• Anonym (psykopat)

sonens pappa är psykopat. ska man gå till rätten eller låta bli?

är mer rädd för vad som kan hända om jag går till rätten. nu träffar sonen pappan kanske 3 ggr i halvåret och på mina villkor. tror ej att han slår sonen, men är mycket ego och ignorerar när dom väl är själva. han träffar honom när det passar och av egosjäl och bryr sig bara om det yttre och fejkar kärlek. det blir ett helvete om jag går till rätten tror jag. kanske han tappar intresset helt när han hittar någon ny kan man hoppas. sorgligt för sonen, men det bästa. är rädd hela tiden. han hade honom i helgen och sonen blev sjuk, han kunde inte hantera det och jag kom till undsättning för sonens skull. han pratar om att resa med sonen. hoppas verkligen inte att det blir av. gör det bara för syns skull, men att han skulle lämna sonen till nån barnvakt för att gå o roa sig. usch. ont i magen av det här. vad är det bästa att göra? låta det gå?erfarenhet?

• Svar på tråden sonens pappa är psykopat. ska man gå till rätten eller låta bli?
  • missworld

Tack :) Jag är så trött på folk som använder tesen psykopat som ett skämt. Jag ser och hör det ofta, på tv, på filmer, på internet.. Folk förstår inte att det är en allvarlig sak. En psykopat är någonting helt annat än vad folk verkar tro.
    När jag då läser något sånt här, om en mamma som vill få hjälp för att hennes barns pappa är psykopat, och folk reagerar så här, är det ännu värre!
    Varje gång jag ser ordet psykopat så hugger det till i bröstet och jag får hjärtklappning. "Vad har de skrivit nu?" tänker jag och förbereder mig på saker som inte är sanna. Nu är jag nog extra känslig då det är min pappa som är psykopat och jag på något sätt ändå älskar honom, men jag hatar när folk använder det ordet i helt fel form.

• Kajee
    missworld skrev 2010-12-07 17:55:07 följande:
    Tack :) Jag är så trött på folk som använder tesen psykopat som ett skämt. Jag ser och hör det ofta, på tv, på filmer, på internet.. Folk förstår inte att det är en allvarlig sak. En psykopat är någonting helt annat än vad folk verkar tro.
    När jag då läser något sånt här, om en mamma som vill få hjälp för att hennes barns pappa är psykopat, och folk reagerar så här, är det ännu värre!
    Varje gång jag ser ordet psykopat så hugger det till i bröstet och jag får hjärtklappning. "Vad har de skrivit nu?" tänker jag och förbereder mig på saker som inte är sanna. Nu är jag nog extra känslig då det är min pappa som är psykopat och jag på något sätt ändå älskar honom, men jag hatar när folk använder det ordet i helt fel form.
    Håller med. Det har blivit nästan som ett skällsord.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • ÄjjKäjj
    Kajee skrev 2010-12-07 17:10:11 följande:
    Ja själv var jag tydligen otrogen med felra karlar under många år och valde att överge honom när han hade det som jobbigast i livet. Det är ingenting jag minns eftersom det inte har hänt, men det är den historia han har spridit till våra bekanta och som de valt att svälja med hull och hår. För inte kan väl en så trevlig och charmerande karl som han vara den jag påstår att han är! Jag känner att om man väljer att fortsätta umgås med honom så är det samma sak som att acceptera den psykiska och fysiska misshandeln som han utsatte (och försöker fortsätta utsätta) mig för. Såna människor kan jag inte kalla för mina vänner och därför har jag avslutat bekantskapen med dom.

Min blogg (där jag skrivit mycket , sporadiskt men långt ifrån berättat allt) finns länkad på Tuvaforum och har adress
    www.blogg.gondul.se

Tuvaforum finns på
    www.tuvaforum.se
    Känner igen allt du skriver även här..plus att han menade på att jag försökt att lura honom ekonomiskt med, när det var jag som var hans "sugar mama"...
  • Kajee
    ÄjjKäjj skrev 2010-12-07 18:55:18 följande:
    Känner igen allt du skriver även här..plus att han menade på att jag försökt att lura honom ekonomiskt med, när det var jag som var hans "sugar mama"...
    Samma här. Vi köpte vårt hus med hjälp av mina ärvda aktier som insats. När vi skildes så delade vi på husets värde - självklart för så gör man när man skiljer sig, jag har inga problem med det - men han påstod att jag aldrig hade haft några aktier och att det var han som hade sparat ihop allt. Det blev jag arg på. Han hade aldrig suttit kvar i det där huset nu om inte jag hade haft pengarna att satsa från början, så är det bara.
  • Bulldozer

Det värsta man kan göra är att "egen-diagnostisera" både sig själv och andra!
    Allt kan snabbt bli fel,ohållbart och ännu mer jobbigt än nödvändigt!
    Har bara läst Ts och det jag reagerar mest på är att du påstår att han är psykopat , utan nåt konkret belägg.... du har satt den diagnosen på honom för du tycker7tror att det är så!
    Du måste ju förstå att det lilla du beskrivit tyder inte på psykopati i mina ögon.... det är en riktigt svår psykisk störning och man kan inte gå in på nätet och "bocka av" dom utskrivna symptomen och sen sätta en diagnos på en person! Psykopati är bland dom svåraste psyk sjukdomarna att sätta diagnos på, kräver många samtal och ibland mycket tät åsykiatri kontakt innan en läkare skriver Psykopat ....det är en svår sjukdom
    Men du slänger dig med begreppen som om det vore det vanligaste i världen som om det bara går att jämföra lite symptom så har man klar diagnos....

• Anonym

Be honom kolla upp sig om han vill umgås med barnen, be familjerätten om hjälp att övertala honom å kolla upp sig om han vill se barnen. annars ja, rätten. MEN LÅT DET INTE BARA VARA, det kan sluta rätt illa. Men anklaga inte honom, driv inte honom till saker heller. Va inte en vän men inte heller en ovän 

• Kajee
    Bulldozer skrev 2010-12-07 23:49:40 följande:
    Det värsta man kan göra är att "egen-diagnostisera" både sig själv och andra!
    Allt kan snabbt bli fel,ohållbart och ännu mer jobbigt än nödvändigt!
    Har bara läst Ts och det jag reagerar mest på är att du påstår att han är psykopat , utan nåt konkret belägg.... du har satt den diagnosen på honom för du tycker7tror att det är så!
    Du måste ju förstå att det lilla du beskrivit tyder inte på psykopati i mina ögon.... det är en riktigt svår psykisk störning och man kan inte gå in på nätet och "bocka av" dom utskrivna symptomen och sen sätta en diagnos på en person! Psykopati är bland dom svåraste psyk sjukdomarna att sätta diagnos på, kräver många samtal och ibland mycket tät åsykiatri kontakt innan en läkare skriver Psykopat ....det är en svår sjukdom
    Men du slänger dig med begreppen som om det vore det vanligaste i världen som om det bara går att jämföra lite symptom så har man klar diagnos....
    Vi har diskuterat just det här i tråden och jag tror du kan finna lite information om hur TS och vi har resonerat där. Läser man hela tråden så kan man faktiskt utläsa lite närmre varför TS skrivit som hon har gjort.
    Så snälla - dra inte igång en diskussion om det här igen, för det är inte det tråden handlar om.
  • Bulldozer
    Kajee skrev 2010-12-08 21:15:19 följande:
    Vi har diskuterat just det här i tråden och jag tror du kan finna lite information om hur TS och vi har resonerat där. Läser man hela tråden så kan man faktiskt utläsa lite närmre varför TS skrivit som hon har gjort.
    Så snälla - dra inte igång en diskussion om det här igen, för det är inte det tråden handlar om.
    Ska man verkligen läsa allt du skrkivit om så har man ingen aning om avd tråden egentligen handlar om faktiskt....
    Sen behöver du inte ens svara om det är så att det på något sätt känns jobbigt! Helt vafritt men lite trevligare bemötande skulle inte skada ;)
  • Kajee
    Bulldozer skrev 2010-12-08 22:24:03 följande:
    Ska man verkligen läsa allt du skrkivit om så har man ingen aning om avd tråden egentligen handlar om faktiskt....
    Sen behöver du inte ens svara om det är så att det på något sätt känns jobbigt! Helt vafritt men lite trevligare bemötande skulle inte skada ;)
    Jag menade inte att vara otrevlig och anser inte att jag var det.
    Tråden handlar inte om hur man sätter diagnos på eventuella psykopater. Ts söker råd och stöttning i en jobbig situation. Istället har hon blivit ifrågasatt varför hon har använt ordet psykopat som hon har gjort i ett antal inlägg. Jag har förut försökt hålla tråden på en lagom nivå för att hjälpa TS som har haft svårt att formulera hur hon tänker och vad hon vill ha sagt med tråden. Jag tror att jag har TS mandat i den frågan.

Sen vet jag inte om du blandar ihop mig med TS.
  • daytim3soapop3ra

Det är viktigt att du får soc med dig. Har det uppstått en hotfull situation så anmäl för ofredande. Polisen kanske lägger ner ärendet men du kan anmäla igen och tillslut måste soc agera. Det finns enkla checklistor för psykopati du kan testa ditt ex. på, bara att googla det om du känner dig osäker. En psykopat har inte rätt till sina barn, du måste se till att skydda dem. Om du kan så sök skyddat boende, det ökar dina chanser i rätten.

• schmetterling
    daytim3soapop3ra skrev 2022-11-13 10:11:03 följande:

Det är viktigt att du får soc med dig. Har det uppstått en hotfull situation så anmäl för ofredande. Polisen kanske lägger ner ärendet men du kan anmäla igen och tillslut måste soc agera. Det finns enkla checklistor för psykopati du kan testa ditt ex. på, bara att googla det om du känner dig osäker. En psykopat har inte rätt till sina barn, du måste se till att skydda dem. Om du kan så sök skyddat boende, det ökar dina chanser i rätten.

Tråden är 12 år gammal.

Svar på tråden sonens pappa är psykopat. ska man gå till rätten eller låta bli?