• Anonym

Hur komma vidare? Hur glömmer man och förlåter nåt efter 35 år?

Hej!

Jag har en fråga om min mamma. Hon och en ganska nära släkting har inte dragit jämt sen typ 35 år tillbaka. Jag vet inte exakt vad som ligger bakom detta men de har aldrig bråkat öppet utan släktingen har ofta varit otrevlig och min mamma har bara "tagit emot" utan att tjafsa tillbaka.

Hur som helst min mamma har lagt detta i sin ryggsäck och vill nu inte träffa släktingen. Det är min pappas släkting och han tycker hon ska glömma och förlåta. För han vill träffa den delen av släkten. Men hon kan inte detta. Vilket jag delvis kan förstå. 

Hur ska min föräldrar komma vidare i detta? 

Tacksam för alla tips och synpunkter!! / K 

• Svar på tråden Hur komma vidare? Hur glömmer man och förlåter nåt efter 35 år?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det gäller att försöka förstå varför din mamma har reagerat så starkt i denna konflikt. När din pappa ber henne att glömma och förlåta måste han först förstå hur det kommer sig att denna konflikt varat så länge och blivit så djup. Kanske han kan göra något för att gjuta olja på vågorna. Om konflikten är lösbar så kanske din mamma och den andre personen skulle kunna träffas och reda ut saker och ting. Om detta är helt omöjligt så får nog dina föräldrar leva med att din mamma inte vill träffa din pappas släkt även om det blir väldigt tråkigt. Det är kanske möjligt att hitta kompromisser när det gäller vilka personer i släkten som din mamma kan tänkas träffa.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hur komma vidare? Hur glömmer man och förlåter nåt efter 35 år?