Hur kombinera två viljor?
I februari detta år valde jag att bryta en relation eftersom jag inte kände att jag kunde gå med på förutsättningarna för relationen. Mitt ex har sagt att han tyckte det var skönt att jag bröt, för vi hade det verkligen inte bra. Dock är vi goda vänner, vi har kontakt (telefon, sms, mejl) ofta och det finns inga "hard feelings". Då vi bor långt ifrån varandra har vi inte möjlighet att ses så ofta, men vid ett par tillfällen har vi träffats och hittat på något trevligt att göra.
Jag har under våren träffat en ny man som har en inställning till familjebildning som är mer lik min (vi vill båda ha familj och barn) och som det känns nu så är det möjligt att det är så det kommer att bli.
Mitt ex har sagt att han inte klarar av att träffa min nye just nu, att han mår dåligt av tanken och inte vill prata om min nye. Jag har tyckt det varit jobbigt att vi inte kunnat prata om en sak som upptar så pass stor del av mitt liv då vi i övrigt har en fin vänskapsrelation. Dock har en kombination av förståelse för honom och dåligt samvete gjort att jag inte utsätter honom för mer info om min nye än nödvändigt.
Min nye å sin sida tycker det är respektlöst av mitt ex att inte innesluta honom i de inbjudningar att hitta på något jag får av exet, eller att ens få möjlighet att träffa honom över en kopp kaffe för att bara prata och få bort spänningarna i luften. Min nye säger att det inte handlar om att han alltid ska vara med när jag umgås med exet, det handlar mest om att få frågan om han vill vara med och om att träffas en gång för att få bort hans (min nyes alltså) tankar om att exet försöker "stjäla tid" med mig från min nye. P.g.a. att exet och jag bor en bit ifrån varandra finns inte möjlighet till snabb fika på stan utan det handlar om umgänge åtminstonde två dagar. Jag har förklarat för min nye att mitt ex inte vill ha tillbaka mig på det sättet (och att jag för min del bestämde mig när jag bröt relationen) samt berättat vad vi gör när vi ses (och det är absolut inget fuffens!).
Mitt ex klarar inte av att träffa min nye nu medan min nye tycker det är viktigt om det ska kännas ok att jag och exet umgås. Jag vet inte vad jag ska göra, känns som att det inte finns någon möjlig kompromiss. Jag å min sida vill kunna träffa mitt ex eftersom det är en av mina bästa vänner. Han är ett väldigt bra stöd när jag t.ex. söker jobb, när jag ska organisera min träning eller när jag behöver prata om något som gjort mig upprörd. Dock konkurrerar han inte om min nuvarandes plats på något sätt alls.
Jag förstår båda synvinklarna men vem har rätt? Hur borde jag göra?