Ellaria skrev 2011-02-03 12:43:38 följande:
Nej? Eller ptja, det beror nog på var man bor. Jag bor i Lincoln, själv arbetslös hittills men mina vänner har heltidjobb (en som säljare på Currys (typ elgiganten) och en med ett fysiskt krävande jobb) och tjänar ALDRIG mer än 10 000 kronor efter skatt. Minimilönen här ligger på ~60 spänn i timmen.
tahira skrev 2011-02-03 14:10:59 följande:
Citerade fel inlägg ovan, som ni märkte. Nu är det rätt.
Det är klart att det finns lågavlönade arbeten även i UK.
Jag menade mer att lönen man får för kvalificerade arbeten här ofta är i proportion till levnadskostnaderna. Det är inte så att en utbildad och doktorerad ingenjör, till exempel, tjänar lika lite pengar som i Sverige men måste betala fem gånger så höga hyror och lägga dubbelt så mycket pengar på mat. Då hade nog väldigt få varit beredda att flytta hit, framförallt familjer.
Sedan är det ju lättare att få de där riktigt välbetalda arbetena här, eftersom många branscher helt enkelt inte finns i Sverige.
Och så finns det alla jobb med lön som ligger nånstans mittemellan. Min sambo är mellanchef inom NHS. Ett intensivt jobb med långa dagar och ansvar för personal, budget, osv. Jag tror faktiskt inte (efter lite googling - jag har inte jättekoll på löneläget i Sverige) att han tjänar så mycket mer än vad han skulle göra i Sverige. Knappast tillräckligt mycket för att väga upp skillnaden i boendekostnad.
Som alltid är det stor skillnad på privat och offentlig sektor. En vän till min sambo jobbar som sekreterare på ett privat företag, och tjänar ungefär lika mycket som min sambo. En mellanchef på samma företag tjänar enligt henne ungefär dubbelt så mycket.