mindre.

• Eisa

Jag vet faktiskt inte vad vi handlar för. 1 vuxen och 1 barn. Kanske 3000 kr? Köper allt ekologiskt så det blir ju lite dyrare för det, men äter å andra sidan mycket vegetariskt vilket är rätt billigt.

• Dina08

Jag har gått igenom våra kontoutdrag och inkluderat utemat någon gång i månaden, småinköp, chips etc, förbrukningsvaror och blötmat till katten så landar vi på 8000kr/mån. Två vuxna och två hungriga tonåringar. Köper mycket ekologiskt och gör av med kopiösa mängder mjölk och bröd.

Svar på tråden Spenderar ni "normalt" mycket på mat