Tips eftersökes 3 åring med vredesutbrott!?!
Hej!
Vår underbara 3 åring (väldigt tidig i utvecklingen) får hemska utbrott (för småsaker). Ni i liknande situationer, HUR hanterar ni det??? Mottager tacksamt tips!!
Trevlig helg!!
Hej!
Vår underbara 3 åring (väldigt tidig i utvecklingen) får hemska utbrott (för småsaker). Ni i liknande situationer, HUR hanterar ni det??? Mottager tacksamt tips!!
Trevlig helg!!
Mycket utevistelse i förebyggande.
Jämnt blodsocker, mycket bekräftande och vila och sysselsättning.
JAg svettas mest när han bryter ihop...I värsta fall mutar jag honom
Ja förebyggande är säkert bra! Då slipper man ju förhoppningsvis problemen:) Det ska jag anamma mera.
Mutning har funkat hittils men inte längre, inget duger.....jag svettas också....hehe
Tack för tipsen!!!!!!
Blodsocker, håller med, det försöker jag underhålla så gott det går....
tack!
Min får oxå lite mycket utbrott vissa dagar. Särskilt om han får börja styra och ställa. Ju mer han får som han vill desto argare blir han. så han brukar få två alternativ istället. Två alternativ som leder honom dit jag vill. Det fungerar väl iaf ibland...Eller så säger jag abrupt nej och för honom in på något annat. Inte alltid jag har fantasin dock
Jag har oxå hamnat i mut/hot träsket med min treåring, men som sagt inget som hjälper. Jag kommer söka hjälp på BVC på måndag. Orkar inte mer hållt på ett år nu. Jag kanske får tips jag kan dela med mig av
Min 3-åring får utbrott ganska ofta, speciellt om det är dags att äta eller om hon är trött, eller uttråkad. Tillgodoser man allt det där så blir det inga utbrott nästan.
Muta och hota har slutat fungera för länge sen. Det enda som fungerar är att sätta sig ner i hennes nivå och bara prata lugnt, försöka förklara och kompromissa.
Hej!
Min situation utspela sig med början för 13 år sedan. Mitt ex har en son som var fyllda fyra år då. Han kunde på 3 röda sekunder tömma sitt rum på leksaker. Han sparkade och slogs också. med tiden som gick klarade inte mitt ex av hans utbrott och det föll på mig att lugna ner honom. Det gällde att vara snabb så man hann att avärja hans slag mot en och på samma gång fånga in honom i sin famn låsa armar och ben tills han hade lugnat sig. Fast han skrek och försökte ta sig loss , klaga på att han blev varm var det bara att hålla han kvar till man satt och bara tröstade han. Det var mycket tufft för en liten grabb på 4-7 år kan vara stark när han är arg. Dagis kopplade in en bra barnpsykolog som hjälpte och stötade oss. V i fick gå också i en kanadesisk föräldra utbildning (Den utbildningen visade mer hur man inte skulle gör än vad man skall göra i olika situationer) och vi hamnade också i en lekterapi (Som förstörde allt vi hade arbetat fram med psykologen). När han hade fyllt 8 år flyttade vi till en lite by med en liten byskola max 60 elever från 0 (förskoleklass ) - 6 klass. Han lugnade sig lite, men kunde ha några utbrott. I 5 klass fick han diagnos ADHD. Innan och efter diagnosen gick vi (med stor misstro i början) till familjeresurs och pratade. Med tiden som gick växte förtroendet och kände ett stort stöd, att vi vissa gånger fick höra "de här klara ni ju fint, ni vet ju vad ni ska göra". men det var fortfarande jag som tog hand om utbrotten, fast de var ju lugnare. Med diagnos och medicin gjorde det mycket lugnare.
Hjälp och stöd finns, var inte rädda för att söka hjälp. Ni är inga dåliga föräldrar bara för ni söker hjälp , barn kommer inte med en instruktionsbok.
Varma hälsningar
några bra tips,
säg ordet NEJ så lite du bara kan.
Om du säger det så slutar de att lyssna och det du säger efteråt hör de inte.
Du behöver inte svara på deras frågor med ja eller nej alls utan komendast med en förklaring.
säg vad de får och ska göra, inte vad de inte får göra eller gjorde fel.
Du kan tex inte säga, akta dig om de står framför tvn utan du får säga, kan du sätta dig i soffan du är ivägen.
ett dirket påpekande vad de ska göra är mycket effektivare än att tala om vad de gör fel.
beröm så mycket du kan, även om du fått tjata på det barnet ska göra i en timme och barnet haft sitt vredesutbrott undertiden så när barnet så väl gör det du önskar av det så beröm mycket, kramar och klappa pussa och aplodera.
Precis som till en hund faktiskt, man berömmer när de gör rätt.
Säg inte saker i negativ form, säg dem alltid i positiv form, tex säga inte
du får inga julklappar om du inte äter middagen.
Säg att barn som äter middagen får ju jättefina julkappar...
vad önskar du dig, och sen tex låt barnet få rabbala alla saker de önskar sig och en tugga för varje önskning.
När barnet så väl har sitt vredesutbrott så ge inte upp, visa att du finns där, fast barnet vill putta iväg dig så är det precis tvärtom egentligen, barnet vill att du ska finnas där och orka med humöret, visa att du älskar barnet.
jag har en dotterpå 3 och det är en del lirka och hon har ett humör som ingen annan här haft.
Jag vet att när vi äter mat så serverer jag henne ingen mat innan hon ber om att få den på tallriken, vilket hon alltid vill efter ett tag men om jag lägger upp den för tidigt så sätts gråten igång.
Iblnad måste man lirka lite.. allt för lungts skull det är det värt.
Tack snälla ni för era tips och att ni tar er tid!! Många bra o användbara:):)
Singelpappa1977>> Vilken resa, 13 år, skönt att det har blivit bättre och under kontroll. Måste varit jobbigt för er son. Ang. ADHD, det är tur att vi lever idagens samhälle, förr i tiden kategoriserades de barnen som sinneslösa, bråkiga problembarn och fick ingen hjälp, inte heller föräldrarna. Trots att det är mycket vanligt.
Idag fick vi remiss till en familjepsykolog, han ska försöka leda oss rätt i kaoset. Känns skönt är det värst för er på eftermiddagarna oxå?
Jag har en två åring som har börjat på sitt treårs trots...
Det viktiga i ett barns liv är rutiner... Mat och sov rutiner är ett måste om man vill slippa konflikter...
Men när en konflikt dyker upp, så har jag annamat en bra metod...
1. Se situationen
2. Acceptera situationen
3. Agera
Av någon konstig anledning, så brukar det vara skönt att falla tillbaka på denna metod...
Annars när det gäller barn:
Använd aldrig ordet INTE, barn hör nämligen ej det ordet...
Om du säger till ett barn: Du får INTE hoppa i soffan
Så hör barnet: Du får hoppa i soffan
När min son hoppar i soffan, brukar jag säga:
Du får väldigt gärna hoppa på golvet
Det brukar av någon konstig anledning funka...
Till singelpappa 1977:
När det gäller ADHD barn, så tycker jag inte att man ska hålla fast dom ( det brukar förvärra situationen )...
Medicinering funkar jätte bra... Men oxå att hålla extremt städat och rent...
ADHD barn ska ha så lite saker framme i sitt rum som möjligt...
Helst så lite saker framme som möjligt i hela hemmet... När ett ADHD barn får utbrott, så är det bra att gå ut om möjligheten finns... Se till att dom har saker som dom kan kasta å ta ut sin ilska på, tex en liten mjuk boll...
Vi har en 3 åring som vi inte riktigt kan hantera heller. Vi ska gå en "mini-kometutbildning" (vi har gått den vanliga Komet för våran 13 åring).
3 åringen är riktigt riktigt arg, väldigt ofta....
Vad är denna komet-utb?
Har en treårig son som minst sagt styr och ställer, tror han iaf.
Det har börjat gått ut väldigt mycket på hans lillasyster och man känner sig
som världens tjatigaste och tråkigaste mamma!