• Anonym (orolig)

stort huvudomfång

jag har en pojke på 7.5 månader som har ett huvudomfång på 49.6 cm. Är nu olrolig om det skulle vara något. för det är ju ett väldigt stort omfång.
    Så här har hans omfång sett ut :

17 dagar : 39 cm
    3v 3d        : 39.8 cm
    4v 4d        : 40.8 cm
    5v 6d        : 41.6 cm
    6v 6d        : 42.5 cm
    2månader: 43.5 cm
    10v            : 44 cm
    3 m           : 45 cm
    4 m           : 46 cm
    4 3/4 m     : 46.7 cm
    5 2/3 m     : 48.3 cm
    6 2/3 m     : 49. 2 cm

Är det något att vara orolig över och vad kan det vara isåfall? Utöver hans huvudomfång så mår han jätte bra är glad och pigg kille, och tidig i utvecklingen. Sen så är han 75 cm lång och väger 10300 g så han är ganska stor annars oxå.
    Hans storebror som är min sambos barn hade vid 7 månader ett huvudomfång på 48.3 cm.  men är så orolig för känns ju som hans huvud växer 1 cm i månaden och jag undrar när det ska sluta .

Tacksam för svar orolig mamma

• Svar på tråden stort huvudomfång
  • BVC Sköterskan

Hej!

Din son har från början haft ett stort huvudmått och helt naturligt har han stort nu också. Självklart skall man alltid vara observant när det avviker, både upp och ned. I de flesta fall kan man dock se att det finns fler i familjen som har stort huvud, som storebror i ert fall. 

I början växer huvudet snabbare men runt sex månader brukar tillväxten avta, i princip halveras. Med tanke på att han mår bra och utvecklas fint så är min erfarenhet att det är helt normalt.
    Det som kan ha betydelse är hur han följer sin kanal och hur suturena och fontanellen utvecklas, detta kontrolleras både av sköterska och läkare i samband med besöken på BVC. 

Hoppas att du känner dig lite mer lugn annars tycker jag att du tar upp det på BVC, både med läkare och sköterska.

MVH Christine

• Anonym (orolig)

okej tack för svaret.
    gjorde mig lugnare och vi har även varit på ultraljud av hjärna nu och allt såg normalt ut :)
    Dom kollade även på min och sambons mått och vi harju inte direkt små vil heller jag har 57 cm och min sambo 60 cm men då sa dom att om man kollade på våra huvuden skulle våra barn i snitt ligga en eller två kurvor över medel på huvudomfång. Fast vår pojk ligger ju 4 kurvor över han ligger ju en kurva över den kurva som är höst upp.
    kommer alla våra barn få så stora huvuden eller kan det variera ? kan vårt barn få litet huvud fast vi inte har små ?
    Tänkte oxå fråga om du vet genomsnittet för hur mycket barns huvuden växer från 1 år till 2 år ? 

mvh

• BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att huvudomfånget ökar cirka tre centimeter under de andra året, men individuella variationer kan självklart förekomma.
    Normalt bedöms barnets huvud i förhållande till föräldrarnas och syskonens huvud, så jag skulle säga att det är ovanligt att föräldrar med stora huvuden får ett barn med litet huvud. Detta kan dock läkaren på BVC svara mer ingående på.  

MVH Christine 

Svar på tråden stort huvudomfång