• MickeN1973

Fattiga är dummare?

Är det så att fattiga är dummare än oss andra, då de bevisligen inte klarar av att skaffa en god försörjning?

• Svar på tråden Fattiga är dummare?
  • giftfri
    Red Velvet skrev 2010-12-05 15:41:08 följande:

Var får du pengar ifrån då? A-kassa, soc, bankkontot?
    Har du planerat att gå tillbaka till arbetslivet någon gång eller ska du äga din tid resten av livet?

(Kan inte kommentera ditt inlägg innan jag har lite vakgrundsinfo)
    Tänker inte gå tillbaka till arbetslivet, å pengarna kommer idag från rätt gjorda placeringar å min frus arbete, hon vill jobba, det vill inte jag.
    Hade kunnat ha A-kassa, å plockat ut mina 400-450 dagar  (har glömt vilket) jag har/hade rätt till, men jag överlåter dom till nån som behöver dom bättre..
  • Gentleman
    Gentleman skrev 2010-12-05 15:25:38 följande:

Om du definerar dummare som obildade och avsaknad av vett och etikett så ja, fattigare är generellt dummare.

Hmm måste kanske korrigera mig lite, finns otroligt mycket fattiga studenter och arbetslösa akedemiker så ta mina kommentarer med en skopa salt.
  • Red Velvet
    giftfri skrev 2010-12-05 15:49:55 följande:
    Tänker inte gå tillbaka till arbetslivet, å pengarna kommer idag från rätt gjorda placeringar å min frus arbete, hon vill jobba, det vill inte jag.
    Hade kunnat ha A-kassa, å plockat ut mina 400-450 dagar  (har glömt vilket) jag har/hade rätt till, men jag överlåter dom till nån som behöver dom bättre..
    Men då är ni inte fattiga? Då behöver du ju inte ta åt dig.
  • Red Velvet
    Gentleman skrev 2010-12-05 15:51:29 följande:
    Hmm måste kanske korrigera mig lite, finns otroligt mycket fattiga studenter och arbetslösa akedemiker så ta mina kommentarer med en skopa salt.
    Jo fast du skrev ju faktiskt "generellt" så studenterna faller mellan lite.
  • Rumpetroll

Man kan vara fattig men rik på livet. Och inte är man dum för man är fattig. Ett jävla dumt påstående.

Jag lever på A-kassa men inte är jag dum för det.

• giftfri
    Red Velvet skrev 2010-12-05 15:52:51 följande:
    Men då är ni inte fattiga? Då behöver du ju inte ta åt dig.
    Jag tar inte år mig, tycker bara frågeställningen är idiotisk.., i enbart USA, finns i så fall 30-35 miljoner dumma i dag..
  • roflmao
    giftfri skrev 2010-12-05 15:57:34 följande:
    Jag tar inte år mig, tycker bara frågeställningen är idiotisk.., i enbart USA, finns i så fall 30-35 miljoner dumma i dag..
    ...
  • jådåsåatt

Jag är fattig just nu för att jag pluggar utan att få pengar från CSN. Gissar att jag kommer känna mig rätt smart när jag är färdig med min utbildning utan att ha ett öre i studielån.

• giftfri
    jådåsåatt skrev 2010-12-05 19:02:11 följande:
    Jag är fattig just nu för att jag pluggar utan att få pengar från CSN. Gissar att jag kommer känna mig rätt smart när jag är färdig med min utbildning utan att ha ett öre i studielån.
    Det är absolut supersmart, å det har vi lyckats få våra ungar att förstå, så dom är skuldfria å slapp börja sina egna liv på minus..
  • Afrodisiac

Jag skulle vilja säga att sådant (fattigt ) resonemang tyder på dumhet, inte ekonomi.

• KristenTjej84

Nej det tror jag inte.
    Man är inte fattig för att man väljer det, man är fattig på grund av olyckliga omständigheter.
    Här kommer en lista på möjliga orsaker till fattigdom, bland annat i Sverige:

1. Arbetslöshet, man kanske har arbetat hårt men företaget gått i kurs, eller tvingats sparka flera hundra anställda på grund av nedskärningar. Eller så har man aldrig fått fast anställning, fast man sökt 1000 jobb då det är andra som konkurrerar om samma jobb, och de blir bara fler varje år då ungdomar tar studenten och fler nedskärningar.  Får man inte fast anställning eller chans till att jobba, får man inte heller erfarenhet, något arbetsgivarna helst vill att man ska trolla fram.
    Eller så kanske man har pluggat till något yrke som man tyckte om och skulle älska att arbeta med, men just den utbildningen till det jobbet inte eftersöks så flitigt på arbetsmarknaden.

2. Svårigheter med språket, vanligtvis gällande nyinflyttade invandrare som har flyttat till Sverige i vuxen ålder och har svårigheter att lära sig svenska språket, som får problem i arbetsmarknaden just på grund av det.
    I vårat samhälle så är det otroligt viktigt att man kan både tala och skriva svenska flytande, detta har jag märkt då jag själv sökt jobb. Kanske slutar med att Ahmed som var tandläkare i Iran, kanske får jobba som städare i Sverige.

3. Sjukdom, vissa kan inte arbeta på grund av att de helt enkelt är sjuka. Min pappa är t ex förtids pensionerad då han har fått 5 strokes. Därmed så får han mindre pengar på grund av det.
    Finns även dom som har fibromyalgi och varje rörelse är ren och skär smärta.
    Sen så finns det också dom som på grund av olyckshändelser eller dylikt på t ex arbetsplatsen, fått så stora belastnings skador att de inte heller kan jobba.
    För att inte tala om folk som blir utbrända på grund av stressen! alla ni kvinnor som jobbar inom vården vet säkert vad jag pratar om.
    Lycka till med att ha en lysande ekonomi, om du är sjukskriven och ensamstånde mamma till 5 barn då din man stack eller tvärtom(ensamstående pappa). Eller så kanske din andra hälft dött.

4. Kostnaden på kläder, skolböcker och klassresor samt allmänna kostnader för resor med buss/ tåg. Som vuxen resande utan bil så kostar ju ett SL kort nästan 700kr vilket är mycket.
    Bara jag som märkt att så fort man ser ett par barnskor, som har bra kvalitét och inte är slitna, så får man hosta upp 400kr? och det är bara skorna. Man måste även ha råd med 200kr jacka, strumpyxor, mössor, vantar som ibland kommer bort på skolan o dagis, extra kläder osv. Dyrt nog om man bara har ETT barn..
    Ja just det, glömde alla födelsedagsfester också.

Men detta betyder inte att man är dum. Ibland händer det saker som man inte rår för och då spelar det ingen roll om man har iq på 150 eller 80!

• hilife
    AquariusGirl: Bra inlägg, det förklarar mycket.

Rent filosofiskt skulle man kunna spinna vidare. Varför anses man som en idiot om man är fattig? Är pengar det som ska styra allt i världen? Är man framgångsrik bara för att man har en porsche och har massa pengar? Är framgång ALLTID samma sak för alla människor? Är lyckan att ha ett välbetalt jobb eller finns det andra värden i livet som kan vara värt MER?

Vi som människor jämför oss lite för mycket. Jag gör det definitivt, mina vänner gör det, du och dina vänner gör det säkert ni med. Funderar ni över vad som är viktigt i livet, det är inte fel att stanna upp och se, vad just jag har med mig i mitt liv, vad är bra för mig? De svaret som då kommer, är nog sanningen, för dig.

Hur är man när man är dum? Är det när man inte vet om att man borde gjort något med sitt liv men lever det ändå? Därmed är man okunnigt lycklig och lever sitt liv utan att ha några större problem. Kan man anse att man nått lycka då, utan pengar? Om det är sant, vem är dum då?

Oj, jag får nog lägga mig och fundera på vad jag egentligen är... Tungan ute

/Hlife
  • Rondo

jag är fattig pga förtidspension pga sjukdom,jag är verkligen inte dummare än nån annan!

• Rondo
    7 små apor skrev 2010-12-05 04:26:46 följande:
    Definera "fattig".
    för mig är fattig,vi som har under 7.000kr netto.
  • Sarah f

Vissa är det, en gammal bekantskap tyckte sig inte ha råd med faackavgiften när han gick arbetslös. Då blev han av med alltihop, men hävdade ändå efteråt att han inte hade råd att betala avgiften.
    Hm...

Svar på tråden Fattiga är dummare?