• Sunflower10

Flytta tillbaka till Sverige fran England - tips!

Hej

Ar det nagon som har flyttat tillbaka till Sverige efter manga ar utomlands?? Sjalv bor jag i UK sedan 14ar tillbaka och borjar fundera om det ar dax att flytta tillbaka? Inga barn, ingen man men kanner nu nar man ar singel och med aldern att det kanske ar dax. Sitter nu och tanker vad som ar prons och cons med Sverige och att vara kvar i Enland?

Vad ar det man ska takna pa? Hur svart ar det att flytta tillbaka? Vad kande ni nar ni gjorde det?

Tack pa forhand!

• Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige fran England - tips!
  • SkiptonMaria

här finns en del bra grejer att läsa, iofs så är de flesta föräldrar, med en utländsk partner i bagaget, men kanske hjälper lite iallafall? 

www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-45/m45191251.html

vi hade mer eller mindre bestämt oss för att flytta tillbals från UK till Sverige nästa sommar, men när vi började titta riktigt nära på alla olika "områden" dvs ekonomi, skola, fritid osv osv så bestämde vi oss för att stanna i UK

lycka till... 

• Amber1975

Jag är också intresserad av att veta höra hur det gått för folk som flyttat tillbaka. Vi kollar lite på att flytta till Sverige, men det känns som om vi kan leva betydligt billigare här. Åh jag vet inte, ändrar mig fram och tillbaka hela tiden.

• Sunflower10
    SkiptonMaria skrev 2010-12-05 16:26:28 följande:
    här finns en del bra grejer att läsa, iofs så är de flesta föräldrar, med en utländsk partner i bagaget, men kanske hjälper lite iallafall? 

www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-45/m451912...

vi hade mer eller mindre bestämt oss för att flytta tillbals från UK till Sverige nästa sommar, men när vi började titta riktigt nära på alla olika "områden" dvs ekonomi, skola, fritid osv osv så bestämde vi oss för att stanna i UK

lycka till... 
    tack for lanken, ar forvanad att ni tycker att allt ar dyrare i Sverige, oftas far jag hora att det ar dyrare i UK speciellt nar du har barn.

Sjalv, har jag inga barn just nu men har funderar att flytta till Stockholm lange och nu kanns det som det ar dax att ge sverige en chans, nu eller aldrig. Alskar UK och haft bra 14 ar har men ibland ar det kanske dax att forsoka nagot nytt.
  • tahira
    Sunflower10 skrev 2010-12-05 20:32:23 följande:
    tack for lanken, ar forvanad att ni tycker att allt ar dyrare i Sverige, oftas far jag hora att det ar dyrare i UK speciellt nar du har barn.
    Samtidigt tjänar man ju också mer i UK...
    Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • MamaC

Hej,

Jag och min engelska man och våra två barn har flyttat fram och tillbaka några gånger nu mellan England och Sverige..Vi flyttade till England (windsor) när vi inte hade barn, när vi fick vår äldsta son för 7 år sen fick jag panik och ville flytta tillbaka till Sverige direkt...och vi gjorde det när sonen var 4 månader. VI gjorde också en lista med pros and cons och allt lutade positivt åt Sverige. Sen bodde vi i Sverige i 5 år och verkligen tragglade och kämpade med att få livet och vardagen att funka. Svårt för min man att få jobb och bra jobb (även om han hade bra erfarenhet, lärde sig skaplig svenska tillslut etc..) och vi började sakna livet och kulturen i England. Nu för två år sen flyttade vi tillbaka igen till England och är jätteglada för det..Saknar sverige massor såklart, men vi gillar livet och vardagen här..

Jag och några tjejer till skriver i våra bloggar på www.mammasegen.com om livet som svensk mamma utomlands..
    MIn är mrs g http://www.mammasegen.com/bloggar/camilla
  • Vanadis

Hej!
    Jag och min engelske man och var 7 manaders dotter har oxa starka fudneringar pa att flytta till Sverige. Jag har bott i England i 3 och kanner speciellt nu nar vi har barn att jag skulle vilja vara narmare mina foraldrar. Men det verkar sa himla svart for min man att fa jobb. Min man som inledningsvis var oerhort entusiastisk borjar nu inse hur knepigt det ar om man inte kan spraket och inte arbetat som nagot annat an arkeolog.

• Ellaria
    tahira skrev 2010-12-07 11:17:59 följande:
    Samtidigt tjänar man ju också mer i UK...
    Nej? Eller ptja, det beror nog på var man bor. Jag bor i Lincoln, själv arbetslös hittills men mina vänner har heltidjobb (en som säljare på Currys (typ elgiganten) och en med ett fysiskt krävande jobb) och tjänar ALDRIG mer än 10 000 kronor efter skatt. Minimilönen här ligger på ~60 spänn i timmen.
    Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • Kabbela

Jag flyttade tillbaks till Sverige efter drygt tio år i London. Detta var 2001 så saker och ting kan ha ändrats.
    Något jag tyckte var knepigt var att komma in i rullorna. Det tog många turer till skattemyndigheten innan jag "fanns" i Sverige.
    Ekonomiskt hade jag det bättre i England. Den utbildningen jag fick där räknas inte i här, så jag bytte helt bransch. Fick börja om lite från början, då många arbetsgivare inte såg mina engelska erfarenheter som likvärdiga som om dom var svenska.
    Jag kommer ihåg att det var underbart att känna sig varm även på vintern, till och med i bilen. Å andra sidan är vintern väldigt lång här hemma...
    Fann också att det var svårt att återknyta kontakten med gammla vänner. De flesta hade hunnit skaffa sig man och barn, medans jag var single.
    Ett annat problem var språket. Jag flyttade dit när jag fyllde 20, jag pratade nästan ingen svenska alls under dessa år så min "vuxna" svenska var dålig. Har fortfarande lättare att argumentera på engelska.

Lycka till med ditt beslut!

• tahira
    Vanadis skrev 2011-02-03 12:20:48 följande:
    Hej!
    Jag och min engelske man och var 7 manaders dotter har oxa starka fudneringar pa att flytta till Sverige. Jag har bott i England i 3 och kanner speciellt nu nar vi har barn att jag skulle vilja vara narmare mina foraldrar. Men det verkar sa himla svart for min man att fa jobb. Min man som inledningsvis var oerhort entusiastisk borjar nu inse hur knepigt det ar om man inte kan spraket och inte arbetat som nagot annat an arkeolog.
    Det är klart att det finns lågavlönade arbeten även i UK.

Jag menade mer att lönen man får för kvalificerade arbeten här ofta är i proportion till levnadskostnaderna. Det är inte så att en utbildad och doktorerad ingenjör, till exempel, tjänar lika lite pengar som i Sverige men måste betala fem gånger så höga hyror och lägga dubbelt så mycket pengar på mat. Då hade nog väldigt få varit beredda att flytta hit, framförallt familjer.

Sedan är det ju lättare att få de där riktigt välbetalda arbetena här, eftersom många branscher helt enkelt inte finns i Sverige.
  • tahira
    Ellaria skrev 2011-02-03 12:43:38 följande:
    Nej? Eller ptja, det beror nog på var man bor. Jag bor i Lincoln, själv arbetslös hittills men mina vänner har heltidjobb (en som säljare på Currys (typ elgiganten) och en med ett fysiskt krävande jobb) och tjänar ALDRIG mer än 10 000 kronor efter skatt. Minimilönen här ligger på ~60 spänn i timmen.
    Citerade fel inlägg ovan, som ni märkte. Nu är det rätt.

Jag menade mer att lönen man får för kvalificerade arbeten här ofta är i proportion till levnadskostnaderna. Det är inte så att en utbildad och doktorerad ingenjör, till exempel, tjänar lika lite pengar som i Sverige men måste betala fem gånger så höga hyror och lägga dubbelt så mycket pengar på mat. Då hade nog väldigt få varit beredda att flytta hit, framförallt familjer.

Sedan är det ju lättare att få de där riktigt välbetalda arbetena här, eftersom många branscher helt enkelt inte finns i Sverige.
  • Sunflower10

tack alla, det later att det ar lite splittrade asikter och tungt att flytta tillbaka till sverige. Mina planer ar fortfarande att flytta i maj i ar och forsoka att bosatta mig i Stockholm. Det jobbiga ar ju att som ni sager kulturen i England ar roligare och man far lattare jobb. Nagra mer som har gjort flytten och upplevd bade  prons and cons?

• frökenpiggy
    Ellaria skrev 2011-02-03 12:43:38 följande:
    tahira skrev 2011-02-03 14:10:59 följande:
    Citerade fel inlägg ovan, som ni märkte. Nu är det rätt.

Och så finns det alla jobb med lön som ligger nånstans mittemellan. Min sambo är mellanchef inom NHS. Ett intensivt jobb med långa dagar och ansvar för personal, budget, osv. Jag tror faktiskt inte (efter lite googling - jag har inte jättekoll på löneläget i Sverige) att han tjänar så mycket mer än vad han skulle göra i Sverige. Knappast tillräckligt mycket för att väga upp skillnaden i boendekostnad.

Som alltid är det stor skillnad på privat och offentlig sektor. En vän till min sambo jobbar som sekreterare på ett privat företag, och tjänar ungefär lika mycket som min sambo. En mellanchef på samma företag tjänar enligt henne ungefär dubbelt så mycket.
Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige fran England - tips!