• Honeyrose

Ni som smorde er mage, fick ni bristningar?

Ni som smorde er mage, fick ni bristningar? Hur ofta smorde ni och med vad? Om ni fick bristningar, när kom de?

• Svar på tråden Ni som smorde er mage, fick ni bristningar?
  • CyberNova

Jag smorde inte alls och fick inga bristningar så jag tror inte den där teorin stämmer, det är nog genetiskt

• April barn

Jag började smörja runt v.35+ då började det klia men hade inga bristningar. Har smörjt med vanliga hudkrämer från affären (LDB med grönt te och nått mer, samt apotekets utan parfym) V40+1 och fortfarande inte en bristning.
    Men jag tror inte de har med krämen att göra, hade nog inte fått det annars heller, hade nog kliat sönder den istället ;)

• mimosa2000

Jag smörjde 2 ggr om dagen med weleda graviditetsolja. Fick sjuuuuuuuuuuuuuuuukt mycket bristningar. Nu med nr två skiter jag i det ser redan ut som en batikmage ändå.

• ZbrushEr

1 barnet smorde in=nej inga bristningar
    2 barnet smorde inte in=bristningar
    3 barnet smorde in=inga nya bristningar
    4 barnet smörjer in= hoppas slippa nya
    Jag använder cocoa butter stick köpes på Body Shop

• noraa

Jag smorde och smorde och smorde med feta krämer, oljor, vad som helst. Hade någon sagt att margarin var effektivt hade jag smort med det. Men jag fick bristningar ändå, dom kom i slutet av graviditeten vid sidan av magen, båda sidor. Det kändes inte som någon katastrof då och det känns inte som någon katastrof nu. Magen drog ihop sig fint och mina strimmor är fina påminnelser om vad vi gick igenom, min kropp och jag.

• Jaja88

japp, men tyvärr har jag hela magen full av bristningar iaf! Tråkigt är det. Genetiskt säger de men ingen annan i släkten har fått det.

Maximal otur antar jag!

• Jaja88
    Jaja88 skrev 2010-12-06 18:38:30 följande:
    japp, men tyvärr har jag hela magen full av bristningar iaf! Tråkigt är det. Genetiskt säger de men ingen annan i släkten har fått det.

Maximal otur antar jag!
    använde även weledas förberedelseolja för underlivet. Men fick iaf en total sfinkterruptur och djup vaginal bristning, så jag tror inte så mycket på krämer och grejer mer.

Som sagt maximal otur!

Men sonen är underbar så det är ju klart värt alla kroppsliga missöden <3
  • Sarah84

Smorde ofta med första barnet & fick brisntingar, smorde inget med nr2 & fick inga bristningar.
    Varför skulle salva hjälpa? Då det är hormonellt.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • duvetmia
    Jessiicaa89 skrev 2010-12-06 15:09:13 följande:
    oj hjälper den mot bristningar som redan finns där? För gott eller måste man smörja livet ut? :P
    Jag gjorde ett uppehåll på typ 3-4 månader. De jag hade då är fortfarande mindre framträdande iallafall :)
  • JagOchDu2

Jag smorde in mej med Weledas olja mot bristningar morgon och kväll, och ldb:s hudkräm efter varje duch på hela kroppen. Har fått en ljus bristnig på varje sida på höfterna som knappt syns nu efter. Ångrar dock att jag inte smörjde in rumpan och lår med det oxå. Har fått ngra ljusa bristningar där. Så JAG tror absolut att insmörjning med WILEDA och annan kräm hjälper i stor grad MEN inte helt. Men det är ju helt naturligt med ngra strimmor efter att man fått en liten stjärna ;) och helt klart värt varenda skavank :)

• JessiWill
    duvetmia skrev 2010-12-06 20:29:18 följande:
    Jag gjorde ett uppehåll på typ 3-4 månader. De jag hade då är fortfarande mindre framträdande iallafall :)
    Åh häftigt Har du lust att länka vilken du hade? sökte men hittade 2 olika med samma namn :P
    William <3
  • Ogi

Säkert flera som sagt det innan, men tydligen spelar det ingen roll om man smörjer eller inte - det är hormonerna som till större delen bestämmer om bristningarna kommer eller ej. Jag smorde då och då med en kräm från Tjeckien, som tydligen skulle vara kanonbra. Jag var inte speciellt aktiv med smörjningen dock, tog bara när jag kom ihåg det. Jag fick några bristningar EFTER förlossningen! Trodde jag skulle klara mig, men icke :D

• RMM

Jag smorde med vanlig hudlotion. Magen var fin och slät som en babyrumpa. När babyn var född och magen säckat ihop såg jag att jag hade lite läkta/vita bristningar runt naveln. Mkt konstigt att jag inte sett dem under graviditeten..? Fattar ingenting!

• candlelight
    RMM skrev 2010-12-07 12:23:48 följande:
    Jag smorde med vanlig hudlotion. Magen var fin och slät som en babyrumpa. När babyn var född och magen säckat ihop såg jag att jag hade lite läkta/vita bristningar runt naveln. Mkt konstigt att jag inte sett dem under graviditeten..? Fattar ingenting!
    Samma här!
  • Annnizzz

Jag fick endast 3 små bristningar vid mitt ärr vid navlen. Jag använde body shops krämen =)

• Kimmylee

Jag gick upp 23 kilo (är ganska kort) och hade en GIGANTISK mage. Smörjde inte och har inte fått bristningar. Däremot har inte magen försvunnit men misstänker att kräm inte hjälper mot det...

• vildovacker1

Jag arbetar som hudterapeut och ville bara fälla in lite...tackar för alla tips jag själv fått ta del av =)

Precis som i ansiktet har alla olika slags hud och hormonell betingat. Precis som med acne, eksem, rosacea, ålder eller andra tillstånd som huden (mestadels ansiktet) kan få så spelar ingen kräm eller olja någon som helst roll.

Däremot och den anledning till varför vi tvättar och smörjer in ansiktet är att hjälpa huden så mycket som möjligt. Vi kan aldrig ta bort orsakerna men dämpa symptomen. Precis som en kund med acne absolut fortfarande och förmodligen kommer fortsätta få finnar så kan bra hudvård hjälpa till att dämpa och att det går över snabbare.

Jag är gravid nu med första barnet och jag tänker använda olja. Vad jag har för hud och elastisitet kommer förmodligen ha stor betydelse om jag får bristningar eller inte. Kanske kommer oljan hjälpa mig att få mindre eller inga alls....sen tror jag även på att hjälper man till att göra huden smidig kan ev bristningar gå tillbaka och blekna snabbare =)

Läst runt lite och iom innehållsförteckning så lutar det åt weledas havandeskapsolja just nu.

Jag säger inte att någon har rätt eller fel här, har märkt då jag är ganska ny här att människor har en tendens att börja tjaffsa genom trådarna istället för att fortsätta ge tips till TS.
    Hormonellt, JA 
    Genetiskt, JA
    Miljö, JA
    Hudvård, JA 
    Dvs alla har rätt, alla får absolut göra som dom vill.. =))

Svar på tråden Ni som smorde er mage, fick ni bristningar?